Växthusbygge med självbevattning!

Växthusbygge med självbevattning!

Inläggav Soljagarn 27 maj 2010 21:48

Då var jag klar med mitt växthusbygge. Målet har varit att hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt, eftersom jag inte vet hur mycket det kommer användas kommande år :P . Är trots detta nöjd med resultatet.
001.jpg
Så här ser det ut framifrån. Stomme av aningen rejält regelvirke på 5x10. Men det var det jag hade och det var gratis. Byggplast 25x2.8 meter, ca 350 kr.
001.jpg (96.03 KB) Visad 5471 gånger

002.jpg
Baksidan. Här liksom på framsidan finns en vädringslucka. Tanken är att med dessa öppna kunna få en viss cirkulation på luften samt att vädra bort den värsta värmen. Sockeln runt om har jag gjort för att få det lite snyggare och dölja stenarna växthuset är byggt på.
002.jpg (113.1 KB) Visad 5291 gånger

004.jpg
Bänk runt om för alla plantor. Totalt står här nu ca 20 tomater, 4-5 paprikor och chiliplantor, lite kryddor och några gurkplantor.
004.jpg (73.97 KB) Visad 5297 gånger

005.jpg
Lägg märke till min bevattningsslang. En 1/2 tums vattenslang jag borrat hål i, och sedan stoppat i stumpar av 4mm slang. 4mm visade sig dock vara lite för stora hål, så det sitter nu en träskruv i varje slng som fungerar som flödesreglerare.
005.jpg (78.76 KB) Visad 5286 gånger

006.jpg
Bänken har ett djup på 70 cm. Detta för att kunna ställa dubbla rader med hinkar/ krukor om man skulle vilja få plats med mer.
006.jpg (72.89 KB) Visad 5280 gånger

007.jpg
Vattenslangen leder sedan upp till den blå fula vattentunnan. I botten på den har jag borrat hål och satt en genomföring. På den sitter sedan en bevattningstimer där jag kan ställa in när, hur mycket och hur ofta det skall vattnas i växthuset. Detta då jag inte har möjlighet att själv passa detta varje dag/ vecka. Tunnan fylls även på med regnvatten via stupröret.
007.jpg (119.32 KB) Visad 5282 gånger
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Växthusbygge med självbevattning!

Inläggav Soljagarn 27 maj 2010 21:58

008.jpg
Så här ser det ut på lite närmare håll. Fick leta ett bra tag innan jag hittade en timer som fungerade. Denna kostade tyvärr en hel del men den fungerar utmärkt. Går att ställa in många olika tider och intervaller. De billigare jag testade släppte inte igenom något vatten. Förmodligen för att vattentrycket blev för lågt. Denna timer klarar dock 0-12 bar. Så den fick det bli.
008.jpg (123.95 KB) Visad 5276 gånger

009.jpg
Här ser man höjdskillnaden. Ser nog mer ut än vad det är. Gissar att det är mellan 1-2 meter i fallhörd. Vilket ger betydligt högre tryck i bevattningssystemet än nödvändigt, och mycket högre än jag räknat med. Vid ett första test blev det nästan högtryck i 4mm slangarna.
009.jpg (108.49 KB) Visad 5286 gånger


Men till sist fick jag till det och det var bevattningsdelen som tog mest tid och vållade mest huvudbry. Men nu fungerar det och jag är som sagt mycket nöjd :P .

Återstår bara att se om allt fungerar som det är tänkt under säsongen!

Givetvis har jag drivit upp plantorna själv, alla utom chilin i alla fall.. :P
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås

Re: Växthusbygge med självbevattning!

Inläggav PowerMizer 27 maj 2010 23:05

Enkelt, stadigt och bra! Tjusigt bygge och en verkligt vacker plats! :D
Vi har tänkt ställa vattentunnan på en "pedistal" inne i växthuset så att vattnet blir ljummet och vattna manuellt, men dina idéer inspererat till nya tankar.. :P

Trevlig bildserie och tack för att du delar med dej. :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthusbygge med självbevattning!

Inläggav stefan4takt 28 maj 2010 08:32

Ja verkligen fint växthus och ställe :P
stefan4takt
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 06 dec 2009 14:55
Ort: Lingbo (hälsingland)

Re: Växthusbygge med självbevattning!

Inläggav Gunnar lindgren 29 maj 2010 20:35

Soljagarn skrev:
008.jpg

009.jpg


Men till sist fick jag till det och det var bevattningsdelen som tog mest tid och vållade mest huvudbry. Men nu fungerar det och jag är som sagt mycket nöjd :P .

Återstår bara att se om allt fungerar som det är tänkt under säsongen!

Givetvis har jag drivit upp plantorna själv, alla utom chilin i alla fall.. :P

Var hittar man bevattningstimern och vad kostar den
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Växthusbygge med självbevattning!

Inläggav Soljagarn 30 maj 2010 00:58

Timern hittar du på de flesta butiker som säljer trädgårdtillbehör mm. Jula, Plantagen, plantmarknader mm. Den jag köpte är av märket Gardena och kostade nästan 700 kr. Finns även ett gäng av märket Hazelock, men de har jag inte provat, samt några lågprisvarianter. Med de billigare fungerar inte om man som jag skall använda sig av självtryck som jag ville göra. Tror förresten att detta var den enda som klarade det, även bland de dyrare jag tittade på. Timern drivs av fyra stycken AA batterier som sägs räcka ca ett år!
Soljagarn
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 06 jan 2009 21:08
Ort: Västerås


Återgå till Hus, hem och odling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron