Studenter på LTU tar luft utifrån för kyla till kylskåp

Studenter på LTU tar luft utifrån för kyla till kylskåp

Inläggav KennethE 10 mar 2009 11:50

Studenter på LTU tar luft utifrån för kyla till kylskåp

Tyvärr hittar jag inget mer om just det rubriken talar om, men det låter ju smart och en sak som jag funderat en hel del på. Ju kallare det är på ett elektriskt kylskåps värmeradioator desto eleffektivare blir det, även om värmen kommer huset till del. Det kan ju närmast betraktas som ett el-element vilket är ett dyrt och mindre klimat- och energivänligt sätt att värma upp än ved.

För övrigt efterlyser jag ett veddrivet kylskåp, fast pellets är nog mer realistiskt. Går det med gasol eller fotogen går det självklart även med ved. :-)
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Studenter på LTU tar luft utifrån för kyla till kylskåp

Inläggav Jernet 10 mar 2009 11:54

Det sämsta vi "byggt bort" i dagens hus är kallskafferiet.
Jernet
 

Re: Studenter på LTU tar luft utifrån för kyla till kylskåp

Inläggav PowerMizer 10 mar 2009 12:10

Jernet skrev:Det sämsta vi "byggt bort" i dagens hus är kallskafferiet.
Kallskafferi och vedspis borde vara lagkrav vid husbyggnation! :!:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Studenter på LTU tar luft utifrån för kyla till kylskåp

Inläggav JohanMossfeldt 10 mar 2009 13:41

Att vi som Jernet säger, byggt bort, kallskafferiet är det dummaste vi gjort när vi moderniserat våra bostäder. Vi har stora problem med lagring här hemma och har till och med funderat på att gräva en jordkällare till huset. Mitt i bostadsområdet.
Det är sjukt att man ska värma kåken för att sedan kyla maten med den värma luften. Har många ggr i flera år lurat på en lösning men ofta falerar det på att ett modernt kylskåp eller frys oftast inte klarar av för kall luft. En enkel sak här i kalla Sverige vore spjäll där skåpet kunde ta luft utifrån. Det finns flera dagar på året då frysen endast behöver ta in kall luft och låta kompressorn vila, för att inte tala om kylen.
I skrivande stund har jag +3 ute, +20 inne, -18 i frys och +7 i kylen. Varför inte låta uteluften passera genom kylen? Nä vi dör säkert av alla hemska bakterier då.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Studenter på LTU tar luft utifrån för kyla till kylskåp

Inläggav Martin 10 mar 2009 14:55

Jag har satt in rör i mitt kylskåp. I ena röret sitter en liten fläkt från en CPU kylare som blåser in uteluft rakt in i kylskåpet. Det andra röret är utblås. Kylskåpet är ett IKEA inbyggnadskylskåp. De är bra för det är lätt att gömma rören i överskåpet.

Bild

Det fungerar bra när det är minusgrader ute men det ena röret skulle vara längre för bättre cirkulation men glashyllorna är i vägen.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Studenter på LTU tar luft utifrån för kyla till kylskåp

Inläggav deepforest 10 mar 2009 16:10

Det skulle säkert gå att få självcirkulation i kylen, och då blir den ju självreglerande också!
För liten tempskillnad= ingen cirkulation (sommar). Ungefär som självdragsventilation, fast där är det ju inte så bra. Den ventilerar sämst när det behövs som mest :(
Senast redigerad av deepforest 10 mar 2009 20:43, redigerad totalt 1 gång.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Studenter på LTU tar luft utifrån för kyla till kylskåp

Inläggav Göran 10 mar 2009 19:44

Kul idé, Martin!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Studenter på LTU tar luft utifrån för kyla till kylskåp

Inläggav PowerMizer 14 apr 2010 23:19

KennethE skrev:För övrigt efterlyser jag ett veddrivet kylskåp

Trots att det var KennethE som efterlyste det så väcker jag liv i denna tråd.
http://www.motherearthnews.com/Do-It-Yourself/1975-09-01/The-Incredible-Wood-Burning-Refrigerator-Is-Now-Under-Development.aspx
Bild

En gammal idé, men är det inte nått att koppla till solfångaren och/eller vedpannan? Alla har nog inte en vedspis att montera kylen på.. :roll:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron