Planläggning av automationsprojekt vedprocessor!

Planläggning av automationsprojekt vedprocessor!

Inläggav McB 28 okt 2013 20:21

Jag och kompisen sitter med en bra men smått farlig plan.

Förutsättningar
En gammal Japa med klinga som tar 35cm diameter och autoklyv med 2 hastigheter, snabb och otäckt snabb :D
1 st PLC mitsubishi FX-0 nånting (kasst minne) med alla mjukvaror och kablar som behövs för programmering.
Väldigt begränsade kunskaper i plc programmering tyvärr.
Diverse brytare och givare av industrikvalitet.

Sånt som måste köpas
Ventiler och styrningar
Matarrullar, kedjerullar, hydralmotorer och drev. (kan kanske fixas utan kostnad)

Sånt som ska byggas/byggas om
Inmatningen till kap måste byggas om så det passar med matarrullar.
Kapning sker i en svängrörelse med inmatningsvaggan, inte optimalt då det blir svårt att kontrollera matningen mot klingan. Sker inte i första skedet.
Start av klyv måste säkras. Nu sker det med en fjäderbelastad triggerpinne som veden träffar 80% av gångerna, och har en missat så är resten 100% miss.

Det jag skulle behöva lite hjälp med så är det vägledning i programmeringen, vill lära mig det då det kommer till nytta vid framtida utbyggnader.

Någon som kommer på något som saknas?

Länk till en nyare version av vår maskin

Skiljer sig en del då det är linjär rörelse på kapvaggan och inbyggd transportör, men triggern i klyven verkar vara samma!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Planläggning av automationsprojekt vedprocessor!

Inläggav smidy 29 okt 2013 17:20

tittade på klippet men lyckades inte se triggern till klyven. men om ni tänker automatisera processen så är det väl att automatisera (tvångstyra) klyven också. som jag ser det: stock på bordet tryck start och vaggan går en cykel, när vaggan gått halva cykeln startar klyven (med eller utan ved) och kör en cykel, när vaggan gått till baka till utgångsläget startar stockmatningen och matar fram stocken och processen börjar om från början, repeterar sedan förutbestämt antal gånger före man måste trycka start igen. jag vill inte var "avoger" men modellen på vedprocessor känns "sådär" att automatisera, har själv del i en pilkemaster som ej är automatiserad, men allt som krävs för att automatisera den är en servo+styrning då det är endast en spak som måste röras för att kapa, klyva och föra fram stocken för nästa kap, således servo vilar på mitten - servo drar (kapar) - servo skjuter (klyver+matar stock). sedan vet jag inte om det är riktigt praktiskt att automatisera så här "klena" maskiner, räcker med en kvist som sticker ut på pilkemastern för att stockmatningen vill ha en hjälpande hand eller en lite krokigare stock, och måste jag ändå stå där så kan jag lika gärna dra i spaken...skall det fungera bra måste man nog gå upp i skala med mera "våldsam" matning av stocken med stöddiga hydraulmotorer försedda med pigghjul osv och då tror jag att stockvagga är sådär...hmm vad försöker jag säga?? fimpa japan och bygg helt nytt, det blir nog enklare än att försöka modifiera japan till en "robot"
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Planläggning av automationsprojekt vedprocessor!

Inläggav McB 29 okt 2013 18:39

Klen tycker jag nog inte den är, men inmatningen är ett problem.
Sen i samma tanke så kan vi välja vad som ska gå i maskinen eller säljas som massa eller energived.
Tar inte mycket längre tid att lasta av i 2 sorterade högar på gårdsplan.

Inmatningen kommer bli någon form av matarhjul, hur vi löser det är inte riktigt klart än.
Vaggan kommer att byggas om så det blir likt det i filmen, kan bli svårt att styra matningen mot klingan med tunga stockar annars.
Triggern till kluven löser vi nog med en elektromagnet, annars blir det elstyrning på ventilen.

Som maskinen funkar idag behövs 2,5-3 man för att köra effektivt under längre tider, 1 som matar fram, 1 som kapar/klyver, 1 som håller undan färdig ved(om man inte kör i hög eller släp).
Tanken är att bygga bort den som kapar/klyver då det är det monotoma, slitsamma och minst önskvärda arbetsmiljön med störst risk.
Sen är det ett + om man kan köra själv utan att slita ihjäl sig för att få något gjort.

Sen kan det nog sluta med en helt nybyggd maskin i sista änden, men innan dess måste vi köra in lite slantar som vi kan handla komponenter för.
Ett begagnat skördarhuvud som grund vore inte fel :D

Denna är klockren, behöver inte gå jättefort så länge det går hela tiden. Finns annat att göra medans veden blir kapad och kluven :D
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Planläggning av automationsprojekt vedprocessor!

Inläggav smidy 29 okt 2013 19:22

det är en sådan här: http://www.youtube.com/watch?v=kutPTBN6zjU som jag är delägare i, den sköter man galant på en man. har ni planer på att producera för att sälja så är nog en maskin med band nästan ett måste och jag skulle inte rekommendera en sådan som jag har del i, den är jättebra men inte 24/7 bra eller hur man säjer, helt enkelt inte en proffsmaskin, fungerar dock perfekt att hålla 3 familjer med ved. skulle jag få för mig att börja sälja ved så skulle jag bygga något liknande som detta http://www.youtube.com/watch?v=3l1RbqTNfIs
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Planläggning av automationsprojekt vedprocessor!

Inläggav McB 29 okt 2013 23:05

Nja klippt spräckt ved funkar fint i pannan, men inte till kamineldare. Dom ska helst kunna köpa tändved med!
Den klippen skulle jag kunna tänka mig för eget bruk snarare.
Enda orsaken till att sälja ved är för att finansiera egen nytta i 1:a hand = bättre maskin och mindre arbete för egen ved.
Ska nog kolla om vi kan bygga en sån klipp i framtiden :D
Annars får man jaga ihop lite mer slantar till den här.
Nackdelen är att man blir väldigt begränsad i max diameter, men den gör ungefär samma jobb som klippen.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Planläggning av automationsprojekt vedprocessor!

Inläggav smidy 30 okt 2013 15:28

var en helt ok maskin du länkade till, men precis som den jag har del i så ser jag inte den som en proffsmaskin, efter tja 1000m3 eller nått så kommer inmatningen att gå sönder pga materialutmattning då den flexar rejält och matarbandet i gummi har knappast speciellt lång livslängd.
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: Planläggning av automationsprojekt vedprocessor!

Inläggav rikardn 30 okt 2013 22:03

McB skrev:Nja klippt spräckt ved funkar fint i pannan, men inte till kamineldare. Dom ska helst kunna köpa tändved med!


Måste bara få undra, varför funkar det inte med spräckt ved till kaminen?

Eldar själv med det som brinner.
Spillvirke, engångs och sjöpall, "ved" från "träd" :)

/Rikard
/Rikard
rikardn
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jan 2010 04:07

Re: Planläggning av automationsprojekt vedprocessor!

Inläggav Dygnet är för kort. 08 nov 2013 01:07

McB:

En liten rolig tråd om vedhantering/lönsamhet m.m.

Tar några timmar att gå igenom, med olika funderingar/länkar på maskiner/lösningar.

Du kanske redan sett den?

http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=6& ... &sk=t&sd=a


Ang. din aut. hantering av inmatning, kan du inte göra den halvautomatisk där du styr din inmatning med typ fjärr, så du bara sitter och styr
din maskin utan att ta i stockarna som matas/sågas/klyvs?
Finns ju en maskin med joystick som jag sett någonstans på tuben?

Då kan du ju se om det går fel och stoppa innan det går åt helvete för det gör det garanterat med krokigt timmer och annat när man överlåter
saker att köras utan tillsyn.
Dygnet är för kort.
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 16 sep 2010 10:47

Re: Planläggning av automationsprojekt vedprocessor!

Inläggav McB 08 nov 2013 08:38

rikardn skrev:
McB skrev:Nja klippt spräckt ved funkar fint i pannan, men inte till kamineldare. Dom ska helst kunna köpa tändved med!


Måste bara få undra, varför funkar det inte med spräckt ved till kaminen?

Eldar själv med det som brinner.
Spillvirke, engångs och sjöpall, "ved" från "träd" :)

/Rikard


Sa inte att det inte brinner i en kamin, utan det duger inte till eldaren och helst ska dom ha tändveden spänntad med!

Dygnet är för kort. skrev:McB:

En liten rolig tråd om vedhantering/lönsamhet m.m.

Tar några timmar att gå igenom, med olika funderingar/länkar på maskiner/lösningar.

Du kanske redan sett den?

http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=6& ... &sk=t&sd=a


Ang. din aut. hantering av inmatning, kan du inte göra den halvautomatisk där du styr din inmatning med typ fjärr, så du bara sitter och styr
din maskin utan att ta i stockarna som matas/sågas/klyvs?
Finns ju en maskin med joystick som jag sett någonstans på tuben?

Då kan du ju se om det går fel och stoppa innan det går åt helvete för det gör det garanterat med krokigt timmer och annat när man överlåter
saker att köras utan tillsyn.


Jo den tråden har jag snart plöjt.
Tanken är att man ska vara där och köra men bygga bort det farligaste momentet i direkt närhet av klingan, sen är det ju inte fel om man kan hinna ta hand om lite av det färdiga och lasta av lite mer från kärran.

Jag jobbar i en industri som är helautomatisk och vet att Murphys 2:a lag är ständigt närvarande "Om någonting inte kan gå fel, så går det fel i alla fall".
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Planläggning av automationsprojekt vedprocessor!

Inläggav McB 02 dec 2013 19:15

Om man kan komma i närheten av detta så vore det bra http://www.youtube.com/watch?v=WNwG60rHw_Y

Eller ännu hellre detta http://www.youtube.com/watch?v=Tkj92spXv1I
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster