Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav Staffan 11 apr 2008 14:38

Hejsan !!
Första inlägget för mig, men fler lär komma...........


Tar mig friheten att starta en ny tråd om vattensolfångare.
Det finns ju redan två trådar som handlar om solfångare,
men som rubriken visar så passar ingen av dess in på mitt fall. :wink:

Så här ser min ut:
(Webbplatsen finns inte längre kvar.)

I verkstaden har jag golvvärmesligor med glykol i, och just nu en liten elpanna på 3 KW :oops:
Solpanelen ger 6 KW sas det när den var ny, och jag tror inte den har försämrats något.
Provade den i somras med kranvatten.........å @£$&& vad varmt returen blev.
Törs/vill inte koppla in den direkt på golvslingorna.
På sommarhalvåret lär det väl bli hottentottdans inne i verkstaden om man inte har extra tjocka sulor på sig förstås.
Har en hydrofor på ca 1000 l som skulle kunna bli växlaren mellan solfångaren och golvslingorna, men räcker den till ??
Hur styr jag cirkulationen i solfångaren ?? En lite PLC dator från Conrad, och relä för solfångarens cirkulationspump, variabelt flöde ?
Ja detta är några tankar som rör sig i mitt huvud, och jag ser ju att här finns kunskapen på detta forum......

Kom med förslag, väntar..............
Staffan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 apr 2008 18:36
Ort: Dvärsätt Jämtland

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav deepforest 11 apr 2008 14:53

Jaha, vi är nästan grannar!
En panel från JK?
Nå, till frågan, dina funderingar stämmer ganska väl med vad som brukar fungera. Din hydrofor duger gott som tank, isolera den ordentligt bara.
På sommarer föreslår jag att du helt enkelt tömmer solfångaren om det blir för varmt.
När det gäller styrningen lämnar jag över frågan till andra mera kunniga.
Jag följer med intresse eftersom jag snart ska koppla in min. Du får göra misstagen så kopierar jag din lösning när den funkar :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav Tompaiuppsala 11 apr 2008 22:23

Trevligt att få se en bild!

Berätta gärna hur den fungerar. Hur varmt det blir i verkstaden när det är hur kallt ute.
Kan du reglera vinkeln under vår och höst när solen står lågt?
vill så det värker!
Användarvisningsbild
Tompaiuppsala
 
Inlägg: 813
Blev medlem: 23 mar 2007 17:21
Ort: Uppsala

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav Rågga 12 apr 2008 00:28

Hej Staffan,snygg solfångare ! det är rätt kör ut värmen i golvet , så gör jag från min sf. men i bostaden.
Jag byggde även tidsstyrning på elpatronen som sitter i tanken , som slår av tidigt på morgonen INNAN alla har duschat
sen när vi är på jobbet "väntar tanken på solen",kommer inte solen slår elpatron på innan vi kommer hem.
Inte nog med det , jag monterade även 2 st rumstermostater som via ett växlande relä som styrs av att går sf
så bestämmer den ena termost. "nu vill vi ha 25 grader" och när solen försvinner best. den andra som är inställd
på 20 grader.
På så vis kan man få lite överskottsvärme,(huset som acctank) elpatron får vila lite mer
Detta fungerade jättebra i några år ,men sen gick elpatronerna sönder en efter en, nån gång efter bara en månad
tills ett av reläena brann sönder .
då kopplade jag förbi "automatiken" nu håller elpatronen
Sitter nu här med ett nytt mycket kraftigare relä som ska dit. MEN kommer det att bli lika??
Kan man få nån strömtopp när reläet (kontaktorn) slår av eller på som knäcker elp?
Isåfall går det att sätta dit någon el några kondensatorer som skydd ??
Om nån kan svara mej finns denne säkert här!!!
Rågga
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 mar 2008 22:13
Ort: Ljusdal

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav PowerMizer 12 apr 2008 20:44

Rågga skrev:Detta fungerade jättebra i några år ,men sen gick elpatronerna sönder en efter en, nån gång efter bara en månad
tills ett av reläena brann sönder .
då kopplade jag förbi "automatiken" nu håller elpatronen
Sitter nu här med ett nytt mycket kraftigare relä som ska dit. MEN kommer det att bli lika??
Kan man få nån strömtopp när reläet (kontaktorn) slår av eller på som knäcker elp?
Isåfall går det att sätta dit någon el några kondensatorer som skydd ??
Om nån kan svara mej finns denne säkert här!!!
Låter inte som nått reläfel, men sätt dej och gör en ritning över "häxbrygden" så kanske vi kan bena ut vad som är fel?! Utan det är man helt chanslös.

Du verkar också vara en "relä-, backspännings- och bimetallkille"! :mrgreen: Kul med sällskap! Har nått liknande system på pannan för att spara pellets. Med termostater, tidur, reläer och sånt kan man ju nästan bygga en månraket!

Att ha kåken som acctank är ett billigt och enkelt knep. Det gör vi med vedspisen också, och det sparar många sköna pellets-kronor! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav Rågga 12 apr 2008 22:52

Tack PM du verkar kunna det här ,vi kanske tänker i samma banor
försöker bena ut hur jag har kopplat, men måste ta mej en närmare titt på "Häxbrygden" för det är nog det de är
(friskt kopplat hälften brunnit) . :mrgreen:
Rågga
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 mar 2008 22:13
Ort: Ljusdal

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav PowerMizer 12 apr 2008 23:38

Väntar med "spänning" på en ritning! :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav Staffan 13 apr 2008 08:36

Låter inte som nått reläfel............


Relä å relä, bör man inte styra med kontaktor, det är ju ruskiga strömmar.... :roll:

Ps.

Jag har inga kontaktsvårigheter,men kanske får det

DS.
Staffan
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 02 apr 2008 18:36
Ort: Dvärsätt Jämtland

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav PowerMizer 13 apr 2008 10:59

Staffan skrev:
Låter inte som nått reläfel............


Relä å relä, bör man inte styra med kontaktor, det är ju ruskiga strömmar.... :roll:
Rågga skrev:Kan man få nån strömtopp när reläet (kontaktorn) slår av eller på som knäcker elp?
Det är väl lite blandade uttryck och lite luddigt, men så länge vi inte säger "könntakkten" så är vi nog på rätt väg... :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav Liquido 20 jul 2008 19:47

Hejsan.

När jag tittar på din panel så ser det ut som att den lutar nånstans runt 45 grader, kan det stämma?

Nu vet jag ju inte vart du bor men jag skulle ändå vilja ge dig rådet att luta upp den mer, på såvis så kanske du slipper snön som jag ser ligger på den samtidigt som du tar bättre vara på vintersolen (Då man vill ha värme)

En enkel tumregel som jag har hört är att luta panelerna lika mycket som breddgraden där du bor, kanske även lite till för att få ut mest värme när det är som kallast.
En anna sak som man tjänar på med mera lutning på panelerna är att man slipper en del av den värsta solen på sommaren och därmed minskar risken för kokning i systemet något.

Dina golvslingor, ligger de i cementgolvet eller? om de gör det så kanske en god ide vore att försöka värma golvet så mycket som bara är möjligt under sen sommaren, betonggolvet borde kunna lagra en hel del värme :)

En annan sak som slog mig, du ser ut att ha högt i tak, försök få upp en termometer högt upp i taket och kolla temperaturen, kanske kan det vara ide att bygga nånslags luft cirkulation som tar varm luft från taket och pumpar ner den till golvnivå på din favoritplats.

Din 1000 liters tank isolerar du givetvis ordentligt så att du slipper läckagevärme som värmer verkstaden på varma sommardagar.
Med lite smart styrning så kanske du även kan växla över värme till boningshuset ifall det ligger i närheten.

Helt klart ser jag möjligheter i ditt system :) Lycka till
Liquido
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 jul 2008 01:12

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav Karro 24 jul 2008 20:17

Här är en bild på solhöjden, som den är uträknad på min Palm handdator.
Som man kan se så är högsta solhöjden kl 13:00 och 45 grader, så det är nog optimalare med en vinkel mindre än 45 grader mot vertikalplanet om man bor i Norrland. Jag bor i södra Norrland, i Kramforstrakten, latitud 63 grader. Mer norrut står bara solen lägre och lägre, dvs. kurvan blir mer och mer utplattad ju längre norrut man kommer.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav Liquido 25 jul 2008 12:18

Karro skrev:Här är en bild på solhöjden, som den är uträknad på min Palm handdator.
Som man kan se så är högsta solhöjden kl 13:00 och 45 grader, så det är nog optimalare med en vinkel mindre än 45 grader mot vertikalplanet om man bor i Norrland. Jag bor i södra Norrland, i Kramforstrakten, latitud 63 grader. Mer norrut står bara solen lägre och lägre, dvs. kurvan blir mer och mer utplattad ju längre norrut man kommer.

Tog bort bilden för att spara plats /Liquido


Hej Karro.

Jag var ute nu och gjorde en snabb koll av solvinkeln med hjälp av denna sida http://24volt.eu/solvinkelvisare.php , här på 60;onde graden så blev solvinkeln ~51 grader nu klockan tolv, så för en maximal solinstrålning på panelerna under dagen så verkar 60 graders vinkel från horisontalplanet vettigt för min del.
Fast själv skulle jag nog vinkla upp ännu mer för att slippa en del instrålning på panelerna under sommaren och istället optimera för höst/vinter/vår, alltså ställa panelerna mer vertikalt.

Jag tror vi menar samma sak, skillnaden är att jag utgick från horisontalplan när jag pratade vinkel och du använder vertikalplan istället, kan bli rörigt detta 8)
Hursomhelst så tror jag att vi båda menar att panelerna ska vara mera vertikalt än de ser ut att vara på första bilden?

//Liquido
Liquido
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 jul 2008 01:12

Re: Min vattensolfångare sitter redan på väggen !!

Inläggav Karro 25 jul 2008 12:44

Visst, precis.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland


Återgå till Solenergi

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

cron