Projekt "Från 25 ägg till en hel Lantgård"

Re: Projekt "Från 25 ägg till hönsgård"

Inläggav PowerMizer 12 maj 2011 09:48

Senaste nytt från djuravdelningen:
Ankäggen verkar skita sej... :( Luftbubblan är jättestor och det ser inte bra ut.

Det blev 8 små kycklingar, en av dom är jätteliten och ser ut som en spjuver. Hur många tuppar det blir vet vi nog mitt i sommaren. Det var många obefruktade ägg, och jag gissar att det beror på att två av tupparna är under året gamla och att dom kanske inte "kommit igång" riktigt. Sen är gammeltuppen rätt sträng, han kommer som en raket och jagar dom om dom försöker.. :lol:

Hönan som ligger på 10 ägg är mycket plikttrogen. Hon har hittills skitit 2 ggr, och det är rejäla blaffor som inte luktar lavendel. :P
Hon trippar ut och käkar och dricker ibland, men det syns på kammen att hon äter och dricker lite nu. Hoppas att allt går bra för henne.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Projekt "Från 25 ägg till hönsgård"

Inläggav deepforest 12 maj 2011 10:32

Sen är gammeltuppen rätt sträng


E de du de? :roll:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Projekt "Från 25 ägg till hönsgård"

Inläggav PowerMizer 12 maj 2011 18:57

deepforest skrev:E de du de? :roll:
Alla dagar! :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Projekt från 25 ägg till lantgård.

Inläggav PowerMizer 17 jun 2011 22:00

PowerMizer skrev:Vet inte om jag törs säga det, men jag har sett getter från en ras (Lappgetter) som härstammar från Vilhelmina. Det finns bara 18 besättningar (totalt 66 djur) som håller på att avlas upp till en fungerande "genbank" eller vad det heter.... Dom var sååå fina! :oops:
Det kommer nog inte som en överraskning, men jag blev sugen på några. :mrgreen:


Ja, det var ett tag sedan....
Idag har jag och dottern byggt en liten hägn och hämtat 3 getter och 3 killingar. Mamma 1 är en blandning, men 50 % lappget. Mamma 2 är en vanlig jämtget. Mamma 3 är en ovanlig jämtget med "rena" anor från 1600-talet.
Foto 1173.jpg
Foto 1173.jpg (47.88 KB) Visad 10564 gånger

Foto 1174.jpg
Foto 1174.jpg (83.29 KB) Visad 10564 gånger


Nu väntar bygget av kaninburar för Gotlandskaninerna som vi beställt till hösten.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Projekt "Från 25 ägg till en hel Lantgård"

Inläggav HJFF1969 18 jun 2011 21:52

Kan bara säga...skitkul :D själv kan jag för lite om getter så därför har jag inga frågor men jag hoppas att du uppdaterar och berättar vartefter :)
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Projekt "Från 25 ägg till en hel Lantgård"

Inläggav deepforest 19 jun 2011 02:20

Jämtgetter, Gotlandskaniner, Ölandshöns, Lappgetter, :shock:
Tänker du fixa en Noas ark :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Projekt "Från 25 ägg till en hel Lantgård"

Inläggav PowerMizer 19 jun 2011 20:32

deepforest skrev:Tänker du fixa en Noas ark :mrgreen:
Bild Vad svarar man på det??? :?
Ja, lite åt det hållet. 3 getter bör få 4-6 killingar varje vår. På hösten resulterar det i slakt av alla/dom flesta killingarna. 30 kg X 4-6 st blir bort emot 150 kg kött per år! Sen får man lite mjölk och ost...
Med 2-4 kaniner i månaden (ett par kilo st) så får man variation i maträtterna.

En släkting och vi ska försöka köpa en okastrerad kulting och tre "tjej-kultingar" nästa vår. Då avlar vi på två av dom och år ett käkar vi två. Sen får man väl minst sex kultingar per år!!! :shock: Då kan vi snacka mat! 8)
Släktingen m. fam. sköter grisar, hästar och kanske en ko medan vi har våra djur.

Med alla djuren, ett bra potatisland, trädgårdsodlingar och växthus så räknar vi med att behöva jobba ganska lite (utanför farmen, vill säga). Kanske måste man åka till fjällen och fiska röding några gånger per år. Kanske jaga lite fågel och sånt också. Färdigförädlat så kostar sånt massor per kilo! Finessen är nog att sälja allt överskott så förädlat som möjligt.

Ev. överskott får gå till att köpa solpaneler och sånt jox av Göran! Sånt är svårt att odla eller bygga själv.. :roll:

------------------

Jag börjar så sakta begripa att jag är en "prepper" / "survivalist". Det är inget dumt med det. Vissa tror att man är knäpp, men det bjuder då jag på! Kan jag vara mindre kopplad till samhället och samhällsfunktionerna så tär jag inte på samhället, men bäst av allt så är jag inte så beroende av det! Man tar tillbaks lite av rättigheterna och får skörda frukten (all frukt) av sitt arbete.

Sen är det en konst att få naturen att samverka på ett strukturerat sätt. Jag har t.ex. börjat med bekämpning av sly på tomten:
Foto 1185.jpg
Foto 1185.jpg (106.04 KB) Visad 10438 gånger

Foto 1192.jpg
Foto 1192.jpg (75.87 KB) Visad 10433 gånger

Foto 1199.jpg
Foto 1199.jpg (88.69 KB) Visad 10439 gånger



Medan slybekämpningen pågår så växer getterna=mera kött. Dessutom går det ingen bensin och jag kan göra annat!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Projekt "Från 25 ägg till en hel Lantgård"

Inläggav deepforest 19 jun 2011 21:44

Kaniner är bra, de gör ..... Kaniner :mrgreen:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Projekt "Från 25 ägg till en hel Lantgård"

Inläggav HJFF1969 04 feb 2012 21:30

Har läst igenom tråden ännu en gång nu medans melodifestivalen skräner i bakgrunden, kanontråd!
Hur går det med kaninerna, smakar köttet bra och hur har du löst inhägnad/boende och gör du så att du behåller endast ett fåtal över vintern för avel?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Projekt "Från 25 ägg till en hel Lantgård"

Inläggav PowerMizer 04 feb 2012 22:28

HJFF1969 skrev:Har läst igenom tråden ännu en gång nu medans melodifestivalen skräner i bakgrunden, kanontråd!
Ja, bättre än melodifestivalen i alla fall... :wink:
Kidzen sitter och klassar än den ene och än den andre som lite "bögig". Säkert ett mera nyktert antagande än dom tror. :P

Kaninerna avbokade jag, för det var tillräckligt mycket att stå i ändå. Vi köpte in 50 kg älgkött istället.

Det bidde getter och höns i stallet i vinter. Grisarna (som en släkting köpte) slaktade vi och stoppade i frysen. Inga överlevde skållkaret! Det blev ribb-sticks, grissadel, lättrökt bacon, m.m....

Två bockkillingar slaktade vi också, och åt senast get idag: Tacos av getfärs. Förutom det så har vi rökta getbogar i frysen. Supergott! Lite som renkött. På nyårsafton åt vi getsadel på morotsbädd med lite ugnsbakad potatis. Mumma!

Nu har vi två getter, en bock och två bockkillingar som föddes under mellandagarna. Sen har vi hönsen, såklart. Nu ligger produktionen kring 5-6 ägg per dag trots att det är riktigt kallt inne hos dom och dom bara har dagsljuset som stimulans.

Jag har köpt in ensilagebalar åt getterna, och en sak kan jag säga: Att rulla av höet när det är -34 ute är som att försöka lugga Lennart Hyland! Inte får man så mycket i nävarna, inte! :lol:

Hur går det med era höns?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Projekt "Från 25 ägg till en hel Lantgård"

Inläggav HJFF1969 04 feb 2012 23:03

Oj vad hungrig jag blev nu :)

Vilken skillnad det är på hemgris och köpesgris, sidfläsk och kotletter är ju sanslöst gott, det man köper på affärerna smakar ju ofta beskt och torrt.

Så get är mer likt ren än får i smaken?

Jo "Taliban" klanen mår prima, alla hönsen är så fina i fjöderdräkten nu men såg bedrövliga ut i höstas efter ruggning och sviter efter för många tuppar men nu har vi bara 1 tupp kvar, Svarta Malin, Bullris, Sunken och Mumin har alla blivit utsatta för div gastronomiska experiment, Coq ua vin gick bort så frugan uppfann ett Boppsoppa recept som är alldeles ypperligt.
Dom 7 hönsen lägger ungefär 4-5 ägg per dag nu trots kylan.

Ruvlusten har inte varit den bästa men vi ska försöka få dom mer villiga till våren, grannen berättade att när han var ung så stängde dom in en höna som fick tvångsruva fram kycklingar, kanske inte det mest optimala ur hönans perspektiv :)

Ja i vilket fall så bårjade grubblerier runt en äggkläckningsmaskin ala DIY, läste någonstans att dom rekomenderade att ställa äggen med spetsen neråt men jag ser att du haft dom liggande och det funkar ju bra
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Projekt "Från 25 ägg till en hel Lantgård"

Inläggav PowerMizer 06 feb 2012 09:48

HJFF1969 skrev:Så get är mer likt ren än får i smaken?
Det kan jag inte svara på... Det är nog rätt likt får, men rökta bogar får mej att tänka på ren.
HJFF1969 skrev:Dom 7 hönsen lägger ungefär 4-5 ägg per dag nu trots kylan.
Låter helt okej! :)
HJFF1969 skrev:Ruvlusten har inte varit den bästa men vi ska försöka få dom mer villiga till våren
Ha det gärna lite mörkt och skyddat där det är ruvning. eget vatten och foder och avskilt från dom andra med lite nät eller så. Det måste finnas plats för hönan att sträcka på benen och att skita utan att kliva i det.
HJFF1969 skrev:Ja i vilket fall så bårjade grubblerier runt en äggkläckningsmaskin ala DIY, läste någonstans att dom rekomenderade att ställa äggen med spetsen neråt men jag ser att du haft dom liggande och det funkar ju bra
Eftersom man ska vända äggen så att kycklingen rörs så tror jag inte den teorin är varken bra eller naturlig. Hönan vänder ju äggen titt som tätt, och det tror jag är kritiskt så att inte kycklingen "fastnar" i skalet.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Föregående

Återgå till Hus, hem och odling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster