min_bil (Ådi)

Forum för allt som inte har med övriga ämnen att göra, ett forum för vardagsprat, skoj och spex

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 19 nov 2010 18:40

Ahhh... :( Det blev som vanligt: -Oj, nu måste jag fara! Inte slog jag i nån sörja i tanken.

tompas11 skrev:Hjulsläpp på alla växlar om underlaget är det rätta. :mrgreen:
Det var en dag i höstas när Audin (1,9 tdi) släppte i 80 km/h på femman. :shock: En liten provbromsning förklarade allt: blåis! Sen när jag mötte andra bilar så kröp dom fram. Just det är en nackdel med färskt gummi i däcken, man kan bli lurad... På Snaabeln är dom 3-4 år gamla och då är det ingen tvekan om att det är blåis, det känns direkt!

Hur går det för dej, RÖD@nörd? Några framsteg?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav tompas11 19 nov 2010 22:26

Aj,aj PM. Hur är det med minnet? :D

Ja hur går det, RÖD@nörd?
Du har väl inte gått i ide redan?
Du blev väl inte sjuk av att stå ute i kylan och skruva?

Ang. diesel i tanken så går det faktiskt lika bra med fotogen.
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 20 nov 2010 01:41

Nja, lite så där just nu. Det är nå't halsen...Bild. Hade en besvärlig period med det i augusti (fick höja upp sängen i huvudänden med ett par vedklabbar för att inte få ner eländet i luftrören på natten) men nu verkar det mer som en "vanlig" övre luftvägsinfektion eller vad man kan kalla det. Får hosta slem i alla fall. Gillar inte den kalla fuktiga luften som kommit nu.

Förra gången jag hade besvär med halsen slutade jag att snusa. Jag höll uppe med det i två månader. Augusti och September. I oktober började jag igen :oops: . Först bara lite, lite grann och någon gång ibland och sedan mer och mer tills det blev som "vanligt" igen och så har det varit nu någon månads tid. Snus är lurigt för det ger känsla av välbefinnande. Sitter fint efter maten eller när man jobbar med någonting. Nu är det bara några korn kvar i dosan så det är stor risk att den åker igen och inte blir ersatt av en ny. Det är minsann kämpigt att sluta med ett drogbehov. Det gör sig inte själv precis... Grejen är att man måste vara bestämd att uppnå målet och kämpa emot när begäret sätter in. Det akuta begäret verkar försvinna efter någon vecka eller två. Sedan blir det mer och mer minnet av något som det var "gött" att hålla på med och då verkar det lätt att falla för frestelsen igen...

Ja just det, vädret...
Konstant blöta här i flera dagar. Kalla nordostvindar över Östersjöns förhållandevis varma vatten bildar regnmoln som har svept in här vid sydostkusten och inte nog med det för idag har det konstant regnat hela dagen från ett lågtryck som kom från sydost. Det är inte särskilt kallt när man tittar på termometern, ett par plusgrader kanske, men komma ut i regnet och blåsten känns svinkallt.

Ska visst hålla på så här under helgen och sedan nästa vecka kall luft som strömmar ner norrifrån, efter det vet jag inte men säkert regn igen...

Har kollat vädret över landet lite smått i något år nu och konstaterat att rent vädermässigt så är det nog vid södra Norrlandskusten jag helst skulle vilja bo. Lite kallare än här men betydligt stadigare väder med mer sol och mindre regn och blåst.

Har inte hänt mer med bilen än att jag skrapat och målat de "nya" bränslerören med rostskyddsfärg. Fick tyvärr göra det inomhus i källaren (gillar inte färglukten typ "cellulosaförtunning"). Har också letat fram rör och nipplar till provningen.

P.g.a. vädret och lite ohälsa har det istället varit tillfälle för att förkovra sig mer i ämnet.


Här är Görans bilsida som engagerat mig en del.

Jag började så här:
Startsida --> Motorstyrning --> Styrparametrar

Göran gör en intressant förklaring av förhållandet mellan tändfördröjningen och kolvhastigheten (varvtalet). Just av det skälet måste då en automatisk tändförställning (centrifugalregulatorn) åstadkommas för att motorn ska bli effektiv.


Göran skriver också så här:

"Vid liten motorbelastning matas inte så mycket bränsleblandning in i cylindern. Lite bränsleblandning i cylindern förbränns relativt sakta. Därför måste tändpunkten ske tidigare före kolvens vändpunkt för att maximalt tryck skall uppnås strax efter vändpunkten. (På äldre bilar uppnåddes detta med hjälp av fördelarens vakuumreglering)."

Här blev jag :shock: . Jag har tidigare hela tiden levt med inställningen att vacuumregleringen av förtändningen endast sker vid snabb acceleration och då för att under en kort stund kunna få ut lite mer effekt. Så är det alltså inte. Istället är det efter en acceleration, eller efter den höga uppförsbacken, när effektuttaget planar ut och gasspjället stryps som vacuumförställningen verkar.

Hur ska man då kunna kolla om den funkar när man står under huven med stroboskoplampan i handen?

Nu får jag tänka om helt, och kanske den där mysko ventilen på vacuumslangen trots allt behövs? :roll:


sedan läste jag

Idle Air

och sist

Branslesystem

och där hittade jag --> "Kolkanistern" :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 22 nov 2010 15:21

Jobbigt nu... Det har regnat i princip oavbrutet sedan i torsdags. Mellan kl. 02 till 11 idag var det ett uppehåll. Nu är kl. 14 och det regnar igen... I morgon ska det regna ännu mer och hela dagen, onsdag övergår regnet i snöfall och blåst och då är det inte särkskilt kul att vara ute och hålla på med bilen. Det är ett oroligt väder här som så många gånger förut.

Lågtryck på lågtryck matas upp från Polen i sydost. Precis här möter också kalla luftmassor från nordost varmare luft söderifrån. Alltihop ger regn, regn, regn... Allt här är precis genomblött. :evil:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 22 nov 2010 15:35

Ahh.. Du får väl flytta norrut! :P
Här regnar det inte alls!! :mrgreen:

Kring niotiden var det -22 grader och blå himmel. Det ryker ur båda skorstenarna och kaffet är varmt.

Här kommer två vyer från köksfönstret.

Foto 0839.jpg
Foto 0839.jpg (31.48 KB) Visad 10016 gånger

Foto 0840.jpg
Foto 0840.jpg (47.69 KB) Visad 10015 gånger


Kall och torr Lapplandsluft är bättre än kustluften som kyler in i märgen. Tycker jag i alla fall..
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 22 nov 2010 16:03

PowerMizer skrev:Här regnar det inte alls!! :mrgreen:
Kall och torr Lapplandsluft är bättre än kustluften som kyler in i märgen. Tycker jag i alla fall..


Bilderna ser mycket bra ut PowerMizer! Precis som jag misstänkte det skulle se ut.

Det finns nog bara två val för att slippa skitvädret. Antingen dra norrut eller, som IB-Arne, dra långt söderut mot medelhavet.

Jag börjar tro att Norrland och särkskilt östra delen, Höga kusten, ligger så att säga mer "skyddade" från lågtrycksattackerna från Atlanten. Visst de kommer även norröver men de släpper sin last över Norges berg och kuster och när de sedan passerat Lapplandsfjällen är det inte mycket kvar av ovädren. Därför blir vädertypen mer lugnare norrut. Visst finns kylan men den får man väl vänja sig vid. Kanske hellre det än detta eviga oväder och regnande här nere.

Jag funderar lite... Kanske trakterna kring Umeå, Sundsvall, Härnösand kan vara någonting...
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav Ib-Arne 22 nov 2010 19:24

Tyvärr har ja inte kommit iväg ännu. Spelade golf 22 augusti med min golfkompis. På hål 4:a. hanN jag säga att nu svimmar ja. Hjärtat tvärstannade o jag dog.

Men tur som 1 tok. Spelar med 1 läkare, bollen bakom, 1 polis o 1 kille till. Vi satt o vilade på hål 4:a, så de kom ifatt. Såg kompisen (docktorn) stå o ringa mitt i fairway. Undrade varför? Sprang fram, såg mig ligga där DÖD. De började med hjärtmassage o blåsa luft. Kände att hjärtat stod still, trots det fortsatte de. (de visste vad de gjorde) 1-2 min utan blodtillförsel i hjärnan, hjärn, död eller tokig. Ambulansen hade 1 sjuktransport till Nora, kom på 8 min. Hade den varit där den skulle (Lindesberg) hade det tagit ca. 40 min. Killen som körde ambulansen spelar på min golfbana, så han visste var hål 4:a var. När han kom fram o gav mig 1 stöt med 1 defibrilator, hände inget, han sa att det tyvärr va det försent. Jag fick 1 stöt till. Då började ja o andas o fick färg i ansiktet.

Iltransport till Örebro. och operation, kranskärlen, sprängdes o nät. 5 dar senare galopperade hjärtat. Ny operation 1 Pasemaker kombinerad med 1 defibrilator under skinnet. Har nu 1 av de dyraste trådlösa datorer i kroppen. Defibrilatorn 170.000:- kablar 30.000:-

Ena kabel ( e 2 st.) i hjärtat lite dålig kontakt. Konstaterades vid koll. Vänta ytterligare 3 veckor. I fredags besked att den hade fastnat, o hade bra kontakt. Åker på lördag till SP och huset.
Hade ja trott på gud skulle ja tacka honom.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav PowerMizer 22 nov 2010 19:39

Ib-Arne skrev:Hjärtat tvärstannade o jag dog.
Hmmm... Spännande upplevelse, antar jag. Jag har sluppit dö än så länge, men jag vet dom som gjort det och sen fått komma tillbaks.

Det jag skulle fundera över resten av livet vore nog: -"Vad är det jag har kvar att göra eftersom jag däckde när allt var förberett för min räddning?"

Ib-Arne skrev:Hade ja trott på gud skulle ja tacka honom.
Om det inte tar på för mycket så tycker jag att du kan kosta på dej det ändå, sånt värmer även en Gud. :wink:

Ta väl vara på gåvan att få vara kvar hos oss knäppgökar! :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 22 nov 2010 19:45

IB-Arne,

Det här var gripande läsning. Så skönt att det gick bra och att förutsättningarna fanns.

Ju äldre jag blir desto mer undrar jag över sådant här.

Och så gnäller jag om lite väder.... vad är det i en sådan här jämförelse?

Hoppas solen lyser på dig i Spanien! :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 25 nov 2010 02:09

Hej!

Här är en video som ger en bild av regnandet här i sydost. Platsen heter Björkshult och ligger 7-8 mil från mig. Jag har varit där några gånger och tittat. Förbi glasbruket flyter en å som heter Badebodaån och det är säkert ån som svämmat över.

Som bonus får ni höra "äkta småländska från Högsbytrakten" av brandmannen. :mrgreen:

http://svtplay.se/v/2243741/smalandsnyt ... 340,2,f,-1

Nu har regnandet övergått i snö som bildar små drivor av blåsten. Inga stora nedebördsmängder just nu men det håller på hela tiden.

Har också blivit kallare och kylan ska bestå. Kyla + blåst gör det ännu kallare som liksom "kryper in" i huset. Brrrr...... Jag gillar inte det här men vad gör man... :(

Vill nog kalla det för "extremväder" om jag får använda ett sådant starkt ord.

Lågtrycken tycks komma söderifrån genom Polen och sedan hit. Undrar hur vädret varit i Polen senaste tiden. Det är dåligt med den rapporteringen därifrån tycker jag.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 25 nov 2010 04:45

Verkar som vintern i Europa beror på positiv eller negativ NAO....

http://www.sydsvenskan.se/sverige/artic ... inter.html

.... och den globala uppvärmningen gör tydligen att kall luft lättare förs ned över Nordeuropa.

Kommer vi att få kallare vintrar och somrar med mer extrema väderperioder som värme och torka eller blöta och översvämningar?

Får kanske hålla med en 60+ kompis som alltid bott vid ett vattenfall och säger att förr vad det minsann sommar när det skulle vara det och vinter när det skulle vara vinter men numera kan vädret växla lite hur som helst.

Förtydligande:
Med "väder" menar han hur det är med vattnet i ån, om det är hög- eller lågvatten vid viss årstid, om dammen har tillräckligt tjockt istäcke som klarar vintern osv. För när våren kommer ska Petter Katt komma och kasta en het sten i sjön så isen smälter säger han. :lol:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav Karro 25 nov 2010 07:34

RÖD@nörd skrev:http://svtplay.se/v/2243741/smalandsnytt/glasbruket_i_bjorkshult_oversvammat?sb,k103340,2,f,-1

"Kommer det snö, så kommer det att smälta, och det blir inte bättre....
fryser det blir det is och det blir inte bra"

Andra visheter från smålandsnytt:
Reporter: Hur mycket vatten är det?
Intervjuad: Oj, oj, oj, det är ju mängder.....!
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav deepforest 25 nov 2010 12:34

Och ändå är det för lite vatten i magasinen så de "måste" höja elpriset....
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav RÖD@nörd 04 jun 2011 00:25

tompas11 eller någon annan som kan...

Bränslepumpen har börjat väsnas. Den sitter i tanken och byttes, hos Bernts Bil El förresten, för drygt ett tiotal år sedan. Jag har haft bilen i fem år nu, hemskt vad tiden går... :shock: , men inte kört särskilt mycket, max tretusen mil. För några dagar sedan fick jag en dunk med gammal bensin i. Den var visst slangad ur en bil som skulle till skroten. Jag hällde lite på ett papper och tände på. Det flammade till och rök svart som det gör när bensin brinner. Med det enkla testet plus att det luktade bensin hällde jag dunkens innehåll i bilens tank. Jodå, den startade direkt och gick som vanligt men efter ett tag började bensinpumpen att låta mer än vanligt. Jag tror inte själv det har just med bensinen att göra men undrar ändå vad som kan hända med bensinpumparna.

För mig är det väldigt konstiga elektriska pumpar som måste vara dränkta i bensin annars pajar dom direkt om man kopplar ström på. Jag fattar inte riktigt vad det är för motorer. De måste väl ändå vara borstlösa annars blir det ju explosion direkt med en gnistrande kollektor?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: min_bil (Ådi)

Inläggav deepforest 04 jun 2011 03:23

De måste väl ändå vara borstlösa annars blir det ju explosion direkt med en gnistrande kollektor?


Nope, de jobbar i bensin. Bensinen leder inte elektricitet och kyler motorn.

Prova att hälla i tvåtaktsolja för att smörja pumpen, det kan ev hjälpa.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

FöregåendeNästa

Återgå till Fritt forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster