LSF Projekt till sommarstugan

Re: LSF Projekt till sommarstugan

Inläggav VHJ 22 mar 2010 12:11

Jag har monterat solfångaren lite snett på väggen för att få lite lutning på luftkanalerna i kanalplasten.
Men kommer att följa med för att se om det blir problem med kondensen. Vet inte hur länge jag har möjlighet att komma ut till stugan förrän vattnet på isen sätter stopp (11 km sjöväg till stugan). I går söndag var det en hel del vatten vid stranden.
LSF en har varit uppsatt en vecka men igår fanns det bara lite kondens i en kanal, så tillsvidare inga problem även om försäljaren av kanalplasten sade att den absolut skall vara på stående. Rapportering kommer, senast till våren.
VHJ
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 05 jan 2010 09:23
Ort: Vasa Finland

Re: LSF Projekt till sommarstugan

Inläggav PowerMizer 22 mar 2010 13:16

Jag har min kanalplast stående och får ibland kondens längst ner, men det brukar torka upp rätt snabbt. Jag tror inte det är så stor fara, men det är klart: man får ju "skorstensverkan" när kanalerna är lodräta... :?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: LSF Projekt till sommarstugan

Inläggav VHJ 07 maj 2010 10:17

Gjorde en liten produkt utveckling på begäran av en kund. Han ville ha en LSF med måtten 80*100 cm för att passa på hans fiskestuga ute i mitten på kvarken.
Det här blev resultatet.
Framför satte jag en skiva med helt vanlig aluminium folie som speglar solen in i LSF:en. Tanken är att sätta skivan på gångjärn i nedre kanten för att kunna stänga LSF:en på sommaren då det är varmt och använda LSF:en till ventilation för frisk luft.

Bild

Det här är temperaturen (56 grader, utetemp c:a 12 grader) den blåser ut med en fläktkapacitet på 117m3.

Bild

Tills vidare är detta en inte helt färdig produkt men i denhär stilen kommer den att bli.
VHJ
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 05 jan 2010 09:23
Ort: Vasa Finland

Re: LSF Projekt till sommarstugan

Inläggav VHJ 17 maj 2010 08:35

En kort videopresentation om min LSF Vasa torg 15.5.2010
Det är en bekant som är och visar den på "möjligheternas torg"

http://www.youtube.com/watch?v=BZu5O0bQ1FA
VHJ
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 05 jan 2010 09:23
Ort: Vasa Finland

Re: LSF Projekt till sommarstugan

Inläggav Guson 16 mar 2011 19:54

Skulle du få problem med kondens för att kanalplasten är liggande, informera oss gärna.

Jag tänker ha stående kanalplast, men det kan vara intressant att höra om kondensproblem med kanalplast.
Guson
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 23 feb 2011 20:07

Re: LSF Projekt till sommarstugan

Inläggav VHJ 17 mar 2011 09:48

Det uppstod aldrig några som helst kondensproblem även om kanalplasten är "fel". :D Ändå skulle jag nog rekommendera att den alltid sätts på stående för säkerhets skull. På de följande 3 st jag tillverkat är den på stående. Kanalplasten kan i vissa fall bli billigare på liggande (beroende på storleken på LSF:en)eftersom man även betalar för "svinnet" vid måttbeställd kanalplast. Det är troligen fel ställe att spara.
VHJ
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 05 jan 2010 09:23
Ort: Vasa Finland

Föregående

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster