Transformatorolja i tanken

Transformatorolja i tanken

Inläggav PowerMizer 02 apr 2012 10:13

Hej.

Nu har jag testat att blanda 50/50 med diesel och transformatorolja.
Både traktorn och bilen blir aningen mera svårstartad, men inte något som betyder något. Traktorn måste snurra några varv extra innan den startar.

Bilen brukar tända på alla fyra på en gång och gå rent, men med blandningen så tänder den på två direkt och går lite orent på alla fyra efter max en sekund, och den börjar gå rent efter 10-30 sekunder beroende på yttertemperatur. Är det -20 grader och man startar utan motorvärmare så är det 30 sekunder som gäller, och bilen ryker blått när man drar iväg. :P När motorn är varm så ryker den ingenting!

En positiv sak (förutom att bränslet kostar ~7:-/liter) är styrkan i motorn! På traktorn märks det när man drar slungan och det går tungt, Bustern blir grövre i rösten och behåller varvet längre. På bilen är det ungefär som när man monterat en KCR-box: Man känner skillnaden! På en sträcka där den normalt orkar upp till 130 km/h kämpar den sej upp till 150+ km/h med bonn-blandningen. Sen känns det som att man inte behöver gasa lika mycket; 80 km/h är bara någon cm ner med pedalen. Vridmomentet märks också, för när det går tungt på låga varv så morrar motorn djupt nere i strupen och spänner sina muskler som tidigare varit förtvinade...

Hur bränsleförbrukningen förändrats har jag ingen aning om, men uppriktigt sagt så struntar jag i det! 8)

För er intresserade: Det är en VAG med 1Z-motorn (1.9 Tdi) som gått ~40000 mil.

Nu hade jag turen att få 2 *nya* fat med olja, men jag skulle aldrig tveka att köra på begagnad olja. Om du ser nått ställe där man byter transformator så sväng förbi och fråga grabbarna om du får "återvinna" lite i bilen. Det är värt att ragga upp några tomfat och ta släpvagnen på en "olje-tur"! Särskilt om man, som jag, benhårt tror på ett bränslepris på minst 20:- litern till semestern/hösten.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav tompas11 02 apr 2012 17:42

Hmm... tänk om man hade en dieselbil och trafoolja.
Bra initiativ PM! :D
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav tompas11 03 apr 2012 18:57

Var kan man köpa transformatorolja?
Borde ju gå att elda med också.
Vintertid om kylan blir för svår så brukar jag tanka diesel i några 25-liters plastdunkar och köra oljebrännaren på detta.
Men kan man köpa trafoolja till 7kr/l så är ju det ett betydligt attraktivare alternativ.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav PowerMizer 04 apr 2012 11:39

tompas11 skrev:Var kan man köpa transformatorolja?
Ingen aning... Shell, BP e.t.c.?! Jag tror inte att det är billigt.
Det jag menade med ~7:-/liter är att jag får halva priset av dieselkostnaden när jag blandar ut den med "gratis" transformatorolja.
Om du kan få en kontakt inom återvinningsindustrin så kanske du kan komma över beg. olja?

Jag har hört att man måste minska munstycket i oljebrännaren två steg för att brännvärdet är högre. Låter rimligt.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav tompas11 04 apr 2012 12:02

OK :)
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav RÖD@nörd 04 apr 2012 15:37

Om det är "ny" transformatorolja känns det okej tycker jag men "gammal" transformatorolja är lurig för den kan innehålla det mycket farliga miljögiftet PCB :!:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyklorerade_bifenyler

Först 1978 förbjöds nyanvändning helt så den giftiga oljan kan finnas i transformatorer monterade och servade fram till dess.

Vill ni hälla sådan olja i er villaoljetank och andas röken från skorstenen :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav Emil 04 apr 2012 18:57

Finns något de kallar för "Askarel", kanske är det samma som RÖD@nörd varnar för.
Emil
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 mar 2010 09:01

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav tompas11 04 apr 2012 20:15

RÖD@nörd skrev: Vill ni hälla sådan olja i er villaoljetank och andas röken från skorstenen :roll:

Nej det låter inte helt OK.
Jag avstår.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav deepforest 04 apr 2012 20:47

När de tömmer/byter transformatorolja så måste de ta prov/kolla om det är PCB olja. Är det den så måste den lämnas in för rening. Jag tror inte man riskerar att få tag i sådan olja.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav PowerMizer 05 apr 2012 10:55

deepforest skrev:Jag tror inte man riskerar att få tag i sådan olja.
Enligt uppgift finns inte någon sådan olja kvar. Nu _vet_ jag inte att det är så, men källan är oftast korrekt uppdaterad.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav RÖD@nörd 05 apr 2012 18:41

Menar du elbolag och kraftföretag kan jag någorlunda tro dej eftersom dom dagligen sysslar med sådant här och alltid är uppdaterade.

Problemet är bara att långt ifrån alla (gamla) tranformatorer finns där, tusentals transformatorer finns inom industrin och nedlagd industri och även på industriruiner.

Lek med ett exempel att du känner killar som har bilskrotningsföretag på ett gammalt sågverk de köpt i en konkurs. I en igenväxt del på sågverkstomten finns en ganska stor transformatorstation. Killarna säger du får hämta oljan i transformatorerna gratis. Skulle du då känna dig säker på att det inte är PCB-haltig olja i transformatorerna?

För något år sedan byttes ett par transformatorer på H1:an i Kalmar och de gamla var från 1964. Jag tror det var bortåt 10 kubikmeter olja i varje transformator. Kan inte minnas jag sett dom byta oljan någon gång. Det enda jag minns är ett företag som var där och körde oljan genom en reningsanläggning för ett antal år sedan. Det var en mobil grej som stod utanför och så var det slangar som gick in genom dörrn till transformatorerna. De höll på i flera dagar och jag har för mig det var bemannat dygnet runt.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav RÖD@nörd 09 apr 2012 00:28

Jag har funderat vidare på det här. Vill man använda avfallsprodukter som ersättning för villaolja och diesel så är det nog betydligt säkrare och mer miljövänligt att använda begagnad frityrolja där man kan tappa upp i lagom stora kärl så smuts och fasta partiklar kan sjunka till botten och med lämpliga filter kan man också göra en reningsanläggning.

I så gott som varje samhälle, stort som litet, finns pizzerior, korvkiosker eller restauranger där man kan fråga ägaren om det finns möjlighet för avhämtning av den kasserade frityroljan.

OK, det kommer kanske lukta pommes frites efter bilen men vad gör det? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav PowerMizer 09 apr 2012 21:29

För ett par dagar sedan var en vän förbi med familjen i sin kombibil. Den går på frityrolja. Han centrifugerar oljan innan han fyller sin farmartank, sen har han byggt om sina 2 bilar också. Funkar bra.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Transformatorolja i tanken

Inläggav Ducato 13 dec 2012 00:54

http://www.selkomotor.no finns allt ni behöver för att bygga om dieselmotorn till att gå på beg.frityrolja, året om.
Även centrifuger för att rena oljan.
Närmare 30 personer i Sverige renar nu sin olja med Raw Power centrifug.
Bra info på sidan, även på svenska.
Ducato
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 01 okt 2008 11:43


Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron