Enkel PWM shuntregulator

Scheman och tips för den mer händige.

Enkel PWM shuntregulator

Inläggav Bittämjaren 23 feb 2014 17:24

Jag har ett antal solelpaneler 2st parallellkopplade grupper med 4 paneler som ger 118,2V och 15,9A uppmonterat på väggen som kan ses i "Solelpanel spänning vid olika % effekt ?" viewtopic.php?f=1&t=2546#p32775 i tråden solenergi som är kopplat till elvärmepatron i pannan.
Resistansen som önskas på elvärmepatronen blir då 118,2 V / 15,9 A = 7,4 ohm och i pannan har jag en 9kW stjärnkopplad värmepatron där varje fas är 3kW 220V = 16,1 ohm alltså genom att parallellkoppla två st. så får jag en total resistans på 8 ohm vilket är nära det som behövdes.
För att anpassa belastningen på panelerna till rådande solförhållanden behövs en regulator så jag byggde den här:
Lastregulator_solpanel_mosfet_schema2.JPG
Lastregulator_solpanel_mosfet_schema2.JPG (52.41 KB) Visad 3111 gånger

Kopplingen är självsvängande där pulsbreddstiden bestäms av CL, RL och strömmen från panelerna. Funktionen i kopplingen är hålla en konstant medelspänning mellan +V och 0V, d.v.s. ungefär som att ladda en batteribank. Eftersom det är PWM (pulsbreddsmodulering) kommer spänningen att variera med pulstiden upp och ned med c:a 10-20V (bestäms mest av R3 och R7), frekvensen vid 1/4 dels last är c:a 2500Hz. (Reviderat från 1000Hz, 140330)
Kondensatorn CL kan vara en motorkondensator eller motsvarande, inte elektrolytkondensator
Komponenterna är inte kritiska på något vis och har inga speciella krav på sig så de går att ersätta med många andra typer
T1 >= 80V, 50mA, hfe>=100. T2 >= 25V, 100mA, hfe>=100. T3 >=150V, 20A. RL = värmepatronen.
Motstånden kan vara på 0,25W förutom R2 och R8 0,5W och R4 1W
T3 behöver kylning. Komponenterna på kretskortet har jag ramat in med grön färg.
Många av komponenterna till det här bygget har jag plockat ur "surpluslådan" så det har blivit det jag hittat :)

Den som tycker att prestandan på den här kopplingen är för låg och vill ha ut den sista ynkna lilla procenten kvar ur solelpanelerna får bygga sig en MPPT. 8)
Edit: Mer text
Edit: Rättat frekvensen
Edit: Lagt till länk
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Återgå till Elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron