Luftsolfångare lite frågor

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 08 maj 2013 09:44

Hej


Snart är det dags att testa en blandning av slopanel i hybridform med en nätdel som kollektor och luftintag via markrör!
Det blir sas en luft-sol-jordvärme-hybridkollektor! :D

Jag skall gräva ner 2x6 m rör i marken där jag tar in luften...
http://www.iss-studenttorget.se/PDF/Markkanaler-Slutrapport.pdf

I torpet har maxtempen legat på 67 grader med ca 160 m3/h och innetemperaturen har klättrat till 19 grader på eftermiddagen.

Vindraftverket har leverat 850 W på tre veckor...
Nu är det bra snurr på grejorna.

Bild
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 02 okt 2013 17:56

Hej

Då var min "luft-sol-jord-hybrid-kollektor" på plats.

Bild

Det blev 2 x 100 W paneler, ovanför ett nät för att fånga just vintersolen, ett termostat med en ventilator 160 m3/h, två jordrör (avloppsrör) varav pga materialbrist och sedan tidsbrist bara ett med ca 4 m kom på plats (30 cm djupt).

Innan röret kom på plats kom luften in via två t-rör vid botten av ramen. Meningen är att jag kan välja om jag tar luften via markrör eller direkt ur luften. Dessutom ett snöre för rengöring med en trasa om så skulle behövas.
Vid lägsta stället har jag borrat hål så att eventuell kondens kan sippra ner i jorden.

Effektförlust för elproduktion pga av kanalplasten ca 15 % vilket var förväntat.
Jämfört med nätkollektorn vid direkt inluftdrift så ligger den ca 10 grader lägre, (max 60 grader mot max 70 grader) men ger redan vid ytterst snäv solinstrålning från sidan effekt.
Svängningar när solen går i moln är betydligt mindre än enbart nätet, antagligen pga av massan men även spillvärme från solpanelerna.

Efter att ha grävt ner bara ett rör ! så gick solfångaren pga av jordvärmen (augusti) en hel timme efter solnedgången och levererade ca 4 grader varmare luft än utetemperaturen.
Helt klart en vinst!
Så snart jag har tid och möjlighet gräver jag även det andra röret ner!

Efter denna sommer med två kollektorer som då går från solupp- till solnedgång så har den relativa luftfuktigheten i torpet skunkit från 75 % till 45 %. Det har alldrig under alla dessa år varit så torrt och varmt som nu!!!

Helt klart: luft-solfångare är på ett mycket enkelt sätt en värmekälla som är lönt att använda sig av!!!

Bild

Hälsningar från Ventspils redd

Kap Horn

Bild

Förresten så kom även en varmvattensberedare på plats...fick den för en tredjedel av priset (2200 SKR vid avhämntning) förra hösten.
120 liter kokande vatten även en sensommardag är inga problem alls!!!

Bild
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Göran 04 okt 2013 13:08

Intressant och kul att se nya grepp prövas!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 04 okt 2013 13:32

Hej Göran

Så nytt är det inte, redan de gamal romerna osv...

Fördelen ligger förståss bla i att på samma plats få både el och värme. Stöldrisken, i mitt fall, minskar betydligt!
Nackdelen är mindre el pga akrylskivan.

Däremot är jordvärmen helt klart en vinst, även på vintern skulle jag tro. Enligt info så är i mina trakter jordtempen i 30 cm djup omkring minus 2 medan luften lätt kan ha minus 15 grader.
Återkommer under/efter vintern med nya erfarenheter.

Hälsningar från ankerkjedan Ventspils redd

Kap Horn
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Göran 04 okt 2013 14:41

Jo, att förvärma luften till solfångaren med jordvärme kändes nytt.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 04 okt 2013 17:32

Hej Göran

Kan även anändas på sommaren för att kylas...som sagt första erfarenheterna är positiva. En timme efter sunset i augusti är inte fy skam! Och om det blir kondens, så stannar det i röret och kommer inte in i solfångaren!

Nu skall jag se hur vintern blir!

Återkommer om några månader igen...

Förvisso på tyska men...http://www.tec-institut.de/testberichte/6-experimente-mit-verschiedenen-kuehlungsvarianten-an-monokristallinen-standard-pv-modulen.html
http://www.heiz-tipp.de/ratgeber-731-erdwaermetauscher.html

Hälsningar nu från Ventspils hamn

Kap Horn
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav kallstrom_74 08 okt 2013 20:04

Har följt denna tråden med stort intresse, och känner att om det hinns med så är det snart dags att bygga sig en solfångare! Har lite funderinar kring detta...

*djupet på lådan? (från glas till botten)
*ska plåten ligga mot botten eller ska det vara mellanrum så luften går på båda sidorna?
*detta med kanaler? vad säger ni experter?
*har läst att man kan sätta ett svart finmaskigt nät för att öka effekten ytterligare?
*val av fläkt...en tryckande verkar att föredra? 240v eller 12v? vad finns? (billigaste och bästa)

och era bästa byggråd tages gärna emot :)
kallstrom_74
 

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 08 okt 2013 20:13

Hej

Mina enka tips:

strunta i plåten, dubbla nät (alu eller glasfiber är bra)
glöm isoleringen, kanske enbar på baksidan om den är tunn plywood.
djupet kan väljas så liten som mögligt, bara nätet kan snedställas så att luften strömmar igenom
sug är bättre eftersom vid tryck, så läcker varmluft, annars kommer bara kalluft in
horizontal bättre på vintern än på taket pga vinkeln
kanalplast i stället för glas...lätt och lätt att jobba med, dessutom billigare
220 fläkt så behöver du inget panel, blir billigare
bättre med lite högre genomströmning än hög värme: hög värme betyder alltid högre förluster (en gyllene regel för alla värmesystem)

Här mera fast även det på tyska...men med bilder och länkar till engelska/amerikanska sidor

http://www.einfacherweise.com/p/die-kunst-des-sonnenfangen_6077.html
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav kallstrom_74 08 okt 2013 20:32

tack för svaren kap horn! Det var bra svar! Näten...vart skaffar man dom smidigast? och så får det bli att titta på en sugande fläkt..någon som du kan rekommendera? gärna tystlåten ;)
kallstrom_74
 

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 08 okt 2013 20:49

Hej

Fläkt (jag ha 24 V från Panasonic 190 m3/h) thermostat och thermometer köpte jag hos Conrads http://www.conrad.de/ce/de/product/189246/Gleichstromluefter-ASFN1-Panasonic-ASFN16372-B-x-H-x-T-120-x-120-x-25-mm-Betriebsspannung-24-VDC

Nätet hittade ja efter mycket sökande i Tyskland...frakten bara 130 kr för en 5 meter rulle, så helt ok (jag sparade av en slump 5 € eftersom precis innan jag skulle betala avbröt...så kom det ett mail med 5 € voucher!!!)...de har även glasfiberväv...http://se.zebrainsectscreens.com/zebra-myggnaet/zebra-insektsnaet

Kanalplast här: http://www.bygghemma.se/utomhus/tak/kanalplasttak/kanalplast-10-mm/kanalplast-halle-isolux-10-mm-klar/p-171622

Och en panel här hos Göran!!!!

Det är allt du behöver...sedan är det bara att bygga!!!
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 17 okt 2013 09:47

Hej

Det blir en solfångare till har jag bestämd mig.
Jag har en luft/luft värmepump som jag kommer att tillföra varmluft från en 2 m2 kollektor.
Det krävs då varken hål i huset eller termostat utan bara en "standard" solfångare med dubbla myggnät, kanske isolering på baksidan men inte mera.
Material har jag redan hemma.

Antingen så blir det ett mätbart resultat, eller så använder jag den till att hålla bastun vid stugan med torr luft.

Enligt beräkningar och exempel temperatur
luftvolym värmepump: ca 2000 m3/h 0 grader
luftvolym solfångare : ca 150 m3/h 40 grader
luftblandingen blir: 3 grader

(enligt beräkning mha denna omvandlare: http://www.cactus2000.de/de/unit/massmix.shtml

Sol finns där i alla fall på vintern!

Bild

Hälsningar

Kap Horn
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 15 mar 2014 16:17

Hej

Nu när vintern lider mot sitt slut har jag några resultat av förra årets "övningar"

Torpet har i genomsnitt blivit ca 5 grader varmare...även om vintern var mild, så märks en betydlig skillnad mot ingen respektive bara en solfångare!!!
Så i stället för ca 0 till +2, så är det nu +5 till sju grader när jag öppnar dörren efter några veckors frånvaro.
Och luftkvaliteten har aldrig varit så bra!

Min hybrid blåser dessutom över köksspisen och fördelar därmed den varma luften därifrån på ett alldeles utmärkt sätt.
Bara genom iakttagelse skulle jag tippar att jorden ger under vintern ett tillskott av ca 2 grader (med bara ett rör...det andra kommer i år).

I staden har min elräkning sjunkit för första gången på över 25 år UNDER 10.000 kW/år och ligger för tillfälle på 9550 kW/år vilka täcks av mina andelar i vindkraftkooperativet "O2".

Förrförra vintern var jo svinkallt i början medan den gångna var tämligen varm...jämna väl ut sig på ett ungefär...
Jag märkte (och såg direkt på förbrukningen) när min fångare till luft/luftvärmepumpen kom på plats. Det var dessutom en mycket enkel lösning (inga hål genom väggen, inget termostat) och ALL var luft oavsett temperaturen kommer till nytta.

Bild

Tveklöst: detta med luft-solfångarna var det bästa jag har gjort med tanke på miljö och min egen plånbok...helt klart en "win-win situation"!!!
Jag kan verkligen rekommendera detta "å det varmaste"!!! :D

Nästa projekt är en hel annan typ av "solkraft-fångare"...

Bild
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 23 okt 2014 18:39

Hej igen

Eftersom dessa kollektorer är enkla men ändå effektiva...det blev två till.
En till kompisar som har en kolonistuga fast ingen el. Så där sitter nu 1,8 m2 och håller värmen under övergångsperioderna och under vintern så förblir stugan torr.

Och resterna gav en liten kollektor med syfte att förbättra luftkvaliteten i basturummet.
Båda byggda med dubbla nät.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav jack 30 okt 2014 19:29

Tack för inspirationen.
Skall försöka bygga en sådan under vintern.
jack
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 maj 2008 20:04
Ort: Kungälv

Re: Luftsolfångare lite frågor

Inläggav Kap Horn 08 nov 2014 17:20

Hi Jack :D

Vsg...lite mera inspiration kanske?

Nu har första året gått med två kollektorer på huset i staden.
Bild
Innan den första kom på plats, så var ärsförbrukningen ca 12.500 kWh.

Nu?

se själv

Bild

Min uppskattade årsförbrukning i år: ca 8900 kWh!!!
Användarvisningsbild
Kap Horn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 16 feb 2013 10:53

FöregåendeNästa

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster