Hårddisk och diskdefragmentering

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav Karro 06 dec 2010 09:22

RÖD@nörd skrev: Killen skakade på huvudet och såg oförstående ut och sa att Linux var inget han kände till alls....

Typiskt det svar man alltid får. Det är så svårt at hitta människor som kan vad de håller på med.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 06 dec 2010 10:00

RÖD@nörd skrev:Har nu laddat hem ett program som heter F-secure Easy Clean och som är en freeware. Vad tror du om den?
Jag har ingen åsikt om det. Det jag vet om virusletande i Windows är att det är komplicerat, tidsödande och att jag ibland misslyckats.
Om jag skulle drabbas som du har gjort så tror jag att jag skulle prioritera att få den mera kraftfulla datorn att fungera med Linux. Eventuellt med dualboot (både Windows och Linux), men egentligen vet jag faktiskt inte vad man behöver Windows till.... :?
Hmmmm. . .
Nej, jag skulle nog inte alls lägga möda på att installera något annat än Linux. Faktiskt.

RÖD@nörd skrev:Varför använder inte fler Linux egentligen?
Ja, jag vet inte riktigt.... :? Kan det bero på att betalda förstå-sej-påare har lärt alla att Linux är så krångligt??

På barnens skola så har dom använt fri programvara under flera år och i höstas hade dom även bytt operativsystem till Ubuntu på alla elevdatorer.
När jag ominstallerade dotterns laptop så installerade jag WinXP för att vissa spel skulle funka. Då frågade jag om hon ville ha Microsoft Office eller Open Office installerat. -"Jag vill ha Open Office för det andra är så krångligt."
Sen hade jag (som vanligt) problem att få drivrutinerna för det trådlösa nätverkskortet (D-link) att fungera.... :evil: Slutligen installerade jag Ubuntu och fick en dualboot installation: I Ubuntu funkade det trådlösa nätverket på en gång utan extra drivrutiner!

Jag har inte brytt mej om att tjafsa mera med det trådlösa nätverket i Windows, och dottern är sååå nöjd med Ubuntu! :mrgreen:
Jag tror hon startar Windows högst någon dag i veckan.

Karro skrev:Det är så svårt at hitta människor som kan vad de håller på med.
Ja, på vanliga butiker är det ofta kört... Det finns en butik i Vilhelmina där en datortekniker/säljare är duktig, men annars är det tunnt med kunskapen. :(
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav Karro 06 dec 2010 12:03

PowerMizer skrev:
RÖD@nörd skrev:Varför använder inte fler Linux egentligen?
Ja, jag vet inte riktigt.... :? Kan det bero på att betalda förstå-sej-påare har lärt alla att Linux är så krångligt??

Det är nog mest en vanesak. Ock då de självutnämnda experterna som inte kan annat.

Om jag säger att jag inte kan windows, så innebär det att jag inte tycker det är kul och petar inte på det utan att sedlar prasslar. Jag har inte självplågande som hobby. :twisted:
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 07 dec 2010 05:59

PowerMizer,

Är lite trött nu men ska gå igenom allt sedan... En liten fråga bara:

Om du tittar på din skärmbild-87.png på första sidan finns där en flik för "Tjänster". Är det samma som "Processer" när man kollar Aktivitetshanteraren genom att högerklicka på listen längst ner på skärmen?

Såg också att dessa "Tjänster" går att stänga av. Några var märkta "Nödvändig" men de flesta hade ingen sådan märkning alls. Kan man stänga av de här tjänsterna? Hur har du gjort?


Har idag kört F-Secure Easy Clean via en USB-pinne. Datorn måste var nätuppkopplad annars funkar det ej. Verkar som det sker en kommunikation under körningen...

Rena dundermedicinen. Nästan som datorn hoppade och blinkade hejvilt... Fanns varning: Säkerhetskopiera alla filer först! Jag orkade inte utan bet ihop och tryckte på "Start". Windowsvarningar kom och datorn startade om några gånger men efter c:a 10 minuter blev allt lugnt. Då stängde jag av datorn och tog bort USB-pinnen som jag hade programmet på. När jag satte igång datorn igen och kollade msconfig så var viruset borta! :D

Det hände lite mer, snabbstartfältet försvann och kanske något mer men det rättade jag till efteråt. När man kör program i vanliga fall brukar de installeras och lämna spår i systemet. Av F-Secure Easy Clean syns däremot inte ett spår någonstans vad jag hittills har sett. Det bara liksom kom, gjorde vad skulle göra, och för att sedan försvinna helt spårlöst...

Vilka grejer det finns va? :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 07 dec 2010 21:30

RÖD@nörd skrev:Om du tittar på din skärmbild-87.png på första sidan finns där en flik för "Tjänster". Är det samma som "Processer" när man kollar Aktivitetshanteraren genom att högerklicka på listen längst ner på skärmen?
Nej, du ser lite av tjänsterna men du ska leta i Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Tjänster. Om du söker på nätet så får du tips om vad som går att stänga av.
RÖD@nörd skrev:Vilka grejer det finns va?
Det är kul när det funkar. Hoppas det inte kommer in något nytt nu. :wink:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 08 dec 2010 06:09

PowerMizer skrev:Nej, du ser lite av tjänsterna men du ska leta i Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Tjänster. Om du söker på nätet så får du tips om vad som går att stänga av.

Tack PowerMizer du är ett säkert stöd här. :)

Oj, oj, där var det mycket tjänster. Bra det var beskrivning för var och en av dem också. Det tar nog lite tid att gå igenom allt det där...

Är det lika mycket tjänster i Linux? Eller kanske inga alls???? Hur är det med startup-programmen i Linux?

Ser ut som om Windows hela tiden vill ha en ständig kommunikation med M.S. typ "svchost.exe" som uträttar diverse ärenden.


PowerMizer skrev:Det är kul när det funkar. Hoppas det inte kommer in något nytt nu. :wink:

Jo, jag kände på mig direkt att F-Secure Easy Clean måste vara både seriöst och effektivt. Jag tror det är ganska nytt också. Då det är freeware blir det samtidigt reklam för företagets stora produkt, säkerhetspaketet, och som Easy Clean inte ersätter eftersom det endast är ett genomsöknings- och borttagningsverktyg. Vill man skydda sig mot angrepp så måste man ha licensprodukten.

En sådan har jag via internetlevernatören Telia men den produktnyckeln är upptagen i min gamla P3 dator och det verkar inte så lätt att skifta över till en annan dator enligt killen i Kjell-butiken men han rekommenderade att ta kontakt med F-Secures kundtjänst.

Av en annan dataintresserad kille fick jag veta att det går att köpa fler produktnycklar i varje fall om man är kund hos bredbandsbolaget. Killen hade två datorer och den extra produktnyckeln kostade 10 kr per månad.

Hur är det om man endast kör Linux, har man ingen nytta av säkerhetspaket som ingår i nätuppkopplingen då? Funkar inte F-Secure eller de jämförbara säkerhetspaketen med Linux?

Det finns brandväggar som freeware. P4 datorn som jag kör med just nu har Zone Alarm och som jag konfigurerat om i kväll så den blir säkrare. Funkar Zone Alarm med Linux?

Den dataintresserade killen rekommenderade Ubuntu eller Debian. Har själv kollat lite om Suse och hittat en download men hela downloaden är på hela 4.3 GB! :shock:

Ubuntu lär rymmas på en vanlig CD

Jo, Linux ska det bli på något vis och jag tror en bieffekt blir att det kommer öka datorkunskaperna. Nu om någon gång är det lämpligt att sätta igång för en sådan här vinter tär på både humöret och psyket och då är det bra att ha något som engagerar.

En sak till,
Finns det inbyggd mejl i Linuxdistributionerna eller använder man alltid webbmejl?

Ha så bra och hoppas du sover ZZZZZZZZZZZZZZ nu.... :P
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav Karro 08 dec 2010 07:42

Internet och mail och surffning kommer från unix-världen!
Är det något som micosoft kommit på själv?

Normalt behöver man ingen brandvägg i linux. Inte sällan kör brandväggsburkarna linux!
Om man har ett eget nätverk så kan man ändå ha en brandvägg, men i så all finns en avancerad brandvägg innbyggd i linux.
Mycket som man får köpa extra till windows ffinns redan med i gratispriset.

Linux ryms inte på en CD. Är det på en CD så är det en delmängd och resten laddas ner från nätet. Det finns fasligt många program till.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 08 dec 2010 15:06

RÖD@nörd skrev:Tack PowerMizer du är ett säkert stöd här.
:oops: Om jag har tid så....

RÖD@nörd skrev:Hur är det med startup-programmen i Linux?
Dom finns och är många, som i Win...
Screenshot2.png
Screenshot2.png (50.5 KB) Visad 9294 gånger


RÖD@nörd skrev:Hur är det om man endast kör Linux, har man ingen nytta av säkerhetspaket som ingår i nätuppkopplingen då?
Nej.

RÖD@nörd skrev:Ubuntu lär rymmas på en vanlig CD
Karro skrev:Linux ryms inte på en CD. Är det på en CD så är det en delmängd och resten laddas ner från nätet. Det finns fasligt många program till.
Det man får är ungefär ett "grundpaket" där en uppsättning program redan finns och med Engelskt språkstöd. Sen "upptäcker" Ubuntu att du valde Svenska som språk och föreslår en nedladdning av Svenskt språkstöd. Om du sedan klickar på "Lägg till / Ta bort program" och installerar något nytt så är det precis som Karro säger..

RÖD@nörd skrev:Finns det inbyggd mejl i Linuxdistributionerna eller använder man alltid webbmejl?
Du skojar med mej, va?! :lol:
Karro skrev:Internet och mail och surffning kommer från unix-världen!
Standard i Ubuntu är "Evolution". Här är en bild för att se layouten:
Bild


Nu får du ta och ladda ner Ubuntu och installera! :wink:
Supporten är stängd tills du håller på att installera Ubuntu. :twisted: :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav Karro 08 dec 2010 16:39

Själv använder jag KDE och kmail och har gjort i många år.
Det fina är just att man inte behöver byta vid en versionsuppgardering, utan allt gammalt bara tuffar på, år ut och år in. Nåja, nästan; vmware slutade att fungerana vid en ny linux-version. Det fina med typ ubuntu är att någon annan gör så att allt fungerar. Andra distributioner kan kräva mer eget pulande.

Stänger man av allt "ögongodis", dvs. allt blinkande och distraherande, så fungerar det fint på gamla datorer.
Däremot bör man nog ha mycket minne om man ska surfa, då många moderna surfsidor kräver det.
Med "mycket minne" menar jag 256, gärna 512MB. Ska man surfa på en 96-128MB-dator, så går det långsamt, även om det går.

På min EEEPC har jag 1GB och avstängd swappning, och det går fint, bara jag inte öppnar fför många ffönster samtiidigt.
På min stationära har jag 1,5GB, och den swappar nästan aldrig, utom om jag gör något väldigt minneskrävande.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 11 dec 2010 02:00

RÖD@nörd skrev:Jo, Linux ska det bli på något vis och jag tror en bieffekt blir att det kommer öka datorkunskaperna. Nu om någon gång är det lämpligt att sätta igång för en sådan här vinter tär på både humöret och psyket och då är det bra att ha något som engagerar.

Hur går det? :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav RÖD@nörd 11 dec 2010 21:37

PowerMizer skrev:Hur går det? :D

De e´mycke nu... :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Hårddisk och diskdefragmentering

Inläggav PowerMizer 11 dec 2010 21:55

Ja, du verkar ha åkt på pumpen.... cirkulationspumpen! :P
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Föregående

Återgå till IT och datorer - Hårdvara

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster