Bygga fiskdamm

Bygga fiskdamm

Inläggav RÖD@nörd 03 apr 2010 01:57

Du får ursäkta Karro, men jag citerade din text och förde över den till en ny tråd då jag ansåg att ämnet inte hörde till den ursprungliga tråden men ämnet var så pass intressant att det helt klart förtjänar en egen tråd.


Karro skrev:Jag har tänk lite till och från att ha fiskdamm före ett vattenhjul. Det där du har ser rent fantastiskt ut, vackert, rogivande och lockande. Du har helt klart lösningen.
Också med tanke att fiskdammar är byggnadslovsbefriade!



Karro,

Eftersom du har lyckan av att ha en bäck flytande genom din tomt så kunde du använda bäcken till att ständigt ha fräscht och syrerikt vatten i fiskdammen.

Vad jag förstår är även bäcken fallande och då går det ju leda en liten del av bäckens vatten genom fiskdammen utan att behöva ha någon pump.

Det här kan göras med rör nergrävda i marken som då heller inte kommer att synas.

Ett finmaskigt nät måste finnas vid dammens utlopp respektive inlopp annars kan fiskarna rymma eller det kan komma in någon rovfisk som äter upp guldfiskarna.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav Karro 03 apr 2010 08:28

Det enda stället det går att leda vatten är nedströms till ingenstans.
Här är en bild på bäcken (2007.05.01) där man kan se att den leder ingenstans och att huset ligger en bit bort och dessutom högre upp. Bäcken och hela området är dessutom bara sten, så man kan inte gräva. Man kan heller inte komma dit med grävmaskin utan att helt marodera terrängen. Ibland har jag drömt om att bygga en stor damm och vattenfylla hela sänkan.....
Uppförsbacken mot huset är brantare än det ser ut på bilden.
Bilagor
pict1504small.jpg
pict1504small.jpg (112.33 KB) Visad 13917 gånger
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav Karro 03 apr 2010 08:51

På ett annat ställe av bäcken ser det dock lite bättre ut. Här är en nästan naturlig damm.

pict1508small.jpg
pict1508small.jpg (106.45 KB) Visad 13925 gånger


Nere till höger på bilden byggde jag en liten fördämning, varvid nästa vårflod tog med sig allt materialet och skapade detta. Min fördämning syns lite i bakgrunden:

pict2772small.jpg
pict2772small.jpg (108.44 KB) Visad 13932 gånger


Min tanke är att bygga en damm, kanske av betong, där det på den första bilden, i förgrunden mitten i nederkanten, fanns jord, där plankan går på nedre bilden. Bakom denna kant blir det en vattensamling som matar vattenhjulet. Jag hoppas på det viset kunna leda vårfloden i sin gamla ränna och inte störa dammen. Jag tror nog det hela kan bli ganska snyggt med lite upprensning.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav TonyMontano 03 apr 2010 08:56

Nog ska du ge dig på det ;) har dy testa hur mycket vatten som rinner i bäcken eller?
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav Karro 03 apr 2010 10:20

Mängden vatten varierar mycket, också år från år. Vissa år minskar vattnet till nästan ingenting under sommaren, men förra året var det vatten hela sommaren och hela hösten. Ungefär som vinden. Vissa år blåser det mest hela tiden, andra år är det mest vindstilla. Vissa år är väldigt soliga, andra inte.
Så jag tänker att om man kombinerar find + vatten + sol, så är det alltid någon av dem som producerar energi. När det gäller fiskar, så får man bara se till att det är tillräckligt med vatten. Bäcken blir aldrig helt torr.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav Fritte 03 apr 2010 17:38

En annan sak när det gäller fisk.
Om jag inte missminner mig så krävs tillstånd för fiskarna om dammen är ansluten till sjöar eller vattendrag då t.ex. yngel lätt kan förirra sig ut från dammen och nästla sig in i vår övriga fauna.
Fritte
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 sep 2008 18:13
Ort: Linköping

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav Karro 03 apr 2010 18:22

I Miljöbalken
11 kap. Vattenverksamhet
1 § I detta kapitel finns bestämmelser om vattenverksamhet och vattenanläggningar.
.....
10 § Om det krävs tillstånd till en vattenverksamhet, får arbeten av större omfattning i anslutning till verksamheten inte påbörjas innan tillstånd har meddelats.
11 § Tillstånd enligt detta kapitel behövs inte för
1. vattentäkt för en en- eller tvåfamiljsfastighets eller jordbruksfastighets husbehovsförbrukning eller värmeförsörjning,
2. utförande av anläggningar för odling av fisk, musslor eller kräftdjur, eller
3. utförande av anläggningar för utvinning av värme, om åtgärden inte avser vattentäkt.

Som jag tolkar det här får man utföra vattenverksamhet utan tillstånd och utan anmälan för ett hushålls husbehovsförbrukning av vatten, för fiskodling samt för utvinning av värme. Det här måste då betyda att mindre anläggningar för husbehov faktiskt är tillåtna. Inklusive ett vattenhjul för utvinning av värme, och man kan nog också räkna elektricitet för husbehov dit. 11§1 är tvetydig, men eftersom man inte gärna gör en dricksvattentäkt för värmeförsörjning, syftar nog "husbehovsförbrukning" på mer än rent dricksvatten.

Fiskodlingen är underlig att den är tillåten, men även om det krävs tillstånd att ha fisk i den, verkar det ändå ok att bygga en damm. Man kan ju också ha inhemsk fisk i dammen, som det inte gör något om den sprider sig.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav PowerMizer 03 apr 2010 20:13

Karro:
Jag tror inte du ska fundera så mycket, utan gräv och greja i "god tro" och stöd dej på lagtexten du visade... :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav RÖD@nörd 04 apr 2010 01:06

Tack snälla Karro för jättefina bilder. Måste erkänna att jag högerklickat och "spara bild" eftersom jag samlar på bilder från vattendrag. Naturligtvis för jag inte bilderna vidare.

Ser att du bor på en höjd varför jag radikalt fått ändra min föreställningsbild. Så långt hade jag helt enkelt inte tänkt. Tror då också att du har en torr och bra källare under huset.

Bakom bilen syns något som liknar en timmertrave. Är det vedförrådet?

Precis i mitten på den översta bilden syns en orange/röd prick. Kan det vara en motorsåg?


Att området består mest av sten tycker jag du bara ska vara glad för. Då är underlaget stabilt och har förmågan att dränera ytvattnet. Själv har jag ett gammalt kvarnfall och marken där består också mest av sten. Därför har det också stått pall även om hela området har översvämmats ett antal gånger under årens lopp. Jord och sand kan spolas lång väg men ett stenunderlag låter sig inte flyttas så lätt.

Tror inte jag riktigt förstår din bäck. Slutar bäcken i sänkan eller rinner den vidare?

Om jag själv hade bott på den här platsen så hade jag med största sannolikhet byggt ett litet vattenhjul på lämpligt ställe.

En sista fråga: Är bildföljden densamma som bäckens sträckning genom tomten?


Du berättar att bilderna är tagna 1:a maj. Här i sydöstra Sverige ser det ut som dina bilder visar fastän då i början av april. Tydligen är våren någon månad senare där du bor.

I Sydsverige är det vårflod just nu. Tror att den kommer betydligt senare hos dig. Kanske i juni?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav Karro 04 apr 2010 05:00

Det ser ut som en timmertrave, men det är en barracklänga som består av 2 carportar och ett garage. (dvs. 3 hål där man kan köra in bilar, eller fylla upp med bråte)

Den oranga pricken undrar jag också över. Det är nog något skräp som förre ägaren lämnat.

Bäcken kallas "stenbäcken", fast det komiska är att det är mest jag som har all sten.

Sänkan rinner vidare en bit, går in i en å, som sedan går till en sjö, som sedan mynnar ut i en av Norrlands älvar.

Bildföljden är bakvänd. Bilderna är inte ens tagna samma år, men alla den 1:a maj.
Bakom mitt röda hus finns grannens gula. Man kan skönja det på första och andra bilden.

Till vänster om första bilden ligger en ö, som bäcken flyter runt på båda sidor. Den röda pricken ligger i den andra bäckfåran.

Jag får väl lägga in en bild till, som visar mitten på bäcken.


Den 5/4 2008. Här kan man se att min fördämning, som jag först gjorde, för att dämma upp den lilla dammen på en av de tidigare bilderna, inte var en så bra ide, för vårfloden rann helt enkelt runt den. Det här är samma ställe som bild 2 och 3 tidigare, men från andra "stranden". Hur en liten bäck blir till en liten å....
Det här var ändå en normal vårflod. Som värst har det nästan varit upp till bron.

pict2341small.jpg
pict2341small.jpg (95.18 KB) Visad 13703 gånger


I år är allt fortfarande fruset, så vi får snart se vad som händer när allt tinar. Om en vecka kanske bäcken börjar forsa.

Min tanke är att göra en ny fördämning, som är ungefär lika hög som bron. Dock får jag noggrant tänka på vart vårfloden ska ta vägen.

pict2331small.jpg
pict2331small.jpg (83.63 KB) Visad 13691 gånger

Många hinkar vatten....
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav Karro 04 apr 2010 12:03

Ok, det får bli ett tvåstegsprojekt. Dels dämma upp bäcken för ett vattenhjul och eventuellt inhemska fiskar i den dammen om det går.

Så får det bli en liten parkdamm med guldfiskar och en fontän uppe vid huset.

Det här är min inspiration när det gäller dammar. Observera sargarna av bbetong och de dubbla rännorna. (Taget från mitt sovrumsfönster när jag bodde söderut)
Bild
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav Göran.W 04 apr 2010 15:40

Jag tror ingen bryr sig så mycket om du gräver en damm som inte hindrar det naturliga flödet och inte innehåller fiskar som inte hör till den naturliga faunan.
Men ska man vara juridiskt korekt ska tillstånd sökas om damm vattnet är i direkt kontakt med vatten drag utan för dammen.
Vill du inte gräva själv kontakta naturvårdsverket och hör med dom om dom är sugna på att anlägga en damm till lövgrodor och annat dom kramar.
En kompis till mig fick grävt en damm på säkert 200kvm av naturvårdsverket.
Sen får han några tusen om året för att hålla marken öppen runt dammen.

Mitt damm projekt gick i gång i går.
Hålet är grävt och fiber matta och damm duk är på plats.
Ska snart ut igen och försöka få bort vecken i duken.
Gräsmattan är totalt sönder körd så klart och hela tomten ser ut som ett katastrof område.
Som en bonus blev det en pulka backe till kidsen om det blir snö nästa vinter.
Hinner jag ska fiskarna ner i dag i den nya dammen.
Hittade totalt 135 guldfiskar och 5 paddor i den gamla dammen.
Bilder kommer så småning om när det hänt något mera.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav RÖD@nörd 06 apr 2010 00:20

Karro skrev:Min tanke är att göra en ny fördämning, som är ungefär lika hög som bron. Dock får jag noggrant tänka på vart vårfloden ska ta vägen.


Tack Karro än en gång för fina bilder. Jag har suttit ett par timmar och försökt sätta mig in i hur bäcken rinner genom din tomt. Inte så lätt men jag tror jag förstår situationen nu samt åt vilket håll bäcken rinner.


Snälla Karro, jag tror du måste tänka några varv till. Risken finns du senare hamnar i underläge. En miljöprövning börjar alltid med ett s.k. samrådsmöte. Antagligen för att förutse reaktioner.

Är nog bäst att börja där. Säkrast pejla omgivningen innan du beställer lastbilen med betong.....
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav Karro 06 apr 2010 08:30

Jag tar det lugnt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Bygga fiskdamm

Inläggav RÖD@nörd 07 apr 2010 02:20

Karro skrev:Jag tar det lugnt.


Lett å säga när du har bäcken utanför huset.

Jag har det svårare. :?

Har suttit ett par timmar igen och försökt att orientera mig med hjälp av bilderna och texten men när jag tittar i bäcken åt vilket håll vattnet rinner så blir förvirrad.

Jag ser detaljer men får inget sammanhang.

När jag ser på den första bilden (pict1504small) ser bäcken ut att bilda två fåror med en ö i mitten och vattnet ser ut att rinna i riktning mot huset. Rätt eller fel?

Tittar jag sedan på bild 2 (pict1508small) och bild 3 (pict2772small) så verkar platsen vara efter det röda huset eftersom man ser en hörna av det gula huset och då ser plötsligt bäcken ut att rinna åt andra hållet.

Jag blir Bild

Frånsett min nu totala disorientering i den här bäcken så skulle jag nog tänkt mig en mindre och enkel dammbyggnation i tryckimpregnerat trä. Då det inte är fråga om några höga tryck kan det gott räcka med trallbräder. Det blir då också lätt att handha. En annan fördel är att det inte blir något permanent. Ej heller så iögonfallande. Förvisso måste en permanent "ram" med en "bottenstock" finnas så att bräderna har något att stödja sig mot men den kommer inte att synas så mycket då den mest befinner sig under vattenytan.

Samma förhållande gäller då för vattenhjulet. Alltså något man sätter plats på våren och tar bort inför vintern.

Jaa, nu slutar jag här. (för den här gången)
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Nästa

Återgå till Hus, hem och odling

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster