Vision CTA12-75X 12V 75Ah (UPS-batteri) - Bra?

Vision CTA12-75X 12V 75Ah (UPS-batteri) - Bra?

Inläggav Krucks 11 okt 2011 17:27

(Jag hittade inte ett bra ställe att ställa denna frågan så det går komma här. Kanske skapa en batterifrågehörna?)

Jag fick nyligen tag på 32 stycken Vision CTA12-75X 12V 75Ah UPS-batterier (Bly på sammanlagt 2400Ah) för en billig peng. Dom sattes i bruk hösten 2007 men nu skulle dom ersättas för att deras UPS-system gick igenom en stor uppgradering. Då dom inte ville ha dom så blev jag nya ägaren.

Information om batterierna:
http://www.enervision.co.za/files/pdfs/ ... 12-75X.pdf
http://www.batterielektronik.se/Innehal ... Vision.pdf
http://www.swansonstelemekanik.se/produ ... erier/ct12
http://celltech.internetbutik.se/produk ... folder.pdf

Har jag gjort ett klipp?


- Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med dom än så vad är den bästa lagringsmetoden för batterierna? Parallellkoppla alla batterierna och införskaffa en bra bilbatteriladdare? Enklaste och bästa känns varmförråd utan att laddas, men hur länge klarar dom sig utan att laddas/underhållsladdas?
- Angående regulator. MPPT faller mig bäst för dom skall vara effektivast men klarar alla MPPT denna form av blybatterier?
- Det planeras för 24V-system, detta spänningsfall som alltid är ivägen, men många vardagsprodukter kräver 12V. Då det är så många batterier är att det kan byggas två banker som seriekopplas men från en bank så kan också 12V. Går detta att göra på ett bra sett för att koppla en last direkt på batteripolerna känns inte riktigt bra då dessa batterier behöver laddas med över 14V, vad jag sett, och 12V-prylar kan kanske då ta skada. Finns det regulator som kan ladda med 24V, anpassat för 24V men kan också plocka ut 12V?
- Hur mycket skulle en batteribank dom denna klara av?
- Något annat som kan vara bra att veta?
Krucks
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 okt 2011 06:07

Re: Vision CTA12-75X 12V 75Ah (UPS-batteri) - Bra?

Inläggav Gunnar lindgren 11 okt 2011 18:39

Grattis till ett klipp frågorna du ställer om batteriförvaring finns i länken du bifogade 6 månader laddade i plusgrader.Är det inte inverter för 220 volt du skall satsa på??? Får man köpa 2 batterier av dig??
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Vision CTA12-75X 12V 75Ah (UPS-batteri) - Bra?

Inläggav Krucks 11 okt 2011 19:57

Tackar för svaret.

Efter dessa sex månader gäller vad? Är det underhållsladdning som är det bättre alternativet?

Jag vet inte vad jag skall göra med dom. Jag tog chansen då jag fick den. Jag har vänner som är intresserade av minst hälften. Jag själv kanske skaffar några små solceller och en regulator för att leka lite med solceller i fönstret och driva lite av min nuvarande LED-belysing byggd av billiga lysdioder monterade i kabelkanaler. Vilka solceller är bäst bakom glas? (Jag har för mig halva effekten försvinner om man gör så) Jag äger inte huset jag bor i så jag vill inte göra någon skada på det för respekt av ägaren.

Angående 230V så är det inte inom mitt intresseområde. Så jag tänkt leva i framtiden så är det enkelt och effektivt. Då inte mycket energislöseri. All elektronik idag kör på låga DC-spänningar så då är det för mig ingen mening att konvertera 12/24V till 230 för att sedan ner till 24/12/9/5,4/5V eller vad nu all elektronik kör. Glödlampor och LED finns i 12V och LED i i 24V också. Det jag använder dagligen finns i 12V förrutom min juicepress men den skulle suga musten ur batteribanken.

Jag vill egentligen köra 12V för utbudet är så mycket större till 12V än 24V. Men det är detta spänningsfall och extremt grova kablar 12V kräver som blockerar. Över 10 meter kabeldragning för 12V kräver närmre 10kvadratskabel för att få ut någon vettig effekt, minst 100W. Men alla leksakerna till 12V. Mobilladdare, bärbar dator, stereo är ofta 12V och inte 24V.

Jag säljer tyvärr inte några batterier i skrivande stund.
Krucks
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 okt 2011 06:07

Re: Vision CTA12-75X 12V 75Ah (UPS-batteri) - Bra?

Inläggav lillmalen 11 okt 2011 22:20

Parallellkoppla inte, det sämsta batteriet sänker då resten till sin nivå. Ett dåligt batteri och du har nån månad senare 32 dåliga batterier!
Underhållsladdning med en liten solcell som kompenserar för självurladdning borde väl funka.
Alternativt ladda upp dem ett och ett under ca 1 dygn var med nån månads mellanrum, blir en del pyssel....
lillmalen
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2010 06:03

Re: Vision CTA12-75X 12V 75Ah (UPS-batteri) - Bra?

Inläggav Martin 11 okt 2011 22:52

Tänkte samma sak som lillmalen. Parallellkoppla inte alla 32 batterierna. De är ju ändå fyra år gamla men du skulle kunna koppla t ex 4 banker med 8 batterier i varje och sedan ladda dom enligt ett schema. Det blir mindre pyssel än att ladda varje batteri var för sig.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Vision CTA12-75X 12V 75Ah (UPS-batteri) - Bra?

Inläggav Krucks 15 okt 2011 09:28

Tackar så mycket för tipsen. Jag får se vad det blir av batteribanken.
Krucks
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 okt 2011 06:07


Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster