Mppt utan batteri direkt till last

Mppt utan batteri direkt till last

Inläggav Joel 09 feb 2021 08:30

Tänkte dra igång ett litet projekt
Har några st 20amp Epever Tristar Mppt regulatorer som bara ligger och dammar samt en 1000w/230v/12v inverter/ren sinus.
Finns ju rejält prisvärda 120cells paneler att köpa.

Fundering, går det att köra dessa mppt regulatorer direkt utan batterier?
Har ju ofta läst att när man kopplar dessa regulatorer så skall det kopplas först till batterierna annars kan regulator gå sönder!
Så igentligen vad händer med en regulator när man kopplar in solpaneler först?

(Kan ju hända i ett system att säkring till batterierna går sönder!
Då skulle ju Mppt regulator på samma sätt kunna gå sönder då?) Har aldrig testat detta då det skulle kännas surt om dom går sönder..!

Att kanske ha en DC till DC regulator mellan Mppt och Inverter skulle fungera för att stabilisera strömmarna då inverter har ett under och överspänningsskydd..!?

Kanske ha kondensatorbank som tar hand om underspänningsfall?

Tycker detta är en intressant del av off grid lösningar som är lite "Underutvecklad"
Då batterier är den dyraste och vekaste länken i ett solsystem.(kunna lämna sin stuga utan att behöva tänka på batteribanken)

Att nyttja energin då den finns, tex en såg, ladda skruvdragare mm mm mm....!

Det finns väl ett par Mppt regulatorer med inbyggd inverter på marknaden som kan köpas till det ändamålet?!... Men dom är ju ofta dyrarare.

Så är det någon som har byggt något eget system och är villig att dela med sig av sina erfarenheter är jag idel öra..!!

Mvh j
Joel
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 apr 2020 07:13

Re: Mppt utan batteri direkt till last

Inläggav Bittämjaren 09 feb 2021 21:02

Oj Oj det var många frågor / funderingar på en gång...
Att köra PV paneler direkt till inverter utan batterier mellan kan nog fungera i teorin och ev kanske i ett extremt specialfall i verkligheten.
Mitt bästa förslag är glöm det :wink:
Regulatorerna behöver kunna hantera PV panelens obelastade spänning och sedan behöver panelen kunna ge mer ström än vad invertern vill ha vid strömstötar (startström t.ex.). Problemen du kommer att få lösa kommer att bli "oändliga" och du kommer att bli less på alltihop och tycka att solström är skitjobbigt.
DC till DC omvandlare till inverter 1000W hmmm 12V 100A den är inte direkt billig den heller :shock:
Kondensatorbanken, den blir stor
Jag har ett "eget" system som består av PV paneler batteri shuntregulator (egenbyggd, schema finns på forumet) och vanlig inverter 24V DC till 230V AC
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Mppt utan batteri direkt till last

Inläggav classicman 10 feb 2021 21:39

Jag kör en outback flexmat 80 direkt mellan solceller och till förbrukare. Det viktiga är att det finns en kontinuerlig last och en initial spänning, som är lägre än "fulladdat batteri.." så fungerar det, i alla fall för mig.

Har en liten panel där jag reglerat ner spänningen till 13 volt, så outbacken tror det finns ett batteri (spänning).

Blev så trött på att batterier inte fungerade mer än ett år eller så.. satan 7 gatan vad man slösat pengar på sådana miljöförstörande onödigheter (om man inte behöver nattlampor då, hehe)
classicman
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 nov 2017 23:26

Re: Mppt utan batteri direkt till last

Inläggav Bittämjaren 15 feb 2021 22:44

classicman du säger "Blev så trött på att batterier inte fungerade mer än ett år eller så.."
Det låter som det var startbatterier du använde,.. kan det stämma :?:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Mppt utan batteri direkt till last

Inläggav classicman 19 feb 2021 00:08

Nope, en dröse batterier som suttit i ups:er (ca 50 stycken 20 amps) och även ett par gel fritidsbaterier på 100A stycket. Dock inte tillsammans utan parade lämpligt (lika barn leka bäst) . Och även vid olika tidpunkter.
classicman
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 nov 2017 23:26

Re: Mppt utan batteri direkt till last

Inläggav classicman 09 maj 2021 15:57

Tänkte att Joel kanske kan ha nytta av informationen, hojta till om du tycker jag hijackat din tråd, så flyttar jag ut det!

Har förbättrat det en aning med min installation som nu ser ut så här:

På framsidan:

3 x 280w ansluten till en Outback FLEXmax 80 MPPT
4 x 100w till en ivt mppt

Baksidan:

100 + 50w till en annan gammal, men fungerande mppt.

Samtliga anslutna till offgriden via battery out (där förbrukarna är anslutna). Kan idag, vid fint väder klippa gräsmattan med elkräsklippare (inte samtidigt som allt annat dock), ladda elsparkcykar, driva litet kylskåp och ladda all elektronik samt driva ett raspberry pi kluster och driva fläktar i huset när det är varmt utan problem helt utan batteri eller ongrid anslutning.

Problemet är ju att om det inte finns någon spänning / last i ledningarna så kommer ingen av mppt laddarna att fungera - så fungerar inte oavsett hur mycket sol som än finns. Som jag har det nu har jag ett gammalt nätaggregat från dator som via 433 mhz switch kan aktiveras / avaktiveras. Den fungerar som ett "batteri" då regulatorerna tror att det är ett batteri anslutet i linan. Så snart de börjar "ladda" kan jag stänga av nätagget utan problem, så länge det finns något som belastar linan alltså.

.. Även om huset i sig har solceller ongrid så känns det ju lite fail eftersom jag vill ha en total "offgrid" lösning - som fungerar när zombieapokalypsen kommer och som är så automatiskt som möjligt ;)

Såå.. lösningen är att jag tagit en 50W panel på 22v och kapat den internt och lödat om lite så jag har 11v ut (obelastad, vilket är lite av ett problem, även om en 50W panel i sig kan ta en del belastning innan spänningen går ner sig helt!). Den ansluts till samma slinga som battery. När spänning finns, dvs 10-11v eller över startar alla regulatorerna (provat manuellt, vet jag att det fungerar) och när regulatorerna är aktiva kan jag ansluta förbrukarna. MPPT regulatorerna tror ju att de laddar batterier.

Problemet är att om jag inte kopplar ut förbrukarna i huset när panelen levererar spänning, sjunker spänningen för mycket, vilket blir för lite spänning för att regulatorerna skall kicka igång (8 volt vid från panelen vid full belastning)- de hinner inte starta upp eller kalibrera sig! Så frågan är hur jag kan automatisera detta? Tankegången är denna:

Har en gammal raspberry pi som är ansluten via en 30Ah USB powerbank, vilken i sin tur är ansluten till offgriden så den laddas under dagen, då den måste fungera över natten ;)

Troligen kan man använda en ljussensor för redudans / dubbelkontroll av logiken, men lättare om jag kan hålla mig till voltmeter som skickar information till raspberry via GPIO port basera logiken på det.

Så här tänkte jag mig:

1. Natt - 0 volt i slingan = mjukvaran på raspberry pi resettas, förbrukare till huset samt regulatorer switchas "av". Det enda som är anslutet är min 50W panel / "fakebatteri" är anslutet.
2. Morgon - spänningen från 50W panelen stiger och när spänningen är 9/10 volt ansluts regulatorerna via GPIO switch och bör triggas igång då det finns spänning linan, förbrukaren är mitt rpi batteri :)
3. när spänningen är 12v vet raspberry pi att det finns minst en regulator som tillför spänning förutom min 50 w panel och förbrukarna i huset ansluts (Eftersom spänningen är över vad min 50W panel kan leverera).
4. Keep going till kväll / mörkt. när spänningen är 0 volt, repeat steg 1.

Potentiella problem:

1. Dåligt väder, osäkert på att spänningen kommer att vara inom "referens" så det fungerar, risk för jojo-effekt (on/off/on/off.. )
2. Förbrukare kräver mer effekt än vad panelerna kan leverera, spännigen går ner för mycket. har provat och vid effektrusning eller hög belastning (+ 700W) blir det lite sisådär med strömförsörjningen
3. GPIO switchen är för underdimensionerad och effektuttaget / belastningen i linan är för hög - brandfara!


Tankar och ideer mottas gärna!
classicman
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 nov 2017 23:26

Re: Mppt utan batteri direkt till last

Inläggav Bittämjaren 15 jul 2021 09:14

joel och classicman !

Tänk på en sak som jag inte har sett i inläggen här
PV paneler är av konstantström typ
Strömmen ut är samma oavsett vilken spänning du har ut från panelen, pröva med att kortsluta en panel så får du se t.ex. du har 13V och 1A ström till något så ökar du belastningen t.ex. med så mycket som en kortslutning så har du fortfarande 1A ström från panelen. Titta på en ström-spänning kurva för en PV panel så får du se vad jag menar.
Det är detta som gör det så svårt att driva någonting direkt från en PV panel.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Mppt utan batteri direkt till last

Inläggav Göran 28 jul 2021 18:37

Intressant, men hur går det när man vill tända lyset på utedasset om natten när de två kilo pitepalt som man ätit tidigare under dagen trycker på? :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Mppt utan batteri direkt till last

Inläggav classicman 05 aug 2021 22:52

Men nu har jag ju regulator som fördelar spänningen ut, och förbrukarna ses som "batteri" ju.

Fotogenlampa, eller varför inte lampa med små aa batterier som kan laddas upp fungerar utmärkt på dasset, haha!


Räknas aa batteri som.. Batteri så skiter det ju sig.. Hmm..
classicman
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 nov 2017 23:26

Re: Mppt utan batteri direkt till last

Inläggav Bittämjaren 07 aug 2021 22:38

Göran ! :idea: Man har väl memorerat hur utedasset ser ut på insidan och då har man inte så stort behov att tända lampan :D :D :D

classicman ! Tänk dig en panel som kan ge 5 A ström och vi har en förbrukare som tar 1 A som exempel, så kopplar du in en förbrukare till, t.ex en pump som vill ha 3 A men i startögonblicket vill ha 8 A då kommer spänningen att störtdyka från panelen tills strömmen blir 5 A och då kan vi vara nere på 3 V eller någonting men allt eftersom pumpen varvar upp kommer spänningen att stiga till önskad nivå och allting kommer att vara frid och fröjd förutom 1 A förbrukaren som närmast får ett strömavbrott. Allt detta när det inte finns något som kan hålla spänninge still, som ett batteri. :!:
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Mppt utan batteri direkt till last

Inläggav classicman 28 aug 2021 21:45

Du har helt rätt, om belastningen ökar och då i värsta fall rusar så gäller det att regulator hänger med! Så klart min lösning har brister! Alla lösningar måste ju ha mer tillförd effekt än förbrukad!

Men jag har inte så mycket förbrukare mer än laddare och ljus. Ska jag ge mig på större saker som ladda elsparkcyklarna eller köra med trimmer och sånt så anpassar jag mig till ljuset. Flexmat är en beast, vi pratar om tricklecharge till 200w på någon sekund vid belastning. Dessutom har den bulk charge som bara rådumpar ut. Till det har jag två andra regulatorer som hjälper till att balansera elnätet!

Hänt många gånger att det helt sonika dör pga att regulatorer inte hinner med och leverera effktbehovet eller att spänningen går ner så mycket att förbrukarna dör.

Kan inte förvänta sig lyx el ala hål i väggen med en sådan här lösning men när man lär känna begränsningar och så blir det lite som ett väsen man tar hand om och jag tycker att även med de skavanker som finns och såt så fungerar det, och, förutsatt att elektroniken fungerar ser jag inte vad som kommer att behövas bytas ut på länge.

Jag är nöjd i alla fall!
classicman
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 nov 2017 23:26


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster