Timvis avläsning

Re: Timvis avläsning

Inläggav Karro 01 mar 2010 14:49

I Forsmark visste man inte vad som hände inne i reaktorn, kan jag läsa. Det låter skrämmande. Precis som i Three-mile-island och Chernobyl. I Forsmark hade man tydligen turen på sin sida och tryckte på rätt knappar. I Chernobyl och Three-mile-island inte och det blev härdsmälta. Kärnfysikern behövs för att bedöma vad som händer inne i reaktorn. Det har visat sig om och om igen att en processtekniker inte är kapabel att bedöma det om något udda händer.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Timvis avläsning

Inläggav TonyMontano 01 mar 2010 17:23

Det är klart att en Kärnfysiker ska finnas de är ju inte några leksaker man håller på med! Sen att Three-mile-island hade turen och kanske mer kunskap ska vi ju vara glada samt att byggnaden klarade av katastrofen kan vi ju vara glada men dem är ju inte miljö vänliga för fem öre! man ska ju först ta upp uran och även den brända sak förvaras i flera tusen år...

Den förra regeringen gjorde rätt då dem sa att kärnkraftverk skulle avvecklas i olika faser! Men någon dum fan har ju lyckats så att fler verk är ur bruk nu så att alla vill bygga nya och fler.... vem de nu är vet i katten men skulle alla verk vara i drift idag skulle vindkraftverken och solenergin vara de alla vill driva fram mer!

tycker någon händig kan skicka upp en röstning vad ni tycker om kärnkraftverken^^ om inte Göran måste göra de! vet att flera forum av phpbb3 kan göra omröstningar hade ju varit roligt att göra små undersökningar^^
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Timvis avläsning

Inläggav RÖD@nörd 01 mar 2010 19:54

Finns visst nå't som heter Polldaddy att sätta in i ett forum. Tror dock inte det är så tillförlitligt. Går visst att rösta hur många gånger som helst per IP-nummer. :twisted:

Kanske finns det fler? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timvis avläsning

Inläggav TonyMontano 01 mar 2010 19:57

man kan vist göra de här på forumet också 8)

dock är jag inte så bra på vad man ska skriva och formulera en omröstning :oops: Man måste bara ska en ny tråd och kolla bredvid ladda upp en bilaga!
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Timvis avläsning

Inläggav RÖD@nörd 01 mar 2010 21:26

PowerMizer skrev:Lite spekulationer är det nog, men inte 17 har Karro fel i sak! Det VAR tvångskommendering när man insett att provkörningen gått helt åt skogen. Man UNDANHÖLL även information om hur enormt farligt det var att jobba där, och LJÖG om hur bra "skyddsutrustningen" som dom tog på sej var. Man OFFRADE människor för att rädda andra. Rätt eller fel? Jag avstår att svara. Fråga överlevande...


Jodå, Power Mizer, ni har säkert helt rätt båda två och vet nog mer om det här än jag. :D

Jag bara ville ge en liten historisk bakgrund varför det kunde gå till så.

Har också hört talas om att i ww2 sändes gamla gubbar ut i de ryska trupperna och fanns det inte tillräckligt med gevär så fick dom en attrapp i trä istället. Inte mycket att försvara sig med kan man tycka.

Ryssland intresserar eftersom det för mig är så omspunnet av rykten och myter. Tycker om att läsa om Ryssland när jag hinner och orkar. I dag tror jag Ryssland är ganska så nationalistiskt och inte vill vara så beroende av omvärlden. De behöver säkert heller inte det eftersom de själva har de naturtillgångar som behövs.

Läste historia A på KomVux och när vi kom till Ryssland sa läraren att det kunde vi bara bläddra förbi. Då reagerade jag och frågade varför.

- Tja, vi hinner inte! svarade han bara med en uppgiven gest med armarna.

Historien i väst var han däremot mycket noga med. Demokratin i Aten, Romarriket, upptäcktresorna, Amerikanska och Franska revolutionen, Napoleon, tyska kejsarna, utvecklingen i England, upplysningsfiloserna, industriella revolutionen och allt vad det nu var skulle vi kunna till punkt och pricka.

Nja, jag blev lite putt den gången men hans ord var min lag....

Kom på kant med honom några gånger till och något godkänt betyg fick jag aldrig av gubben trots att jag gjorde mitt yttersta. :evil:

Förutom historia blev lärdomen:

I frågasätt ingenting. Var istället följsam så går det bra.

Kanske är det en lära för livet? :roll:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timvis avläsning

Inläggav deepforest 01 mar 2010 22:31

Min FD svärmor är rysk och jag har fått ändra det mesta jag "visste" om Ryssland. Hon var väldigt besvärlig för kommunistledningen med demonstrationer, mm. Hon lyckades "avsätta" en av gubbarna! Skulle det vara så som man lärt sig så hade hon hamnat i Gulag många ggr. Jag har också fått ändra mig om deras teknik som vi lärt oss vara "gammaldags". Så är absolut inte fallet, och dessutom fungerar deras grejor många gånger bättre än våra "sofistikerade" dito. T.ex, sist det var ett större stopp i Tunnelbanan i Moskva var 1994! Det är stora stopp i tunnelbanan i Fjollträsk varje vecka! Den enda orsaken att vi har en fungerande rymdstation idag (ISS) är därför att ryssarna byggt den...
t.ex så använder Amerikanska SEALS Kalashnikov och ryska mörkerkikare!
Jag kan berätta hur mycket som helst.....
Jag vill inte ta kommunismen som var i försvar, men det var inte så illa som vi blivit skolade att tro.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Timvis avläsning

Inläggav Martin 01 mar 2010 22:54

Jag tror att både bilderna av Ryssland kan vara sanna. Sovjet såg nog annorlunda ut i mitten på 80-talet än under Stalins terrorvälde på 30-talet.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Timvis avläsning

Inläggav PowerMizer 01 mar 2010 23:43

RÖD@nörd skrev:Har också hört talas om att i ww2 sändes gamla gubbar ut i de ryska trupperna och fanns det inte tillräckligt med gevär så fick dom en attrapp i trä istället. Inte mycket att försvara sig med kan man tycka.
Hehe..... Och i Sverige byggde man "Luftvärnskanoner" av trä.... :lol:
deepforest skrev:ryska mörkerkikare
Jag har en! :mrgreen: Tyvärr ingen Kalashnikov, men siktar på en "Ruger Mini 14" om några år. Bra för småviltsjakt! :P

Jag tror att Ryssland är kontrasternas land. Att det finns väldigt mycket kunskap och väldigt många duktiga forskare och ingenjörer vet jag, men det kan vara svårt att förstå om det enda man sett är en Belarus från sent 80-tal... Som en vän från Georgien sa: "Nej, nej (Förnamn)! Inte köpa ruski traktor, dom inte kan bygga. Bara tänker på dricka vodka och spela balalaika!"

Jänkarna och ryssarna är ganska lika tycker jag; Stenåldersteknik på det mesta. Skillnaden är att jänkarna kromar skiten så det blir snyggt. :P
(Jo, jag vet att dom kan göra bra saker av yppersta kvalitet i dessa länder också...)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Timvis avläsning

Inläggav RÖD@nörd 02 mar 2010 01:52

PowerMizer skrev:(Jo, jag vet att dom kan göra bra saker av yppersta kvalitet i dessa länder också...)


Som till exempel det här lilla ryskbyggda elverket. Ser gediget ut. Kolla in startanordningen. Kickstart, precis som på en motorcykel. Enkel och smart lösning tycker jag.

Tyvärr blev det aldrig mitt.... :cry:

ryskt_elverk_220volt_50hz.JPG
ryskt_elverk_220volt_50hz.JPG (39.76 KB) Visad 11148 gånger
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timvis avläsning

Inläggav TonyMontano 02 mar 2010 11:06

Nice den ser ju inte topp tipp men den funger säkert mycket bättre^^
såg nyss på aftonbladet att man kunde nu spara upp till 20% med någon uppfinning samtidigt som man kunde se grannens vafan är detta... De är nog att vi inte få ha internet fritt nu ska man kolla in allt vad grannen har och gör...

Nå ja i England går de ju lite framåt ;)
http://www.youtube.com/watch?v=cd4HTVVW ... re=related

De finns ju här i Sverige också sådana hus och kvarnar men de skiter man blanka fan i :(
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Timvis avläsning

Inläggav Jernet 02 mar 2010 12:46

Ja några av dessa lär väl finnas kvar som fornminne, och dessa är belägna i värmland endast. Hur många finns där i sverige?

http://www.svensk-vattenkraft.com/varmland/varmland.htm
Jernet
 

Re: Timvis avläsning

Inläggav Jernet 02 mar 2010 12:48

Vid närmare koll fanns det år 1940, 2179 st tydligen. http://www.svensk-vattenkraft.com/
Jernet
 

Re: Timvis avläsning

Inläggav Ib-Arne 14 sep 2010 18:54

Fakta Här är Lennart Söders 13 förslag till hur Sverige på bästa sätt ska ta tillvara den förnybara elproduktionen.
1. En elnätsinvesteringsfond skapas för att finansiera vissa investeringar i elnätet för framtida produktion av förnybar el.

2. Ett undantag från kravet på nätkoncession införs för interna nät inom anläggningar för elproduktion, t ex en vindfarm.

3. Möjligheten för producenter att få en "enskild ledning" skall utredas vidare.

4. Energimarknadsinspektionen ges möjlighet att medge befrielse från vissa skyldigheter för elnät vilka bara används av en producent.

5. Energimarknadsinspektionen ska endast pröva en nätägares lämplighet och inte göra någon egen miljöprovning av elnätet förutsatt att detta gjorts tidigare.

6. Miljöprocessutredningen ges i uppdrag att ytterligare samordna miljöprövningen och lokalisering fav förnybar elproduktion samt de därtill nödvändiga elledningarna.

7. Inom utredningen har administrativa riktlinjer vid nätanslutning tagits fram.

8. Den reducerade nättariffen för anläggningar om högst 1500 kW tas bort efter en övergångstid.

9. En generell begränsning för nättariffen för ny förnybar energi om 3 öre/kWh införs.

10. Kanaltariffer för producenter blir obligatoriskt på regionnät, dvs det kan bli olika nättariffer beroende på var kraftverket är placerat.

11. Små kraftverk, mindre än 63 ampere, lågspänning, behöver inte timmätas.

12. Små kraftverk, mindre än 63 ampere, lågspänning kan erhålla elcertifikat utan timmätning.

13. Vid sättande av nättariffer på regionnät skall nätförlusterna beaktas på samma sätt som idag på stamnätet.
Ib-Arne
 
Inlägg: 302
Blev medlem: 28 jan 2009 12:28
Ort: Nora / Fortuna Spanien

Re: Timvis avläsning

Inläggav Karro 14 sep 2010 21:04

PowerMizer skrev:Steg 1 är kanske att lämna det skunkande skeppet (EU).

Tll vart?
Inte ett annat sjunkande skepp väl?
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Timvis avläsning

Inläggav PowerMizer 14 sep 2010 21:33

Jag vill gärna tillhöra Norge! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Föregående

Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster