Luftsolfångare lite frågor

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Göran 20 feb 2013 23:22

Snyggt, Kap Horn! Berätta gärna hur experimentet med kylning av solpanelerna går.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Fritte 21 feb 2013 22:24

Varje gång jag läser om alla solfångarbyggen så får jag nytt sug och även lite dåligt samvete över att jag själv inte lyckats bygga någon än.
Det var ju trotts allt just intresset för luftsolfångare som fick mig att hitta hit för drygt 4 år sedan.
Ett av de hinder som jag har är just själva håltagningen genom väggen.
Hur gör man det på enklast sätt i ett gammalt timrat hus? Är det motorsågen som gäller eller finns det något smidigare sätt?
Jag har funderingar på att göra en långsmal som ligger strax under takutsprånget för att den ska skuggas så mycket som möjligt den tiden på året som man inte vill ha extra värme i huset. Vad tror ni om det? Det borde ju även minska risken för kallras.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 22 feb 2013 15:13

Hej Göran

Tack, tycker själv att det inte ser så dummt ut...och visst skall jag att berätta hur "hybriden" fungerar. Men först måste jag kommer i land...

---

Hej Fritte

Tja, håltagningen var det mest svettiga av hela projektet, dessutom utan 220 v verktyg.
Jag borrade för hand ett stort antal hål för röret på 12 cm diameter, sedan var det stämmjärn, såg och en hel del svärande innan det var klart...
Betydlig enkla i staden dock.

Själv skulle jag inte vilja ha en lång springa i huset.
Dessutom finns faktiskt hålborr i rätt diameter, men det kostar även en del pengar...och för ett hål?
Kallras kan undvikas med ett spjäll som passar på ventialtionsröret. Titta hos Biltema till exempel.

Bild

Temperaturen 56 grader i kollektoren vid fläkten var i augusti månad och då var inte ens alufolien på isoleringen svart...det är den nu och några grader till blev det efter detta.
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 09 mar 2013 15:16

Hej

Då hänger min första hybrid på plats. En 90 Watt´s panel i en isolerat låda i stället min ölburskprototyp.
i går, när solen låg på vid middagstid: samma temperatur in som uteluften!??!

Stort frågetecken, och ett enkelt svar: panelen blir jo bara varmt, när det producerar ström! Batteriet var i stort sätt fulladdad, så det producerades bara 0,2 A.
OK, på med alla förbrukare (det är bara ljus) så blev det redan 2,5 A från panelen...och tio minuter senare var inluften redan 8 grader varmare!

Facit för mig: hybrid fungerar, men enbart när det själv producerar för fullt! Alltså, i mitt fall ingen bra lösning, eftersom vid fulla batterier, så blir värmen i stort sätt "nada"!
Skall däremot testa hur mycket effektförlust det blir bakom akrylglas...!

Protypen:
Bild

Hybriden ser i alla fall bättre ut än innan.

Bild
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Fritte 09 mar 2013 15:29

Kommer inte hybriden bli skuggad av taket i sommar som den sitter nu?
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 09 mar 2013 15:44

Hej Fritte

Jap, men det gör inget, sommaren betyder mera energi än vad jag gör av med. Dessutom behöver jag inte mycket värme då heller.
Men oavsett, principen med en hybrid förutsätter enligt min mening att panelerna producerar max energi, dvs nätsystem eller liknande.
Annars ingen värme (om man inte bygger in de och använder sig av dessa som kollektor)
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Göran 21 mar 2013 22:30

Sätter du panelen i en låda blir den väldigt varm och ger mindre effekt. Jag trodde du skulle kyla baksidan av den och inte bygga in den.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 22 mar 2013 10:34

Hej Göran

Panelen sitter bara i en ram, framsidan är öppen, luften sugs bakom panelen in i rummet. En min/max thermometer visade 24 grader in som bäst (ute knappt under noll).
Men jag vet ej om även fläkten gick eller om det bara var egenrörelse av den varma luften.
När våren kommer, så får jag mera mätvärden.

Bygger jag in dem helt och hållet, så kommer ändå luften att kyla ner de eller tempen ligger kring 50 grader vilket är ok även om jag har förluster. På sommaren har jag mera än nog el!
Senast redigerad av Kap Horn 24 mar 2013 18:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Göran 24 mar 2013 03:25

Kap Horn skrev:Hej Göran

Panelen sitter bara i en ram, framsidan är öppen, luften sugs bakom panelen in i rummet. En min/max thermometer visade 24 grader in som bäst (ute knappt under noll).
Men jag vet ej om även fläkten gick eller om det bara var egenrörelse av den varma luften.
När våren kommer, så får jag mera mätvärden.

Bygger jag in dem helt och hållet, så kommer ändå luften at kyla ner de eller tempen ligger kring 50 grader vilket är ok även om jag har förluster. På sommaren har jag mera än nog el!


Ok, då förstår jag!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 24 mar 2013 10:25

Hej Göran

Bra, som sagt, återkommer när jag har lite mera värden!

Däremot har jag värden från min solfångare i staden.
Mars månad bjöd på mängder med soliga (fast kalla) dagar.
Igår så tangerade jag nästan 50 grader (ute minus 4) medan jag uppskattar luftflödet till 60 m3/h (från en 90 m3/h fläkt).
När jag stoppade fläkten, så klättrade temperaturen på fem minuter up till 73 grader innan jag startade fläkten igen. Bild
Jag ville inte utsätta materialet i onödan för ännu högre temperaturer.

Bild

En överslagberäkning visar under dagen ett energitillskott på ca 5 kWh!
Under hela månaden minimum hittintills ca 70-80 kWh.
Enklare än så kan man knappast kommer åt värmeenergi.

I sammanhanget har jag bara gjort ett fel: skulle ha byggt det redan för 20 år sedan!!!

Bild

Soliga hälsningar från Västervik

Kap Horn
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav McB 24 mar 2013 14:15

Hade varit fint att kunna lagra lite till natten!
Funderar på en till garaget, några särskilda fällor man ska undvika?

Hur dimensionerar man det hela?
Garage 7,5*11*2,6=214 m3 ungefär (är nog lite mer takhöjd) i öppen planlösning :D
Har en fläkt till en hoppborg modell liten som öser 250m3/h med högt tryck vid motstånd, nackdel väsnas mycket men det finns ljuddämpar material och inkapslingar.
Blir att köra runt befintlig luft för att inte trycka in fukt på fel ställen eller ändra tryckskillnaden.

Hur man styr det hela smidigt?
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 24 mar 2013 18:23

Hej McB

Min styrning består av solpanel kopplat direkt till fläkten, dvs mycket sol, mycket värme och fläkten går snabbare.
Dessutom ett thermostat från Conrad (ca 120 SKr) så att det slår till vid önskat temperatur.
I garaget är det annars väl bara att "ösa på".

En fälla jag fick åtgärda idag: tätade kanalplasten på underkanten så att inget regnvatten skulle tränga in. Fick kondens i stället (som man ser på bilden). Nu tog jag bort tätningen och redan efter några timmar var det bättre.
Bäst att luft kan cirkulera genom kanalerna, då förblir de torra.

Min egen tummregel: 1 m2 kollektor kan ge en max effekt på ca 1 kW och vid uteluft en fläkt på 100 m3/h passar bra ihop och är lätt att komma ihåg.
Kör du runt befintlig luft, så kanske 200-250 m3/h passar bra, men du får inte den fina effekten av att få frisk luft in i garaget. Dessutom så sjunker inte den relativa luftfuktigheten, men det spelar kanske ingen roll.
Går din fläkt på 230 V, så kanske går fläkten att regulera med en dimmar?

Det verkar som att "nätkollektoren" är väldigt effektiv i förhållande till pris och byggtiden. Reagerar dessutom väldigt snabbt (även ått "fel håll" förståss).
Isolering av lådan kanske inte so viktigt bortsett från baksidan om det är tunn plywood.
Mattsvart färg är ett måste!
Dessutom att lådan och skivan är tät.

Annars är det bara att Bild , knappt att man kan göra större fel...

Eller bättre sagt: du kan bara göra ett fel...och det är att inte bygga en Bild Bild kollektor alls!
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 24 mar 2013 18:36

Hej igen

På denna sida finns mycket läsvärt tycker jag just vad beträffar fukt och dyligt: http://www.lfs-web.se/ och just LSK: http://www.lfs-web.se/krypgrund-luftsolfangare.htm
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Göran 24 mar 2013 19:23

Jag kör med självdrag i min solfångare och då brukar den hålla ca: 80 grader.
Jag pratade med någon som jag vill minnas körde med dubbla energiglas och vid 150°C sprack glaset.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 24 mar 2013 20:09

Hej

Enligt fysiken, så kan man inte få ut mera än vad solen ger, däremot minskar förlustar. Och då säger värmetekniker helt klart: högre temperatur ger högre förlust i ett värmesystem.
Och ett spräckt energiglas är väl en stor "förlust". (I Kina tillverkas vacuumrör för luftuppvärmning i stället för vatten. Så 150 grader är säkert möjligt).
Värme och luftflöde är jo förknipade med varandra...mera flöde, mindre temperaturhöjning och vice versa.
Själv gillar jag flöde för det ger frisk luft in i huset, och luftrörelse är bra tycker jag.

Därför köpte jag en "ecofan" (60 m3/h)http://www.ecofan.ie/ som producerar el enligt "Peltier" ideen genom temperaturdiffen...

Bild

Jag har testat den förra helgen i torpet och i stället för att taket blev hett så som förr, så blev det betydligt mera jämnvarmt i stugan. Här i drift: http://www.einfacherweise.com/2013/03/eco-fan-der-zweite.html

Japp, det kann det blir het i en solfångare, så ett visst säkerhetstänk kan vara på sin plats.
Därför tar jag i torpet som är "obevakat" längre tider luften in på översidan. Skulle fläkten stannar fast solen gassar, så sugs svalare luft in från huset och hetluften ventileras ut på översidan.

Görans åttio (och tio till) grader var precis det jag fick när jag satt lådan utan fläkt med hålen uppåt i solen förra augusti!
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

FöregåendeNästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster