I senaste numret av Elektor (10/2008) har de en artikel om hur det går till att konvertera en vanlig cykel till eldrift.
I korthet så beställde de ett konverteringspaket från Kina bestående av en motordrivnings/styrkontrollkrets, en uppsättning handbromsar med en inbyggd switch, som stänger av motorn när man bromsar, ett gashandtag, en pedalsensor och ett hjul med inbyggd elmotor.
Beträffande batterier så rekommenderar de att använda sig av batterier med snabba laddnings- och urladdningskurvor. Batterierna som de använde sig av kommer från Huijzer Components (
http://www.huijzer.com) och var från EVZ-serien tillverkade av CBS. Batterierna serikopplas för att få 36V.
Motorn på denna konverterade cykel klarade av att ge cykeln en hastighet av runt 25 km/h utan hjälp av pedalerna.
Kontakterna för anslutning till motorn höll dock ingen högre kvalitet, risken finns att de bränns sönder efter en tid.
Hela paketet för elkonvertering kostade ca 200 euro.
http://www.recumbents.com/wisil/e-bent/default.htmhttp://zeept.wordpress.comhttp://www.elektrischefiets.be/index.htmlhttp://www.electric-bikes.com/bikes/legal.html