Behändig pdf-läsare sökes!

Behändig pdf-läsare sökes!

Inläggav RÖD@nörd 18 apr 2012 03:08

Tidigare har jag tagit bort Adobe Flash Player (eftersom jag inte riktigt litar på den) och häromdagen tog jag också bort Adobe Reader.

Orsaken till jag tog bort Adobe Reader var att förutom den är hopplöst trög och stjäl datorkraft, var att den startade när jag stängde Firefox webbläsaren.

Jag har nu också läst mig till att Adobe Reader har en hel rad "plug-ins" för olika tillbehör man som regel inte behöver och som gör den onödigt otymplig.

Nu är det tyvärr så jag måste ha en pdf-läsare om jag ska skicka paket med Schenker därför fraktsedeln skrivs ut i pdf-format.

I kväll har jag kollat om en mindre och enklare pdf-läsare och hittat endast en och den heter Foxit Reader. Den har jag nu sparat hem i några nya och äldre versioner bl.a. en från PC för alla.

Det sägs också att Foxit Reader har en inbyggd spärr som förhindrar hackare utnyttjar programmet som ingångsport till datorn.

Tyvärr är det så att Windows varnar för "okänd utgivare" när jag ska installera programmet i datorn.

Har ni något tips vad jag ska göra eller inte bör göra?

Det jag frågar efter är en liten behändig pdf-läsare som inte installerar tusen andra program eller plugins som jag inte vill ha.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Behändig pdf-läsare sökes!

Inläggav lillmalen 18 apr 2012 05:56

Att Windows varnar beror väl på att Microsoft inte fått betalt för att godkänna programmet, kanske kan man leva med det?
Vad jag kunde se ville Foxit gärna installera en massa mög, var noga vid installationen och svara nej på rätt stallen.....
Det finns annars gott om alternativ.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PD ... #Viewers_5
lillmalen
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2010 06:03

Re: Behändig pdf-läsare sökes!

Inläggav RÖD@nörd 18 apr 2012 11:04

Tack lillmalen för bra support! Där fanns att välja mellan....

Vissa program kan man välja hur mycket man vill ha installerat men Adobe Reader vill jag minnas är allt eller inget. :(
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Behändig pdf-läsare sökes!

Inläggav PowerMizer 18 apr 2012 12:24

RÖD@nörd skrev:Tidigare har jag tagit bort Adobe Flash Player (eftersom jag inte riktigt litar på den) och häromdagen tog jag också bort Adobe Reader.
Mitt tips är att ta bort hela Window$... :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Behändig pdf-läsare sökes!

Inläggav Martin 18 apr 2012 13:23

Jag håller med Röd@nörd att det är något lurt med Adobe reader. Programmet tar över 200 MB på disken medan t ex Document viewer endast tar 700 kB och de har till synes samma funktioner. Är man lite konspiratoriskt lagd så är det lätt att tro att stora kommersiella mjukvarutillverkare medvetet gör sina program stora och sega, så att folk ständigt måste köpa nya datorer.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Behändig pdf-läsare sökes!

Inläggav tompas11 18 apr 2012 23:07

Jag kör med Foxit Reader och anser att fungerar helt perfekt.
Har även Foxit PDF Editor.
Dessutom så kör jag med Windows XP också...
If it doesn't work – Chrome it!
Användarvisningsbild
tompas11
 
Inlägg: 959
Blev medlem: 15 jul 2007 12:52
Ort: Västmanland


Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron