Debian - pakethanteraren APT

Debian - pakethanteraren APT

Inläggav PowerMizer 02 apr 2010 21:10

Hej på er!

Nu sitter jag och 'leker' med "TurnKey Torrent Server" på en Duron 800 med 768 MB RAM. Den går som en dans och den är snabb som vinden! :D Möjligen att man ska försöka byta ut hårdvaran i hemmanätet till Gigabit-prylar. :wink: (Penningbidrag emottages tacksamt via PayPal! :mrgreen: )

Servern är baserad på Ubuntu 8.04 LTS och administreras via webbläsare och programmet Webmin.
Jag fick för mej att prova Moodle (Course Management System (CMS)). Nått blev galet när jag försökte att ladda in ett Moodle-paket såhär:
Skärmbild-2.png
Skärmbild-2.png (87.08 KB) Visad 8327 gånger


Nu _tror_ jag att jag kanske kan lösa detta genom att installera Moodle's grundpaket (tänkte gena och låta APT hitta alla beroenden själv), men en generell Linuxfråga:

När pakethanteraren inte kan lösa problemen verkar felet ligga och "slaska" i systemet såhär (nedan), och hur får man bort dessa återkommande försök att lösa ett problem?
Kod: Markera allt
Installerar paket med kommandot apt-get -y --force-yes -f install mc ...

dpkg: dependency problems prevent configuration of ebsmount-scripts-mysql-common:
ebsmount-scripts-mysql-common depends on ebsmount-scripts-core; however:
  Package ebsmount-scripts-core is not installed.
dpkg: error processing ebsmount-scripts-mysql-common (--configure):
dependency problems - leaving unconfigured
dpkg: dependency problems prevent configuration of ebsmount-scripts-lamp:
ebsmount-scripts-lamp depends on ebsmount-scripts-core; however:
  Package ebsmount-scripts-core is not installed.
ebsmount-scripts-lamp depends on ebsmount-scripts-mysql-common; however:
  Package ebsmount-scripts-mysql-common is not configured yet.
dpkg: error processing ebsmount-scripts-lamp (--configure):
dependency problems - leaving unconfigured
dpkg: dependency problems prevent configuration of ebsmount-scripts-phpmyadmin:
ebsmount-scripts-phpmyadmin depends on ebsmount-scripts-core; however:
  Package ebsmount-scripts-core is not installed.
dpkg: error processing ebsmount-scripts-phpmyadmin (--configure):
dependency problems - leaving unconfigured
dpkg: dependency problems prevent configuration of ebsmount-scripts-php5:
ebsmount-scripts-php5 depends on ebsmount-scripts-core; however:
  Package ebsmount-scripts-core is not installed.
dpkg: error processing ebsmount-scripts-php5 (--configure):
dependency problems - leaving unconfigured
dpkg: dependency problems prevent configuration of ebsmount-scripts-moodle:
ebsmount-scripts-moodle depends on ebsmount-scripts-lamp; however:
  Package ebsmount-scripts-lamp is not configured yet.
dpkg: error processing ebsmount-scripts-moodle (--configure):
dependency problems - leaving unconfigured
dpkg: dependency problems prevent configuration of ebsmount-scripts-apache2:
ebsmount-scripts-apache2 depends on ebsmount-scripts-core; however:
  Package ebsmount-scripts-core is not installed.
dpkg: error processing ebsmount-scripts-apache2 (--configure):
dependency problems - leaving unconfigured
dpkg: dependency problems prevent configuration of ebsmount-scripts-postfix:
ebsmount-scripts-postfix depends on ebsmount-scripts-core; however:
  Package ebsmount-scripts-core is not installed.
dpkg: error processing ebsmount-scripts-postfix (--configure):
dependency problems - leaving unconfigured
Errors were encountered while processing:
ebsmount-scripts-mysql-common
ebsmount-scripts-lamp
ebsmount-scripts-phpmyadmin
ebsmount-scripts-php5
ebsmount-scripts-moodle
ebsmount-scripts-apache2
ebsmount-scripts-postfix
Reading package lists...
Building dependency tree...
Reading state information...
mc is already the newest version.
You might want to run `apt-get -f install' to correct these:
The following packages have unmet dependencies:
  ebsmount-scripts-apache2: Depends: ebsmount-scripts-core but it is not going to be installed
  ebsmount-scripts-lamp: Depends: ebsmount-scripts-core but it is not going to be installed
  ebsmount-scripts-mysql-common: Depends: ebsmount-scripts-core but it is not going to be installed
  ebsmount-scripts-php5: Depends: ebsmount-scripts-core but it is not going to be installed
  ebsmount-scripts-phpmyadmin: Depends: ebsmount-scripts-core but it is not going to be installed
  ebsmount-scripts-postfix: Depends: ebsmount-scripts-core but it is not going to be installed
E: Unmet dependencies. Try 'apt-get -f install' with no packages (or specify a solution).

... installationen misslyckades!

Här försöker jag installera "Midnight Commander" (mc) som redan är installerat. På rad 12 nerifrån ser man svaret att "mc is already the newest version.", men allt från Moodle-misslyckandet ligger som en sörja över alltihopa... :(

Nån som vet hur man rensar upp en sån APT-soppa?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav RÖD@nörd 02 apr 2010 23:29

Det som står i inlägget ovan förstår jag inte så mycket av men jag har en annan fråga som kan anknyta till ämnet.

Den enda gången jag provat Linux var i en LapTop dator som någon hade. Tyckte att det systemets gränssnitt påminde lite om Windows och efter lite övande skulle jag nog kunna komma väl överens med det också.

I stället för Windows "startknapp" i nedre vänstra hörnet på skrivbordet var där på samma ställe en liknande knapp med en bild på en kameleont att trycka på.

Vad var det för Linuxdistribution som jag provade då?

Själv kommer jag inte ihåg för det var några år sedan.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav PowerMizer 03 apr 2010 00:46

RÖD@nörd skrev:. . . knapp med en bild på en kameleont . . .

Såhär?
BildBildBild

Hemsida

Beskrivning

The beginnings of openSUSE date back to 1992 when four German Linux enthusiasts launched the project under the name of SuSE (Software und System Entwicklung) Linux.
SuSE Linux was acquired by Novell, Inc. in late 2003.
The openSUSE code has become a base system for Novell's commercial products, first named as Novell Linux, but later renamed to SUSE Linux Enterprise Desktop and SUSE Linux Enterprise Server.
Today, openSUSE has a large following of satisfied users.

# Pros: Comprehensive and intuitive configuration tool; large repository of software packages, excellent web site infrastructure and printed documentation
# Cons: Novell's patent deal with Microsoft in November 2006 seemingly legitimised Microsoft's intellectual property claims over Linux; its resource-heavy desktop setup and graphical utilities are sometimes seen as "bloated and slow"


Vill man ha Novell's "betal-linux" så finns den här:http://www.novell.com/linux/
SUSE Linux Enterprise Desktop Download

Check out this free evaluation of SUSE® Linux Enterprise Desktop, which includes the entire contents of the full version plus 60 days of patches and updates. This does not include access to any technical support or to any software updates beyond the evaluation period. For technical support and yearly access to patches and updates, buy now.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav RÖD@nörd 03 apr 2010 02:13

Jodå, den kameleonten känner jag igen. Tror också det var "open SUSE", som bilden till vänster visar.

Då återstår frågan för mig:

openSUSE eller UBUNTU?

Vilken av dom är närmast Windowsgränssnittet?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav RÖD@nörd 03 apr 2010 02:25

Tittade på Novell Linux SUSE hemsida och fick då se att Microsoft® är en av sponsorerna :shock:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav Martin 03 apr 2010 02:40

Jag såg det också och blev nyfiken. Efter lite googlande så fann jag att alla kommersiella Linux distrubrutörer måste betala roylaty till MIcrosoft för patentintrång. Det visar sig att Linux brytet mot nära 400 Microsoftpatent, enligt Microsoft :evil:
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav RÖD@nörd 03 apr 2010 03:35

Skulle vara intressant att veta hur många patent Microsoft har totalt.

Med stor sannolikhet svårt att hitta på någonting där dom inte kan påvisa att dom var först.

De flesta tror att ett patent skyddar en enskild uppfinnare som t.ex. du eller jag kunde vara.

Det är inte sant.

Ett patent skyddar endast dem som har tillräckligt med kapital att föra sin talan, d.v.s. större företag och storföretag.

Det svenska lilla Piratpartiet har ifrågasatt patenträtten. Säkert därför de har fått så stor uppmärksamhet utomlands.

Jag var på ett möte som Piratpartiet hade i staden där jag bor. Endast en journalist fanns på plats och han kom från NewYork Times. :shock: Därför fick mötet hållas på engelska. Det gick bra eftersom de flesta som var där var unga och verkade komma från tekniska utbildningar. Jag satt längst bak och lyssnade och fick en lektion att förstå det engelska språket. Det var något fyrtiotal personer på mötet och de visade samtidigt en maskin som kunde tillverka saker i plast med hjälp av instruktioner från en vanlig PC. Som en skrivare ungefär men det blev en plastdetalj istället som t.ex. en äggkopp.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav Karro 03 apr 2010 03:40

Det finns halvinstallerade paket sedan förut. och rent specifikt så saknas "ebsmount-scripts-core". Prova "apt-get -f" och se vad som händer.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav Karro 03 apr 2010 03:54

Martin skrev:Det visar sig att Linux brytet mot nära 400 Microsoftpatent, enligt Microsoft :evil:

Rent sjukligt.

Jag satt längst bak och lyssnade och fick en lektion att förstå det engelska språket. Det var något fyrtiotal personer på mötet och de visade samtidigt en maskin som kunde tillverka saker i plast med hjälp av instruktioner från en vanlig PC. Som en skrivare ungefär men det blev en plastdetalj istället som t.ex. en äggkopp.

Det låter nördigt.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav PowerMizer 03 apr 2010 10:33

Åhhh! Du kommer som en räddande ängel, Karro!

Jag antar att du menar:
Kod: Markera allt
root@torrentserver:~# apt-get -f install
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Correcting dependencies... Done
The following extra packages will be installed:
ebsmount-scripts-core
The following NEW packages will be installed:
ebsmount-scripts-core
0 upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.
7 not fully installed or removed.
Need to get 0B/1534B of archives.
After this operation, 12.3kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]? y
debconf: delaying package configuration, since apt-utils is not installed
(Reading database ... 21553 files and directories currently installed.)
Unpacking ebsmount-scripts-core (from .../ebsmount-scripts-core_0+2010.2.11+11.12.16+b756013a_i386.deb) ...
No device mounted on /vol, exiting
dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/ebsmount-scripts-core_0+2010.2.11+11.12.16+b756013a_i386.deb (--unpack):
subprocess pre-installation script returned error exit status 1
Errors were encountered while processing:
/var/cache/apt/archives/ebsmount-scripts-core_0+2010.2.11+11.12.16+b756013a_i386.deb
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)


Vad är detta: "No device mounted on /vol, exiting"? Det verkar vara där det kör sej... Eller?? :?
Så här ser /vol ut:
Kod: Markera allt
root@torrentserver:/vol# ls -a -R
.:
. .. .ebsmount

./.ebsmount:
. .. down.d up.d

./.ebsmount/down.d:
. .. apache2 mysql-common postfix

./.ebsmount/up.d:
. .. apache2 moodle mysql-common php5 phpmyadmin postfix


Varför ska jag ALLTID prova nått nytt, utan att veta vad jag gör??? :oops:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav PowerMizer 03 apr 2010 10:57

Servern verkar funka jättebra (förutom att jag själv skitit i det blå skåpet), och jag kan rekommendera er att testa på någon gammal dator om ni behöver en filserver med windows-utdelningar och brukar ladda ner filer via BitTorrent, EDonkey, Kademlia eller Overnet.

Via sökfunktionen så hittade jag en lämplig fil att prova på:
Skärmbild-4.png
OBS! Jag bara testar att tekniken funkar, jue!
Skärmbild-4.png (118.05 KB) Visad 8227 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav Karro 03 apr 2010 11:28

PowerMizer skrev:Vad är detta: "No device mounted on /vol, exiting"? Det verkar vara där det kör sej... Eller?? :?
Så här ser /vol ut:

Jag tror det är något med det paketet, om du nu inte har något annat konstigt på din dator. Jag har aldrig kört ubuntu, bara debian, och där finns (fanns) ingen /vol.

Min gissning är att någonting vill ha en disk monterad på /vol och klagar på att det inte finns. Istället används din rotdisk. Om du nu inte verkligen har något monterat på /vol, då vet jag inte vad det är.

Fungerar det ändå?

Om det får dig att känna dig bättre så råkar jag också konstant ut för liknande saker och jag är väl lite grand expert.

Den där saken verkar lovande. Få se om jag ger mig på det en dag då jag känner för lite självplågan. Hela min datorsituation ska renoveras, men det finns andra saker i livet.

Annars använder jag antingen ktorrent eller qbittorrent, men de kräver ett konstant öppet fönster. qbittorrent brukar jag köra på servern, som inte har fysisk skärm, och sedan accessa via web-servern.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Debian - pakethanteraren APT

Inläggav PowerMizer 03 apr 2010 19:50

Karro skrev:Jag tror det är något med det paketet, om du nu inte har något annat konstigt på din dator. Jag har aldrig kört ubuntu, bara debian, och där finns (fanns) ingen /vol.
Näe, inte så konstiga grejor.. Webmin, samba, mySQL, php, Web-GMUI, MLDonkey och sånt... Jag har några nedladdningar kvar, men sen lutar det åt en ominstallation. Jag ska leka lite till och se vad jag vill ha ut av servern, och sen köra in det på nytt. Då slipper man en massa onödigt. Det tar max 10 minuter att installera... 8)

BTW:
Det finns inget alternativ för mjukvaru-RAID i installationsprogrammet (minimalistiskt), men jag skulle gärna spegla två diskar. Jag har dels hårdvaru-RAID på moderkortet (som inte installationen känner igen) och sen kan jag ju slänga in en HD på vardera ordinarie IDE-kanal (så är det nu).

Kan man skapa en diskspegling i mjukvaran på ett system i drift?
Skärmbild-5.png
Skärmbild-5.png (17.62 KB) Visad 8187 gånger
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till IT och datorer - Mjukvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst