Min elbil

Min elbil

Inläggav deepforest 13 jun 2010 22:03

Jag har köpt en -96 års Elcat elbil. Det är en konverterad Subaru Sumo. Den är konverterad av en firma i Finland. http://www.elcat.fi/
Motorn är på 14 kW och bilen har en toppfart på ca 80 km/h. original har den en räckvidd på ca 70 km.
Den har 12 Trojanbatterier av typ T-105 a 6 volt och 225Ah original. Batterierna är nu utbytta mot 36 st 2 volts truckceller som inte mår bra nu. Jag behöver nog nya batterier. De har endast gått 30 mil men har stått oladdade i nästan 3 år så jag vet inte om det går att få liv i dem. Vi får se vad vi kan göra år det. Det är ca 0,8 volt i de flesta så kanske.... Laddarna vill dock inte ladda dem nu. Jag har kopplat en vanlig batteriladdare över 6 celler åt gången för att försöka få upp spänningen så de andra laddarna går igång.
Den har gått endast 2500 mil :shock: och har inte en rostfläck. Den är ju en miljöbil och det syns. Den har stått i nästan 3 år och naturen/mossan älskar den :mrgreen:
På bilderna har jag kört högtryckstvätten på halva bilen, tacksamt. Nu behövs en lätt polering och vax. Fortsättning följer......
Bilagor
Elcat1 (1)a.jpg
Elcat1 (1)a.jpg (121.73 KB) Visad 21525 gånger
Elcat2a.jpg
Elcat2a.jpg (109.97 KB) Visad 21488 gånger
Elcat3a.jpg
Elcat3a.jpg (99.8 KB) Visad 21420 gånger
Senast redigerad av deepforest 15 jun 2010 20:55, redigerad totalt 3 gånger.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav RÖD@nörd 13 jun 2010 23:57

Jag får en känsla av att du fyndat. Under något fult fanns något fint. Det är mycket sällsynt. Oftast är det tvärt om. Det är lätt att bli lurad.

Har du köpt bilen av en firma eller privat? Var det kanske Blocket???

Den bilen hade passat mig perfekt. Liten utvändigt men rymlig invändigt. Sedan el-driften.... Tänk slippa tanka dyr bensin... Skicket som ny...

Nä, nu blir jag lite så där...

Ser fram mot bilder på motor, drivlina, batterier, fartreglage etc. :P

Det ser ut som du bor på en uppe på en höjd. Läge för vindkraft?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Min elbil

Inläggav TonyMontano 14 jun 2010 11:42

Inte dåligt, hoppas det fixar sig med batterierna och att du får ett toppen besked den 17 juni. :D Då blir de ju toppen att ha en en bil till ett snyggt vindkraftverk!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Min elbil

Inläggav cman 14 jun 2010 12:05

Skitcoolt med bilen, men nya batterier är väl ett måste om du skall kunna lita på att den fungerar? och sånt är.. inte så billigt väl?
Min blog: http://energy.compress.to
Favoritcitat: "det skall vara gött å leva, annars kan det kvetta"
cman
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 12 okt 2009 15:39

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 15 jun 2010 20:50

Nya deepcycle blybatterier 225Ah kostar ca 18000:- men håller inte så bra.... Fina Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) 180Ah kostar ca 80000:- :shock: Men håller väldigt länge. Suck :cry:
Nu har jag fått upp spänningen så pass att laddarna startar, men batterierna är nog så sulfaterade att de är kassa. Ska försöka med "underhållsladdning" i någon vecka eller två. Har läst att sulfaterade batterier kan "väckas" på detta sätt. Låg laddström ca 2% av batterikapaciteten i Ah under lång tid löser upp sulfateringen om man har tur.
Bild på batteripacken med laddarna till höger.
Bild på Styrelektroniken/laddaren, med originalladaren till vänster och controllern/hackaren till motorn (svart låda) till höger och batteriövervakning på locket.
Bild på motorn som sitter monterad på växellådan som är kvar i bilen??!! Varför de behållit Subaruns växellåda begriper jag inte då en elmotor inte behöver en sådan, men förmodligen var det enklast att göra så för att få differential till bakhjulen.
Bilagor
Elcat4a.jpg
Elcat4a.jpg (182.19 KB) Visad 21425 gånger
Elcat5a.jpg
Elcat5a.jpg (155.63 KB) Visad 21278 gånger
Elcat6a.jpg
Elcat6a.jpg (147.65 KB) Visad 21434 gånger
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav RÖD@nörd 17 jun 2010 00:52

Batteriet ser ut att vara lösa celler placerade i en hemmagjord plyfalåda. För att vara truckceller är de ovanligt små men de ser fina ut. Om batterierna är sulfaterade skulle jag försöka få igång dem med en laddare utan elektronik som kan ge en hög spänning och som manuellt regleras ned allteftersom laddströmmen ökar. Så gjorde jag förr tiden med gamla bilbatterier. Ibland lyckades det. Ibland inte.

Truckbatterier har jag ofta sett på Blocket till mycket bra priser. Kan vara ett nästan nytt batteri som inte behövs och som då säljs billigt.

Förra sommaren fick jag tag på ett gäng NIFE-celler som är ganska stora. Totalt ger de 24 Volt. Hur skulle ett NIFE-batteri passa i den här el-bilen?

Mitt förtroende för NIFE batterier är mycket stort. De har mycket lång livsläng, bra kapacitet, knappast ingen självurladdning osv.

Tänk bara på att NIFE celler ska långtidsförvaras urladdade till skillnad mot blybatterier som alltid ska förvaras fulladdade.


Jag följer det här projektet med största intresse eftersom jag själv gärna skulle vilja ha en el-bil. Okej, det finns ju gengasalternativet också men hålla på elda varje gång det orkar jag nog inte i längden.

Jag har aldrig provat en el-bil men el-truck har jag kört en del och det är mycket bekvämt. I princip bara att trycka på en pedal sedan glider man iväg tyst och stilla utan vrålande motorer... :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Min elbil

Inläggav RÖD@nörd 17 jun 2010 00:55

En liten fråga...

Hur fungerar värme/defroster i den här bilen?

Utnyttjas kylluften från elmotorn?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 17 jun 2010 04:07

en laddare utan elektronik som kan ge en hög spänning och som manuellt regleras ned allteftersom laddströmmen ökar


Jag tror laddarna i bilen (till hö i bild) gör så i underhållningsläge. Jag ska ringa tillverkaren i morgon. Det verkar som att en del celler håller på att vakna i alla fall. Förut när jag mätte syra vikten så flöt inte ens flottören, men nu flyter den upp till nästan gult (halvladdat) på många celler, så det finns hopp.

Hur fungerar värme/defroster i den här bilen?


Det är en dieselvärmare kopplad till bilens värmesystem/defroster, den drar inte många liter på en vinter. Gamla bensintanken fungerar som tank för värmaren
(50 liter :shock: ) så om jag tankar fullt så kan jag nog åka 10 år :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 17 jun 2010 20:34

34 av 36 celler visar en syravikt på ca 1:12-1:20 vilket väl är ett gott tecken, eller? I 2 av cellerna flyter inte flottören upp alls och spänningen är bara 0,7 volt, inte bra....
Göran! Kan du sälja deepcycle batterier, typ Trojan 105 eller dessa; http://shop.batteriexpressen.se/ . Jag behöver kanske 13 st 6volt ca 200-250Ah.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 27 jun 2010 16:46

Jag har fått igång 35 av 36 celler skapligt nu. Jag har provkört en del och det verkar bli bättre o bättre. Jag körde som mest 85 km/h idag på slät mark! Bra! Men den tappar orken snabbt när det är uppför... Jag körde 25 km innan batteriindikatorn sa att det är dags att ladda. Den reagerar förmodligen innan batterierna är tomma eftersom det fattas en cell, så hoppet ökar :)
Jag har pratat med en kille i Sundsvall som rekondar batterier. Han har några sådana celler som jag behöver för 750:- st så jag kanske köper begagnade av honom. Nya kostar 1800:- st.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav PowerMizer 27 jun 2010 20:16

deepforest skrev:Jag körde 25 km innan batteriindikatorn sa att det är dags att ladda.
Ja, då väntar jag med att ladda perkulatorn tills du fått upp räckvidden ytterligare! :P

Riktigt kul bil!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Min elbil

Inläggav TonyMontano 27 jun 2010 20:52

Inte hade du kunna ta en bild hur det ser ut för föraren, :D sen en dum fråga kanske men inte växlar du eller :S
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Min elbil

Inläggav deepforest 27 jun 2010 22:52

Nu vet jag varför de har behållit växellådan. Bilen axar dåligt på fyran direkt från start så om man startar på tvåan och sen går direkt till fyran så sticken den mycket snabbare, sen över 75 lägger man in femman. Jag har inte provat med full kraft än men det verkar funka så. Det sitter en mätare på panelen som ger indikation om lämpligaste varv mot belastning och motorn är tydligen begränsad till 2800 varv?
Här är några Youtube klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=s9y190sf ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=KgxRsBFlZrc&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=X6ewrGpz ... re=related
Sen en Elcat på steroider :mrgreen: Han kör med 36 st 3,6 volts litiumceller= 128 volt på originalmotorn!!! Den går normalt på 72 volt!
http://www.youtube.com/watch?v=Z44-_OxA ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=oJ9kNC6C ... re=related
Hmmmm :roll:
Men han brände upp motorn efter ett tag.....
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Min elbil

Inläggav Karro 28 jun 2010 05:23

Han tycker tydligen om att bränna. Först däcken, så att motorn brinner följer bara på.
Är man försiktig kanske grejerna håller längre.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Min elbil

Inläggav RÖD@nörd 30 jun 2010 10:39

Jag gillar din el-bil. Kanske jag kan köpa den av dig när du lekt färdigt? :wink:

Vad görs med den varma kylluften från elmotorn?

Tas den tillvara eller ventileras den bort i det fria?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Nästa

Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster