Tryckluftsmotorer

Re: Tryckluftsmotorer

Inläggav M8e 30 apr 2008 12:02

Då kan man kyla en förbränningsmotor med tryckluft och sen använda den uppvärmda luften i en luftmotor. Då tar man tillvara på en massa energi som bara skulle ha försvunnit i...tomma luften. :)
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Tryckluftsmotorer

Inläggav Lunken 30 apr 2008 13:55

Blir det inte det omvända...? problemet med luftbilar i ett kallt klimat är att expansionen av gasen/luften inte direkt blir varm utan tvärt om kall. Som dykare är det alltid intressant att snabbpumpa en 300barstub. Den blir rätt så varm då så man måste ha den i vattenbad...
Användarvisningsbild
Lunken
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 25 mar 2008 18:55

Re: Tryckluftsmotorer

Inläggav Göran 30 apr 2008 14:38

Om det fungerar är det bara positivt, men jag tror mer på elbilar och det ena utesluter inte det andra.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Tryckluftsmotorer

Inläggav M8e 30 apr 2008 14:49

Det blir varmt i garaget/bilen när man tankar och kallt när man använder luften. När man använder luften så vill man ha den så varm som möjligt för då har den en större volym/tryck.
Sen vill man inte kyla olja osv för mycket i luftmotorn, så att förvärma tryckluften genom att kyla en förbränningsmotor är inte helt tokigt.

En bil med en etanolmotor och en tryckluftmotor skulle vara... jätte coolt.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Tryckluftsmotorer

Inläggav richard 08 jul 2008 07:38

Jag försoker att hitta den sidan var jag läste att dem värmer upp luften inan den kommer in i turbinen.
Jag kan inte hitta den ,och jag mistänker att det var en prototype som inte gick vidare.
Ändå är det en mycket interessant tänke,luft expanderar rätt mycket vid uppvärming .
Jag hoppas forresten inte att där kommer för mycket bilar på lyft,då är det lokalt lågtryck vid en påfyllnings station
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Tryckluftsmotorer

Inläggav kiviky 17 jul 2008 19:09

Hej
Undrar om ni har sökt på Google där finns på aircar ett antal siter. Tex om en fransman som säger att Tatra vill producera hans bil. http://www.theaircar.com/
dessutom finns en australisk liten motorvariant http://www.engineair.com.au/
och en från Uruguay googla air engine Uruguay
Jag är lekman men jag tycker dessa koncept är intressanta.
Om lufttankarna skulle kunna fyllas med hjälp av vindsnurror vore ju behovet av el eller olja borta.
Jag har bott i Tanzania i 5 år och här finns vind och sol och behov av transport men dieseln är dyr.
Mitt intresse är att kunna hitta enkla lösningar applicerbara här i Afrika.
På bysmedsnivå skall det vara. Annars är det bara de stora industrierna och de korrupta politikerna som får dela på vinsterna.
Skoj om någon kommenterar
Hej
kiviky
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 jul 2008 18:07

Re: Tryckluftsmotorer

Inläggav Martin 17 jul 2008 21:00

Här är ett vattenhjul från Kamerun med en gigantisk pannkaka.
http://www.craftskills.biz/hydro-cameroon.htm
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Föregående

Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst