Dioder spänningsfall para- serie koppling?

Dioder spänningsfall para- serie koppling?

Inläggav mik 26 sep 2009 15:04

Hej!

Jag har en fundering angående solpaneler och dioder,
Jag har tänkt koppla ihop 6 st paneler3 i serie så det blir 3 plus 3 som sedan kopplas parallelt, panelerna är likadana och har öppen spänning på 22 volt samt ger max ström på ca 4 amp, om man sätter en schotty diod 8 amp samt 60 volt på varje serie skulle det då funka? Panelerna har ju 66 volt i öppen spänning min tanke var dock att strömmen väl är väldigt låg ifall panelerna nu skulle gå över 60 volt ? eftersom att de bara gör så när batteriet är fullt? och att de därför skulle klara av att hantera denna överspänning? är det fel tänkt?, jag hittade även en annan schotty diod som klara 100 volt fast då med större spänningsfall borde jag kanske välja denna istället?

Sedan undra jag vad det blir för spänning i kabeln när man paralellkopplar samman 2 serier (i det här fallet 3 ggr 12 volt) tanken var att det ibland kommer vara olika mycket sol på de olika serierna tex kommer en topbox på taket att skugga den ena serien ibland vilket kommer ge en lägre spänning för den serien än den andra vad blir då spänningen efter paralellkopplingen? Ett genomsnitt ? Vad har detta för betydelse rent effekt mässigt ska man sträva efter att paralellkoppla så lite som möjligt för att inte mista effekt? :roll: :?:

Mikael
mik
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 sep 2009 12:24

Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster