hybrid fundering

hybrid fundering

Inläggav kallstrom_74 20 okt 2009 23:23

måste skriva av mig det jag gått och funderat på en flummig fantasi utan verklighets förankring

man har en elmotor som driver bilen, och tex 8-10 batterier?...och en liten bränslemotor som driver ett antal generatorer, ett par går DIREKT till elmotorn och dom andra laddar batterina när det behövs, och annars oxå tillför ännu mer ström till elmotorn när batterierna inte behöver laddas

bränslemotorn går på konstant varvtal (borde nog inte dra så mycket bränsle??) borde väl ändå komma ner i nån dl/milen kanske? eller kanske rättare sagt dl/timme

grundströmmen kommer ifrån generatorerna och batterina ger det som behövs utöver det

tex: generatorerna ger elmotorn 96 volt..batterina går in med resten..skulle batterina vara HELT full laddade så hjälper alla generatorerna till att förse elmotorn med ström ...eller så kan dom kopplas ur tills dom behövs igen?
Och när batterina behöver laddas så kopplas dom in och börjar ladda batterina.
Men själva grundidéen är att ett par generatorer går direkt till elmotorn


vad har ni "förståer påare" att säga om detta? är det ens en tanke som tål att fundera mer på eller är det bara nonsens?
kallstrom_74
 

Re: hybrid fundering

Inläggav carl.c 21 okt 2009 00:12

spånar vidare med konstiga ideer : )

Man laddar bilen när den inte används, sen vid behov startar en motor driven av nån sorts drivmedel..tex diesel..är motorn väl igång kan man likaväl driva bilen med den då det ger mest effekt annars förlorar man först effekt i generatorn..sedan i elmotorn...å andra sidan kanske man måste ha axlar och växellåda...kör man motorn på ett bestämt varvtal som den är optimerad för borde man kunna göra en utväxling för varvtalet, tex att kopplar man på diselmotorn så kan den antingen ladda battarier eller driva bakaxeln eller ett bakhjul, med fast utväxling..alltså bilen går tex 90 km/h konstant med dieselmotorn påslagen nån sorts motorvägs överväxel : ) vid andra hastigheter så driver elmotorer hjulen, gärna nån sorts pannkaksmotor/generator så kan man ladda eller driva när man vill..tex kör man disel på motorväg kopplar man in pannkakorna på undehållasladdning till batterierna vid behov , samma när man bromsar så slipper man generatorer kopplade till motorn..sen har man en dator som bestämmer vad och hur det sköts..gärna kopplad till gps och karta så systemet vet om det är ide att starta diselmotorn..eller om vi snart är framme, funkar ju bra om man tex slår in snabbval 1,,,till jobbet, då vet bilen att den klarar sig på eldrift och kommer laddas när den är fram eventuellt.

Det som gör mig nervös med elbilar eller hybrider..om det är -25 och man har en 4-5 mil till jobbet i decimetertjock snö..kommer det att funka med värme i bilen defroster på rutorna, helljus mm.

Tryckluft som driver en generator? tänkte mest på att det borde gå jävligt snabbt och tanka : ) så gör man elen medans man kör-- kanske en idiot ide..då det kanske är battre att driva bilen med luften
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: hybrid fundering

Inläggav RÖD@nörd 21 okt 2009 00:25

Elmotorn driver generatorer?

Låter som "rundgång" :roll:

Alla dessa maskiner alstrar värme. Kan det bli någon ekonomi i det hela?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: hybrid fundering

Inläggav kallstrom_74 21 okt 2009 08:41

var nog lite för trött när jag skrev, men nej..ingen elmotor som driver generatorerna utan bara bränslemotorn.

Verkar som om det finns en tråd nästan som denna om volvos nya bil..hmmm
kallstrom_74
 

Re: hybrid fundering

Inläggav KennethE 21 okt 2009 15:01

Låter väldigt likt den lösning jag försökte sprida på 80-talet. Fast jag talade då om navmotorer, helst i alla fyra hjulen. Stirlingmotor med utbytbara brännkammare för alla möjliga typer av bränslen, inklusive fasta som t.ex. torra pinnar från vägkanten.

Med elektriska navmotorer slipper man alla förluster i transmission inkl. växellåda, diff m.m., elmotorer behöver ingen växellåda eftersom de jobbar bra över ett stort varvtalsområde, diff och liknande kan man sköta med mjukvara.

Oavsett typ av förbränningsmotor kan man få en enormt mycket bättre verkningsgrad när den kan optimeras för ett varvtal och konstant belastning, explosionsmotorer är egentligen sällsynt olämpliga för användning i bilar så som man gjort hittills eftersom de har ett smalt varvtalsområde där de är effektiva, försöker man optimera dem för bredare varvtalsområde sjunker verkningsgraden snabbt. Så använd dem i stället till att producera el till batterier och kör med elmotorer så ökar man verkningsgraden radikalt.

Ännu bättre, men något mindre flexibelt, är att ha en stationär motor hemma som laddar batterier som man sedan laddar bilen ifrån. Det är onödigt att släpa med sig motorn, och är den stationär behöver man inte tänka på vikt och liknande utan kan optimera ännu mer för verkningsgrad. Dessutom kan man då ta tillvara all spillvärme till att värma varmvatten och luft till bostaden. En sådan generator lämpar sig dessutom väl för att driva med gengas, speciellt ifall man har lagom överkapacitet på batterierna så att man kan klara sig med att köra den en gång i veckan eller så, och då kanske köra den en dag eller så i sträck.

Perfekt att kunna köra bilen på gengas utan att behöva tända och vänta tills den är igång ordentligt innan man kör, och ändå ha alla fördelar av gengasen med billigt bränsle m.m.

"Tankställen" för elfordon kommer ju att snabbt bli vanligare nu, så möjligheten att köra längre sträckor ökar ju även om man då måste fylla på när man inte är hemma.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: hybrid fundering

Inläggav kallstrom_74 21 okt 2009 21:34

KennetE..vad hände med dina funderingar? blev det som jag tror det blir här...funderingar..för hur skulle man kunna genomföra det?
kallstrom_74
 

Re: hybrid fundering

Inläggav KennethE 22 okt 2009 10:32

Som vanligt håller jag mig till funderingar och överlåter praktiken till de som är bättre på det. :-)

När jag bygger något brukar jag tröttna när jag ser att det kommer att fungera, då är det inte roligt längre. :-)

För övrigt var det kanske ett halvår efter att jag börjat prata om den idén som några killar presenterade en nästan identisk idé för Volvo där de blev utskrattade, mindre än ett år senare presenterade Volvo en nästan identisk konceptbil, enda skillnaden var att de bytt stirlingmotorn mot en gasturbinmotor från Volvo Flygmotor. Det är inte alls säkert att min idé var ursprunget till deras, det kan helt enkelt ha varit så att tiden och tekniken var mogen för idén. Det var då väldigt nytt med billig och effektiv frekvensstyrning av asynkronmotorer med billiga halvledare och switchteknik.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: hybrid fundering

Inläggav Ib-Arne 02 apr 2010 11:52

Kinesisk "trippelhybrid" på marknaden
Den kinesiska "trippelhybriden" F3DM som drivs av sol, el och bensin har börjat säljas i Shenzhen i Kina.

Sedan 2008 har den kinesiska biltillverkaren BYD sålt sin modell med namnet F3DM, men då utan solpaneler och bara till myndigheter och företag.

Nu har bilen också utrustats med solpaneler på taket och ska även börja säljas till allmänheten, rapporterade kinesiska medier nyligen, enligt TT.

BYD hoppas att försäljningen ökar när nya subventioner för miljöbilar införs i delar av Kina i vår.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien


Återgå till Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster