VARNING! För övertryck med LSF

Re: VARNING! För övertryck med LSF

Inläggav Jernet 20 mar 2010 18:59

richard skrev:
Jernet skrev:Suck!'' Övertrycksättning på sjukhus används enbart för att inte smitta ska spridas.
http://www.udr.se/Forstudie_Ventilation ... pektiv.pdf


Det här undersökning gäller enbart spridning av microorganism,men där finns andra också.
Luftfuktigheten har man under kontroll,och övertryck sänkar radonhalt,nu har du helt rätt ,och pratar vi inte sjukhus men sjuka hus.
Såna klimatkontroll anläggningar finns dock också för småhus.
som sagt kan man komma ganska långt med en UVC lampa och lufttorkning.

Så jag ger mig i denna diskussionen för den kommer inte längre.

man kan borja diskutera en klimatkontrolerade LSF :D


Du läser inget utav vad jag skriver och allra minst läser du det jag länkar till.
Firmor som sanerar radon är rädda för att radonet drar in i huset och därmed förespråkar dom ett visst övertyck.(tyvärr)
Detta kan du läsa i en av mina länkar.
Jernet
 

Re: VARNING! För övertryck med LSF

Inläggav Guson 16 mar 2011 19:49

Drar i denna tråd igen.
Jag planerar att ta luft från en del av huset(vinden) och stoppa in den i källaren, via en LSF. Typ 400 m3/h när solen lyser.

Fundering:
  • Vad definierar den springande punkten för att det ska bli olämplig övertrycksventilation i huset?
Kan förstå att, om man stänger alla ventiler, och kör in massa luft skulle ett övertryck kunna uppstå(jämfört med lufttrycket utomhus).
Jag har alla ventiler i källaren, på en till fyra cm glipa, så om jag kör in 400m3/h i en ventil, så kan det leta sig ut i sex andra ventiler, och två imkanaler, samt genom pannan, bara i källaren. Höst, vinter och vår borde självdraget i imkanaler vara lika stort eller större, däremot på sommaren kommer nog inte imkanalerna suga ut lika mycket luft som jag stoppar in.

Fråga:
  • Hur/när skulle min lösning kunna ge ett olämpligt övertryck?
  • Kan det vara idé att överväga ta både från- och inluft från källaren?
/Jonas
Guson
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 feb 2011 20:07

Re: VARNING! För övertryck med LSF

Inläggav Fritte 17 mar 2011 10:13

Så länge det är öppet upp till vinden så roterar du bara befintlig luft och skapar där med varken övertryck eller undertryck.
Skulle du där emot pressa in luft utifrån så skulle ett övertryck skapas i huset.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: VARNING! För övertryck med LSF

Inläggav Guson 17 mar 2011 17:03

Har idag inte tänkt återföra luft inifrån huset till vinden, blir bökigt praktiskt.

Huset är ett 60-tals hus med Självdragsventilation, med rejäla ventiler i källaren. Det finns ingen supertät byggplast i väggar/tak, utan någon typ av behandlad vindpapp.

Vad jag förstår av denna tråd, vill man undvika att varm luft letar sig ut på andra ställen än ventiler eller aktiv ventilation. Kan förstå att i modernare hus med frånluftsventilation eller FTX-system, måste man samköra fläktarna, när LSF-fläkten kör, för att säkerställa att varm luft inte letar sig ut genom vanliga väggen.

Skulle det visa sig att andra har negativa erfarenheter med LSF i självdrags hus, är plan B att ta luften fån källaren.

Just nu kan jag inte se/förstå att det skulle kunna bli problem om ventilerna inte är stängda. Finns det ventiler borde luften ta den vägen, då motståndet att ta sig ut den vägen borde vara flera faktorer lägre.
Guson
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 feb 2011 20:07

Re: VARNING! För övertryck med LSF

Inläggav Guson 24 mar 2011 22:27

Läser tråden igen, ibland verkar det bra att tillföra luft, och ibland inte
fördelen med att ta uteluft och värma den innan den går in i huset är ju en fördel, för tilluft måste man ju ändock ha för just ventilationens skull, och då kan man lika gärna värma opp den först.

I ett hus med öppna ventiler, borde det inte vara problem med att varm luft tränger sig ut genom väggen, och som då kan kondensera inne i väggen. Däremot i ett modernt IFX-vent hus, med bara mekanisk ventilation(inga vanliga ventiler, heltäta rum), kan ju varm övertrycksluft, säkerligen tränga ut genom skador i plastskiktet. Får nog höra lite med någon ventilationsfirma, om fler erfarenheter. Har ju plan B att falla tillbaka på, ta in/utluft från samma våningsplan.

Nu till er som byggt större luftsolfångare, typ en 400 m3/h, med uteluft, har ni efter några år sett att det blir problem?
Guson
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 feb 2011 20:07

Re: VARNING! För övertryck med LSF

Inläggav Guson 24 mar 2011 22:32

Läser man på Energimyndigheten om Självdragsventilation
Förstärkt ventilation
Du kan förstärka ett självdragsventilationssystem med en fläkt som är styrd av utelufttemperaturen. Den startar då det till exempel är mer än 10°C och fläkten gör så att ventilationen fungerar trots små temperaturskillnader ute och inne.

Vad menar de då, är det ok att införa övertyck, eller menar de att öka undertrycket, dvs flytta luft ut ur huset?
Guson
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 feb 2011 20:07

Re: VARNING! För övertryck med LSF

Inläggav M8e 24 mar 2011 22:56

Jo, de menar en fläkt som blåser utåt. Tex på vinden.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Föregående

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster