elradiator fläktar = spara pengar?

elradiator fläktar = spara pengar?

Inläggav TonyMontano 15 feb 2012 19:43

Intressant länk, genom att installera två st datafläktar under en elradiator kan man uppnå högre tempratur i rummet samt spara några kr! stämmer det :S

http://www.mediaupdate.se/2012-01-11/sm ... 000_lappar
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: elradiator fläktar = spara pengar?

Inläggav carl.c 15 feb 2012 20:36

mmm man undrar ju varför inte fler konvektorelement säljs : )
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: elradiator fläktar = spara pengar?

Inläggav McB 15 feb 2012 21:22

Får ju en jämnare värme i hela rummet vilket ger att du kan sänka temperaturen med samma komfort.
En takfläkt kan göra samma jobb så länge det är fritt runt elementet.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: elradiator fläktar = spara pengar?

Inläggav deepforest 15 feb 2012 21:27

Fläktarna brukar haverera ganska ofta och det blir dyrt. Men ingen vill betala för ett element med riktigt bra fläktar....
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: elradiator fläktar = spara pengar?

Inläggav Karro 15 feb 2012 23:29

Det där tror jag inte på. Däremot kan en fläkt under en elradiator eller en vattenradiator öka uteffekten från radiatorn. Men det ökar också energiförbrukningen.
Ett bra knep om man märker att man har för liten radiator i rummet när det är iskallt ute.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: elradiator fläktar = spara pengar?

Inläggav TonyMontano 17 feb 2012 19:45

Om det är vanliga datafläktar så borde det ju inte bli så dyrt ifall dem går sönder. Tycker även att dem håller ganska bra dem lite dyrare varianterna. Sen så bör det fungera ganska bra då luften strömmar runt istället för att fönstren skall hinna kyla ner luften som passerar i vanliga fall så uppvärmingen i rummet borde ju bli betydligt bättre förutsatt att man har ett fönster som kan kyla ner.

Hade varit roligt att se egna upphängningar i ett hus samt se hur effektivt det verkligen är.
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: elradiator fläktar = spara pengar?

Inläggav JohanMossfeldt 18 feb 2012 16:32

Har för mig att det finns några exempel och diskussioner på varmepumpsforum.com
Sök där om du vill hitta mer information.

Själv skulle jag aldrig montera något sådan förutom i absoluta nödfall. Ett större element (eller element med större värmeavgivande yta) är en mycket bättre lösning. Bägge ger liknande resultat då det inte krävs lika hög framledning som innan. Och beroende på värmekälla kan man även dra nytta av lägre returtemp.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland


Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster