Funderar på gårdskraftverk

Funderar på gårdskraftverk

Inläggav moses 04 mar 2009 21:05

Mitt första inlägg på en fantastisk sida.Jag har införskaffat mig en fackverksmast på 25 m som jag tänkt montera ett 5kw verk på.
Det finns många olika att välja på och min fråga är om det finns något verk uppsatt i Skaraborg som man skulle kunna titta på i drift ?
moses
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 okt 2008 19:03

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav KennethE 04 mar 2009 21:38

Låter som en perfekt mast för en H-rotor när de blir klara? ;-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav moses 04 mar 2009 21:54

Ja det är också inressant givetvis men vi får se vad de kan tänkas ge för effekt efter testkörningar. :D
moses
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 okt 2008 19:03

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav Göran 04 mar 2009 22:25

Jag misstänker att det totalt sett inte finns så många 5kW-verk i drift, men sätt upp ett så får se hur det fungerar. :P
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav Bertil Andersson 05 mar 2009 22:06

Det finns ett 5,5kW verk i Sollebrunn vet inte så mycket om det men man kan se det från vägen när man passerar.
Bertil Andersson
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 feb 2009 20:47

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav KennethE 05 mar 2009 22:36

Det finns rätt många ruiner efter kraftverk i de trakterna också. Sedan finns ett i drift i Skepplanda, i ån man kör över när man kör genom orten. Följ vägen in intill ån uppströms så ser man den från vägen. Killen som äger det är snickare och var en av dem mina föräldrar anlitade för att bygga till kåken. De känner honom kanska väl och jag har också träffat honom ett antal gånger, en trevlig prick tyckte jag.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav moses 06 mar 2009 08:19

Tack för tipsen!
Jag åker nog till Sollebrunn och tittar redan i helgen, kanske tittar till det i Skepplanda också.
Måsta övertyga frun och grannen om att de inte "låter" för mycket. :D
moses
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 okt 2008 19:03

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav KennethE 06 mar 2009 11:29

Vid närmare eftertanke märkte jag att jag såg fel i frågan, verket i skepplanda är ett vattenkraftverk, och det är ruiner efter sådana det finns gott om i de trakterna.

Ett tag fanns det i princip ett eller flera i varenda litet vattendrag. :-)
Det blev mode bland alla som hade en kvarn att även generera ström.

För den som är intresserad av gamla kvarnar och den tekniken finns en skvaltkvarn i museidrift utmed vägen från Skepplanda mot Anten. Jag har själv ännu inte fått tillfälle att titta på den, men skall nog göra det när tillfälle bjuds.

Det finns en kvarnruin vid Rällsbo, en lagom promenad från mina föräldrar och mindre än en kilometer från Verle Gammelskog som jag hoppas att de lyckas rädda från kalhuggning, men tiden är knapp nu.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav moses 06 mar 2009 19:45

Har fått tag i ägaren till verket i Sollebrunn och det är ett av Hannevinds 5 kw.Pratade med honom på telefon och han menar att det "viner" lite innan det börjar att generera , det är ju ett asynkront verk,men det försvinner sedan.
Verket var helt nyligen uppsatt så han kunde inte ge några "siffror" på effekt osv än.Jag kommer att åka ner till honom och titta men det är klart jag skulle helst vilja se ett synkront verk i drift eftersom det är ett sådant jag hela tiden tänkt köpa.
moses
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 okt 2008 19:03

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav KennethE 06 mar 2009 21:02

En nackdel med ett synkront verk är väl att det inte funkar speciellt bra ifall strömmen utifrån försvinner? Den får väl sin frekvens- och spänningsreglering därifrån? Dessutom måste det väl bromsas mekaniskt ifall strömmen utifrån lägger av?

Jag har förresten sett ett ganska stort verk utmed södra stranden av sjön Lygnern också, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett det snurra oavsett vindhastighet?

Åker du för att titta på det kan jag rekommendera ett besök på Grindsmossens kafé ifall de har öppet, kolla hemsidan innan för säkerhets skull. Ett annat trevligt ställe inte alltför långt därifrån är Kvarnen i Hyssna, en person som är intresserad av vattenkraft riskerar att dregla när man ser det stället, en flugfiskare likaså. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav Göran 06 mar 2009 21:47

Nej, Hannevind kör med asynkronmotor som generator och det kräver ström utifrån för att fungera. Synkronmaskiner har normalt permanentmagneter och behöver ingen ström.

Det vore intressant att höra om Hannevind-verken har börjat fungera och hur de fungerar? Eftersom de har asynkronmotor kräver de även växel för att motorn ska komma upp i varv, medan permanentmagnetgeneratorer levererar direkt.

Vad tar Hannevind för ett 5 kW-verk och vad tar litenvind och övriga för liknande verk?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav Göran 06 mar 2009 21:49

Jag läste lite fel där i Kenneth´s svar och ser nu att Kenneth aldrig påstått att Hannevind kör med synkrongenerator, men allt annat han sa var däremot fel. :P

Givetvis skojar jag. Det finns ju olika typer av synkrongeneratorer.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav moses 07 mar 2009 10:21

Göran har rätt om skillnaden mellan synkrona och asynkrona.
De stora verken är asynkrona eller? Varför?Är det inte mer "rörliga delar" i dem typ växellådor hydraulpumpar osv ?
Kanske svårt och dyrt att göra stora synkronmotorer.
Killen i Sollebrunn hade gett ca 130000:- helt färdigt på plats ink betong m.m
Eolica tar 125000:- för ett 5 kw som är asynkront tror jag.
Windon 140000:- 5kw synkront
Winden 125000:- 5kw synkront (ink moms tror jag)
Alla priser med moms
Verken påstås leverera ca 150000 kwh/år vid 6,5 årsmedelvind det är ju denna siffra som är intressant om det verkligen stämmer.
Måste gå nu skall iväg på min brors bröllop :roll: :roll:
moses
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 okt 2008 19:03

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav deepforest 07 mar 2009 11:11

150000 kwh/år vid 6,5 årsmedelvind

Det måste vara 15000 kWh. Och 6,5 årsmedelvind finns det knappt på någon plats i Sverige.
Jag bor i "blåsÅs" och här är det en årsmedelvind på 4,5! Och det dessutom på 45 m höjd!
Jag har själv mätt upp ca 3,6 på 15 m höjd. Jag räknar med att få ut ca 8-12000 kWh ur mitt verk (5kW)
viewtopic.php?f=16&t=324
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav Göran 07 mar 2009 16:57

Jag har ett för 89.000. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Nästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

cron