Gräsklippare

Re: Gräsklippare

Inläggav Gunnar lindgren 09 jun 2012 19:38

Tack Röd du fick in mig i rätt tankebanor när det gäller en Brigg 12,5 hästars trodde att ventilsätena sjunkit och slipade av ventilskaften för att få spel. Följden blev att den nästan var omöjligt för startmotorn att orka få igång den sen oljerökte den och drog en massa olja. I dag svetsade jag på skaften fick veta av Järnet att man mäter ventilspelet 6 mm efter övre dödläget vid komptakten insug 0,20 utblås 0,25 gäller min motor Startrelät hade ergat borrade bort nitarna och filade ren kontaktytorna MOTORN Startade direkt och det blev en jäkla fart på startmotorn provklippte en bit så att motorn blev genom varm ingen oljerök den knackar lite svagt men går i övrigt fint funderar om det kan vara balansaxeln som börjar bli glapp Tack Järnet och Röd ni räddade en motor från att hammna på återvinningen Det här gäller en gammal Stiga med frontaggregat och bakhjulsstyrning klipper fint men totalt värdelös att ta sig fram minsta motlut eller fukt i gräset så står den still och slirar och man får vara med och lätta på aggregatet hur man har kunnat släppa ut en så värdelös klippare på marknaden är för mig en gåta tur att den inte är min
RÖD@nörd skrev:Ibland kan regulatorfjädrarna vara lite för slappa och motorn går då inte på det varvet den ska göra. Varför fjädern är slapp kan man ju undra men det kan ju varit någon där som försökt ta bort förgasare/tank utan att lossa fjädern så den dragits ut för långt och blivit sträckt....

Jag brukar spänna fjädern lite då. Antingen genom att nypa bort ett par varv och vika upp en ny ögla eller korta fjädern på något annat sätt som lämpar sig för det aktuella tillfället.

Korta inte för mycket bara för då rusar motorn mer än den får göra. Har för mig den brukar stå max 3600 rpm på kåpan.

I dag har jag faktiskt också jobbat med en klippare fast inte min egen. Det är en Stiga Villa åkgräsklippare som inte fungerade bra.

Det är en kedja av småfel men jag tror jag hittat huvudfelet som är insugsventil som inte stänger. Här får man dock tänka andra banor än dom man är van vid från andra gamla 4-taktare för Briggs & Stratton har sedan 60-talet ett särskilt system som kallas "Easy spin starting" som i praktiken är en speciell slipning av kamaxeln och som håller ventilen något öppen i slutet av kompressionstakten.

När jag hade toppen borta kunde jag också se cylinderloppet var stålfodrat och mycket riktigt stod det någonting "industrial engine" på plåtkåpan.

För den invigde är det: Model 253707 Type 0141-01 Code 84111011

Alltså en elvahästare med vertikal axel och elstart...

På B & S måste ventilspelet slipas in och somliga kanske tar till spelet lite extra "för det ska hålla ett slag". Så inte jag för jag kollar först noga Briggs rekommendationer. Annars kan en olägenhet komma genom att inte startmotorn orkar när dekompressionsanordningen satts ur funktion och vad gör man då när ingen snörstart finns..... :wink:
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Gräsklippare

Inläggav RÖD@nörd 10 jun 2012 00:58

Roligt att höra du fått igång gräsklipparen. Ge bussningarna i startmotorn någon droppe olja så blir den pigg och glad. Jag fick göra en startmotor av två för dom såg hemska ut invändigt. Kanske din är full av koldamm också?

Bra att veta mäta ventilspel insug 6 mm efter ö.d. Jag mätte "en bit" efter ö.d. och jag antog det skulle vara något åt det hållet.

Mitt gräsklipparjobb har dragit ut lite på tiden men nu är den strax klar och jag kanske provkör motorn i morgon. Skulle gjort det redan i fredags men det var ingen bra gnista och därför ville den inte starta. Efter en fika på IKEA och på cykeln på vägen hem kom jag tänka på att jag möjligen vänt tändspolen upp-och-ner. Den är nämligen ny så det finns ingen givet läge och den passar på båda sätten. Verkar vara en liten luring där om man inte känner till det. Jag vände på spolen sedan och då kom en lång blå kraftig gnista men då var klockan så sent att jag inte ville starta för grannars skull.

Tändningen är brytarlös och man kan skönja en induktiv givare vid ena polskon på tändspolen. Någon kondensator kan jag däremot inte se, behövs inte sådan på brytarlösa tändsystem?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Jordfräs

Inläggav Karro 11 jun 2012 12:52

Mer slit med jordfräsen idag.
Jag har fått motorn att gå sådär litegrand. Det positiva är att jordfräsen klarar av att fräsa bort mitt gräslager, det negativa är att jag får inte motorn att gå bra.

Nu har jag listat ut vad det är för motor.
Det är en Aspera LAV35
så här sägs om den på internet:
tillverkare: Aspera Motors of Torino
>made in Italy between 1968 and 1973,A great find! it was orig. made for Fantic motors or the >American version (Broncco) by Tecumseh sort of an industrial version of the American Tecumseh , >It had a cast iron sleeve, forged connecting rod, hardened valves,the fins on the cylinder head >were curved not straight like the American version.A Better flow Del' ortto carburetor. etc. They >were made for Mini bikes and Go carts, they were never made for mowers although would last >alot longer than the American Tecumseh.Sort of a very rare engine.

En antik motor nästan. Men det verkar som om den kanske är bra att ha istället för gammalt skräp som jag trodde.
Om jag bara nu kan få motorn att gå bra.
Den har två inställningsskruvar, men det enda jag lyckas åstadkomma genom att skruva på dem är att få motorn att stanna.

Någon som vet mer om en sådan motor?

Jag kan också ha glömt något i förgasarrengöringen. Jag hittade inget litet hål i bulten som håller fast flottörkoppen, som det sägs att det ska finnas på många ställen på internet. För mig såg det bara ut som en bult. Det kan vara något sådant som krånglar. Men förgasaren ser annorlunda ut än alla beskriver, så det kanske inte är något hål?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gräsklippare

Inläggav McB 11 jun 2012 20:56

Är det verkligen den motorn då?
Kan ha funnits flera förgasaralternativ, beroende på användning.
Gjordes för minimotorcyklar och gocarts men inte för gräsklippare, du har väl en jordfräs?

Dom kurviga/vågiga kylflänsarna på cylindern borde skvallra en del om överensstämmandet.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gräsklippare

Inläggav Järnet 11 jun 2012 22:13

McB skrev:Är det verkligen den motorn då?
Kan ha funnits flera förgasaralternativ, beroende på användning.
Gjordes för minimotorcyklar och gocarts men inte för gräsklippare, du har väl en jordfräs?

Dom kurviga/vågiga kylflänsarna på cylindern borde skvallra en del om överensstämmandet.


Dom tillverkades även för gräsklippare, bl,a stiga :shock:
Det sägs att man lär av sina misstag, i så fall är jag ett geni!
Järnet
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 01 maj 2010 10:48

Re: Gräsklippare

Inläggav RÖD@nörd 11 jun 2012 22:57

Karro,

En bild säger mer än tusen ord brukar dom säga. Kanske är det lite att ta i men bilder, och gärna närbilder med macroinställning, är ett ovärderligt komplement när man ska förklara sådant här som man vill ha hjälp med.

Utan bilder sitter jag och försöker föreställa mig situationen och hur det ser ut men med lite bilder kommer genast den där "Ahaupplevelsen". :D

Apropå Stiga så läste jag någonstans att den som ägde företaget visst hette Stig A :lol:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Gräsklippare

Inläggav Karro 13 jun 2012 10:05

Förgasaren:
http://www.dellorto.co.uk/images/parts/FHCDdiag.pdf
En smått förvirrande bild som täcker olika varianter. Jag har varianterna S, J, W, på den bilden.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gräsklippare

Inläggav Karro 13 jun 2012 10:15

Jag hittade en video av någon som har en nära nog identisk motor:
http://www.youtube.com/watch?v=SX1oiMHi9mA

Ett gott oskyldigt skratt förlänger livet sägs det. I så fall måtte min motor förlänga mitt liv rejält.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gräsklippare

Inläggav McB 18 jun 2012 13:02

Järnet skrev:
McB skrev:Är det verkligen den motorn då?
Kan ha funnits flera förgasaralternativ, beroende på användning.
Gjordes för minimotorcyklar och gocarts men inte för gräsklippare, du har väl en jordfräs?

Dom kurviga/vågiga kylflänsarna på cylindern borde skvallra en del om överensstämmandet.


Dom tillverkades även för gräsklippare, bl,a stiga :shock:


Bara läste innantill och översatte den infon Karro hittat!
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Gräsklippare

Inläggav Karro 18 jun 2012 20:47

En till gräsklippare dök upp på min garageinfart idag, helt av sig själv. En bred rackare med 4hk B&S och drivning. Naturligtvis trasig. Det är det enda sättet man får gratis gräsklippare på.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Gräsklippare

Inläggav RÖD@nörd 19 jun 2012 01:21

Låter intressant. Satsa på den. Klippo?

Det går både och lägga in och länka in bilder här....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Föregående

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster