VILL HA!!!!

VILL HA!!!!

Inläggav Karro 26 dec 2013 06:58

Jag fick en stroke for ett ar sedan, en massa sjukhusvistelser etc. under gangna aret, men planerar att ateruppta mitt alternativa boende till varen och sommaren. Tillbringar vintern i Indien, och ville bara visa en typiskt Indisk encylindrig lagvarvig dieselgenerator som finns i vart och varannat hus och shop. Skulle kopa en sadan om jag kunde lista ut hur jag kan importera den till sverige. Det finns el, men det ar elavbrott minst tva ganger om dagen, sa alla har rejala batteribankar och vaxelriktare/ups. Allt sa billigt att man bara vill grata over svenska priser. Vad sags om 700kr for nya 150Ah/12V industribatteri for djupurladdning, 1000kr for ett 2000W UPS/inverter.
IMG_1595.JPG
IMG_1595.JPG (119.01 KB) Visad 12686 gånger

IMG_1594.JPG
IMG_1594.JPG (92.82 KB) Visad 12242 gånger
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VILL HA!!!!

Inläggav Gunnar lindgren 26 dec 2013 08:59

Roligt att du är på banan igen vi är nog många som saknat dig, vore konstigt om inte Röd kan leta fram en åt dig .Ingen vit jul här i Dalom regn, ha det Gunnar
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: VILL HA!!!!

Inläggav Fritte 26 dec 2013 20:35

Tråkigt att höra om din stroke.
Vart i Indien befinner du dig?
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: VILL HA!!!!

Inläggav Karro 27 dec 2013 07:19

Vrindavan, ligger i nordindien strax soder om Delhi.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VILL HA!!!!

Inläggav smidy 27 dec 2013 07:37

här har du lite info om dessa motorer http://www.utterpower.com/listeroi.htm
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: VILL HA!!!!

Inläggav McB 27 dec 2013 13:51

Härligt att du är tillbaka :)

En sån maskin borde du hitta på en båtskrot, eller en gammal tändkulemotor då blir det ju inte så tjinkit med bränslet.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: VILL HA!!!!

Inläggav tompas11 27 dec 2013 14:16

Ja välkommen tillbaka Karro! :)
Livet är skört och ibland hänger allt på en tunn tråd.
Hoppas att du med tiden blir fullt återställd.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: VILL HA!!!!

Inläggav OlleP 27 dec 2013 16:52

Treligt att du är tillbaka.

Vad är de blå tunnan till?

Kylvatten och senare varmvatten?
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: VILL HA!!!!

Inläggav Göran 29 dec 2013 00:54

Välkommen tillbaka, Karro och skönt att du är på banan igen!
Den där pjäsen ser tung ut. Hjulen har ju sjunkit rakt genom gatan. :D
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: VILL HA!!!!

Inläggav RÖD@nörd 27 jan 2014 10:10

Hej Karro :D

Roligt att höra från dig jag har undrat hur mycket som helst vart du tog vägen. Jag trodde du funnit lyckan och inte behövde oss längre men det så mycket mer som kan hända. Hoppas allt går vägen och du kommer tillbaka igen. Det var roligt och läsa om ditt pysslande i trädgården och med huset och dina planer och teorier. Kul om du kan komma tillbaka dit till sommaren det är nog en lisa både för kroppen och själen. Vintern kan vara jobbig det förstår jag men det kan den vara här "nere" också fast den här vintern började väldigt bra med mildväder och inte så våldsamt med nederbörd och t.o.m en gnutta sol ibland, fast nu har vintereländet kommit med kallblåst och snöoväder och man har fullt upp och hålla värmen inomhus men det där tror jag du känner till.... :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VILL HA!!!!

Inläggav Karro 27 jan 2014 13:55

Jag är tillbaka i Sverige igen. Sitter i en tråkig tillfällig lägenhet i Härnösand.
Värmesystemet i mitt hus gick ju sönder, så jag kan inte bo där. Och så är jag nästan totalpank som vanligt.
Men jag spinner ändå planer.
I stroken tappade jag en del av mitt minne, den delen som säger varför jag gör som jag gör, så jag kunde rakt inte fatta vad jag höll på med innan och varför. Men i slutet av december, dvs. efter drygt ett år, fick jag tillbaka det minnet, och med det också viljan att fortsätta. Tyvärr är jag en paralyserad i en hand, så jag är enhandad, och dessutom ett halvkasst ben, vilket bara gör allting så mycket svårare. Det bli mer av att köpa färdiga lösningar än förut [om jag bara hade pengar alltså]
Men ändå har jag planer för sommaren, det blir till att anpassa vad jag gör och metoderna. Sedan tänker jag mig ett par små vindturbiner för de dagar solen inte lyser. Eftersom jag bara har en hand blir allt tvunget att inte vara större än jag kan lyfta med en hand, så inga stora tunga manicker, utan snarare flera små. Det blir ett annat tänkande. Så blir det trädgårdsodlingar utan lyftande och grävande. Men jag tror nog det ska gå bra ändå. Eller bättre, för jag har svårt för stora saker.
Jag kan visserligen ersätta den sönderfrusna pannan men jag har också tankar på att decentralisera med småkaminer istället.
Ersätter jag pannan, om jag får hjälp och får tag på en billig begagnad, så blir det glykol i värmesystemet så att det inte kan frysa. Jag tänker lite på att ha plastslang istället för vattenrör, så att de inte kan frysa sönder.
Ja livet går vidare, även om jag har mina pessemistiska dagar. Så är det ju så att jag får kraft att leva vidare via min religion, jag är ju hindu, som ni kanske inte vet. Så att åka till Indien, till en helig stad, är det som gav mig livsvilja igen, och massvis av upplevelser också. Att känna dödens andedräkt är något som förändrar en, och man finner kanske en annan syn på livet.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VILL HA!!!!

Inläggav RÖD@nörd 27 jan 2014 22:28

smidy skrev:här har du lite info om dessa motorer http://www.utterpower.com/listeroi.htm

Hej,

Jag tror snarare bilden visar ett licensbygge på den engelska Petterdieseln snarare än Lister och jämför man ventilkåpan och registerkåpan så ser det ut så.

Lister gjorde två modeller vad jag vet. Den ena heter SL och den andra SR och sen är det en siffra efter som anger cylinderantalet. SR är den senare typen.

Det är mycket kraftiga och bra motorer med superkvalitet. Användes ofta som reservkraft på båtar och fartyg där Lloyd's hade tuffa kravspecifikationer.

Arbetsvarvtal 1500 r/m även på mindre motorer som dom här :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VILL HA!!!!

Inläggav RÖD@nörd 28 jan 2014 06:44

Karro skrev:.... jag är ju hindu, som ni kanske inte vet. Så att åka till Indien, till en helig stad, är det som gav mig livsvilja igen, och massvis av upplevelser också. Att känna dödens andedräkt är något som förändrar en, och man finner kanske en annan syn på livet.

Jo, precis så är det, jag hade ingen aning om det bara att du visade respekt för religion och det gör jag också men det måste vara i måttlig mängd. Hindu, är det något man bara är eller också kan bli? :roll:

Klart du måste ha en panna i huset och det kan man hitta bra billigt på blocket :wink:
Jag har ett par-tre stycken i reserv men det är för långt att frakta till Norrland, jag är säker på det finns billiga nära dej bara du håller koll en tid. Gamla måste inte vara dåliga och ofta är dom i mycket bra skick och det var säkert din också men frostsprängning tar kål på vilken panna som helst...

Jag är uppe och eldar just nu men min förugn är dålig värre nu och jag tror inte den håller vintern ut. Jag har en bättre utanför men det är en stor apparat och byta och det vill man helst göra sommartid. Vintern började bra men nu har både kylan och snön kommit om än inte i samma mått som de tidigare vintrarna. Det är några centimeter snö här och likaså några kallgrader men en ständig blåst har gjort köldeffekten långt värre. Kanske det blir en mildare period nu, får hoppas på det åtminstone.

Det har varit ett par-tre vintrar nu som jag haft ont om ved och konstigt nog då just dom kalla vintrarna som särskilt märkts här nere. Förra vinter måste jag t.o.m köpa ett par storsäckar färdig ved men det var en dålig affär. Mycket pengar och lite ved kan man säga. Dessutom var det småhugget så det var mycket luft i säckarna.

Nu är det läget betydligt bättre för i höstas ramlade det på mig en rejäl mängd ved som jag köpte till ett mycket hyggligt bra pris. Dessvärre är det mycket grov ved och ekstammar som kan vara uppåt metern i diameter så nu har jag och göra med det ett bra tag framöver. Jag liksom du måste ta lite i taget och inte ta i för hårt för det straffas värre efteråt. Men försöker man göra lite varje dag så ska det bli färdigt nån gång.

Har du bilen och släpvagnen kvar? De är väl nästan ett måste om du ska bo i huset?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: VILL HA!!!!

Inläggav Karro 28 jan 2014 10:49

Jag kommer nog att gora mig av med bilarna etc. Ska det vara bil behover jag automatvaexel, men saa aer bensinen saa dyr och kan jag inte reparera sjaelv blir omkostnaderna foer dyra. Lite har jag taenkt paa flakmoppe. Taenker foersoeka att be grannar om skjuts om jag behoever frakta naagot.
Stoerre jobb behoever jag aendaa hjaelp med.

Pannor saeljs paa blocket lite titt och taett, saa bara jag sparar ihop pengar ska det nog gaa bra. Men installationen kan vara dyr misstaenker jag.

Hur man blir hindu? Jag blev det i min ungdom, jag har bara haft en period av tvivel. Fast jag haaller mig mest foer mig sjaelv och foeredrar att vara lite vag och mystisk.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: VILL HA!!!!

Inläggav OlleP 28 jan 2014 14:21

Karro skrev:Jag kommer nog att gora mig av med bilarna etc. Ska det vara bil behover jag automatvaexel, men saa aer bensinen saa dyr och kan jag inte reparera sjaelv blir omkostnaderna foer dyra. Lite har jag taenkt paa flakmoppe. Taenker foersoeka att be grannar om skjuts om jag behoever frakta naagot.
Stoerre jobb behoever jag aendaa hjaelp med.

Pannor saeljs paa blocket lite titt och taett, saa bara jag sparar ihop pengar ska det nog gaa bra. Men installationen kan vara dyr misstaenker jag.

Hur man blir hindu? Jag blev det i min ungdom, jag har bara haft en period av tvivel. Fast jag haaller mig mest foer mig sjaelv och foeredrar att vara lite vag och mystisk.

Det finns ju A-traktor och EPA också som alternativ, fast jag har ju ingen aning om vad det kostar.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron