Timvis avläsning

Re: Timvis avläsning

Inläggav RÖD@nörd 28 feb 2010 04:04

Karro skrev:Jag vet inte vad som är bra, men släpper man in småskaliga elproducenter i massvis, kan det iallafall betyda en extra krona för många när elpriset skjuter i höjden.


Fri företagsamhet gäller. Alla kan bli elproducenter (Lät väl fint i sann liberal anda. :mrgreen:). Förutsättningen är att man äger en produktionsenhet (få har möjlighet till det). Den måste vara av viss storlek och uppfylla vissa kriterier annars betalar dom inte för den levererade energin.

Alltså: Energin tar dom emot men du får inget betalt för den om du inte är elproducent (gäller Fortum såg jag på annan plats här på forumet).


Karro skrev:Jag läste någonstans att det finns tusentals små kraftverk i Västernorrland som är nedlagda (eller museiföremål).


Tusentals kraftverk i Västernorrland som är nedlagda?

Näe, du Karro, det där tror jag inte riktigt på. Nu gör du som storfiskar'n som tog i så inte armarna räckte till. :mrgreen:


Karro skrev:Sedan kan vissa smarta spara sitt vatten i en damm tills elpriset går upp i pris riktigt mycket för att först då släppa det på sin lilla turbin. Men varför inte?


Nja, funkar kanske i fantasin men inte i verkligheten. :wink:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timvis avläsning

Inläggav Karro 28 feb 2010 05:59

För inte så länge sedan producerade man ofta sin egna energi för den lokala sågen, kvarnen, eller industrin. Västernorrland har väldigt många små vattendrag som hade småindustrier.

EU har tydligen infört något nytt vattendirektiv vid årsskiftet, som nog riskerar att sätta tvärstopp på alla former av dammar och småskalighet, då Sverige naturligtvis ska följa sådana direktiv övernitiskt. Medans man i Sverige småjollrar om "mänsklig påverkan" i bäckar som i princip har drickbart vatten, så fortsätter floder nere i Europa att vara extremt förorenade av industrier och avlopp.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Timvis avläsning

Inläggav TonyMontano 28 feb 2010 12:46

Ja att stoppa småskaliga vattekraftverk kan vara bra på ett sätt och det är miljön men destomer

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 6672349.ab

Kärnkraftverk destå farligare blir vårplanet att bo i! Nu var de ju massa faktorer som orsakade denna händelse men de finns fler som bör vara stängda! Sen så finns de ju risker att mer radioaktiv avfall kan komma ut från Tjernobyl....

Så vart ställer vi oss?

EU har tydligen infört något nytt vattendirektiv vid årsskiftet, som nog riskerar att sätta tvärstopp på alla former av dammar och småskalighet, då Sverige naturligtvis ska följa sådana direktiv övernitiskt. Medans man i Sverige småjollrar om "mänsklig påverkan" i bäckar som i princip har drickbart vatten, så fortsätter floder nere i Europa att vara extremt förorenade av industrier och avlopp.
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Timvis avläsning

Inläggav Karro 28 feb 2010 14:16

Äldre typer av kärnkraftverk borde stängas ner allihopa. Man har lärt sig mycket, speciellt av de olyckor som hänt. Tyvärr är det så att byggstoppet av nya reaktorer i Sverige innebär att man livsförlänger de äldre verken. Inte speciellt lämpligt då de innehåller äldre konstruktioner som är ökar risken för olyckor och dessutom drabbas de av materialutmattning och liknande. Så ju längre man driver ett gammalt verk, desto mer ökar chansen för olyckor. Jag tror nog att de eviga driftstoppen på de Svenska reaktorerna kan bero på att de är gamla och att det finns konstruktionsmissar som man inte kan fixa.

Chernobyl drabbades av härdsmälta vilket orsakade en ångexplosion, som förde ut radioaktiv brinnande grafit upp i atmostfären. Det ryska verket hade en rad med konstruktionsegenheter som moderna västerländska verk inte har. Det hade inget oberoende nödkylsystem, det hade inte några nödbromsstavar och det hade ingen reaktorinneslutning. Det hade heller ingen datorstyrning, utan allt gick med rattar och knappar. Det var helt enkelt en olycka som väntar på att hända.

Det hade fungerat bra, om inte operatörerna gjorde saker man egentligen inte får göra, för att högre chefer, som inte förstod sig på reaktorer, sa till dem. På den tiden fanns sibiriska arbetsläger som en framtid för de som inte följde chefens order exakt. Så man chansade hellre än att gå emot order. Tyvärr funkade inte chansningen.
Operatörerna dog och slapp Gulag.

Att det inte kom ut att det hänt en olycka var inte så mycket mörkläggning som att man sa "det fungerar bra", för om man sa annat hägrade arbetslägren. När, efter mycket om och men, Sovjets ledarskap förstod olyckans omfattning, så tvångsinkallade man först alla kärnfysiker och lite senare några hundra tusen "arbetare" från hela Sovjetunionen som skyfflade extremt radioaktivt brinnande grafit från taket och fick en radioaktiv dos för flera livstider. Många ville inte, men du kunde inte neka. Antagligen var det sibiriska fångläger för de som nekade. Fast först efter att man skyfflat sin dos radioaktiv grafit.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Timvis avläsning

Inläggav Göran 28 feb 2010 15:02

Det är turbinerna som orsakar problem hos kärnkraftverken i Forsmark och Oskarshamn. De är utbytta mot en ny modell och problemet med dem är att de vibrerar och går därför bara att köra på halvfart. Man har försökt lösa problemet under ett års tid, men det går inte och som det ser ut just nu har man ingen lösning på detta.

Konkurrens från småskaliga producenter kanske inte blir så mycket tillkonkurrens, men det skulle skapa jobb för elinstallationsfirmor och det skulle sätta fart på svensk utveckling inom det här området. I framtiden kommer vi varken att elda med fossila bränslen, eller biobränslen, där finns istället mycket smartare lösningar och vägen dit är utveckling som under resans gång skapar jobb.
Jag förstår inte varför svenska politiker behöver ytterligare konsekvensanalyser innan man släpper nettomätning fri. Det fungerar i övriga Europa, även med ett generösare system, så varför inte här? Den enda konsekvens nettomätning skulle få är att nya jobb skapas.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Timvis avläsning

Inläggav TonyMontano 28 feb 2010 22:52

Göran skrev: Det fungerar i övriga Europa, även med ett generösare system, så varför inte här? Den enda konsekvens nettomätning skulle få är att nya jobb skapas.


Instämmer där helt! Så länge kärnkraften behövs för att få ner elpriserna och behovet finns säger jag ju inte bort med dem^^ Men även om dem fungera till 110% så finns de ju kvar och man måste ju lagra de använda uranet och dem ska man ju förvara i 10 000 år eller? tycker de inte är så smart men de finns ju ett plus jobben xD
Om du hittar rätt lösning så är inget omöjligt ;) Donation BTC 16akvTrpbsKivzLoCD3NpHAoEbKZ4PvAYz
Användarvisningsbild
TonyMontano
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: 09 jan 2009 21:41
Ort: Gällivare

Re: Timvis avläsning

Inläggav RÖD@nörd 28 feb 2010 23:25

Karro,

Det var en intressant liten berättelse du skrivit ihop ovan. Du får en guldstjärna av mig. :D

Slutet skämmer tyvärr för det innehåller spekulationer och fördomar. Jag förstår dig dock för det enda som framhållits oss om Sovjet är just Gulag. Ett sätt att upprätthålla den gamla "Rysskräcken" så vi istället inställsamt vänder våra blickar mot den anglosaxiska kulturen i väst.

Jag vill tillägga att dessa arbetsläger ingalunda tillkom med bolsjevikernas tillträde vid makten. Arbetslägren fanns långt före och utnyttjades av tsarer och godsherrar för att bestraffa de som inte var trogna. Tyvärr "glömmer" alltid borgerliga debattörer att berätta det. Istället kommer en "halvsanning". Ett hycklande helt enkelt!

Ryssar har alltid varit "hårt hållna" av sina herremän. Därför har det varit lätt att få folket att göra uppoffringar som du just nämnt i din berättelse.

Om Sovjet får man bara höra negativt här i väst men de gjorde faktiskt mycket bra också. För bara hundra år sedan var Ryssland ett feodalt jordbrukarsamhälle där de flesta var analfabeter.

På bara några årtionden utrotades analfabetismen inte bara i Ryssland utan även i regionerna runt omkring samtidigt som hela samhället snabbt förändrades till ett modernt industrisamhälle.

Kanske kostade detta svett, möda och elände men hur det gör det också för kineserna nu idag.

De låga priserna på produkterna de sålt till oss de senaste årtiondet är också deras låga löner och dåliga arbetsförhållanden.

Det är folket som får stå för uppoffringarna som alltid men förbättringarna ska väl komma sedan.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timvis avläsning

Inläggav RÖD@nörd 01 mar 2010 00:57

Göran skrev:Det är turbinerna som orsakar problem hos kärnkraftverken i Forsmark och Oskarshamn. De är utbytta mot en ny modell och problemet med dem är att de vibrerar och går därför bara att köra på halvfart. Man har försökt lösa problemet under ett års tid, men det går inte och som det ser ut just nu har man ingen lösning på detta.

Konkurrens från småskaliga producenter kanske inte blir så mycket tillkonkurrens, men det skulle skapa jobb för elinstallationsfirmor och det skulle sätta fart på svensk utveckling inom det här området. I framtiden kommer vi varken att elda med fossila bränslen, eller biobränslen, där finns istället mycket smartare lösningar och vägen dit är utveckling som under resans gång skapar jobb.
Jag förstår inte varför svenska politiker behöver ytterligare konsekvensanalyser innan man släpper nettomätning fri. Det fungerar i övriga Europa, även med ett generösare system, så varför inte här? Den enda konsekvens nettomätning skulle få är att nya jobb skapas.


Jaa, Göran, nettomätning är bra och det skapar nya jobb.

Vår regering är just nu i akut behov av nya arbetstillfällen för sin återvalskampanj.

Kanske du kan skriva ihop en petition som besökarna här digitalt kan skriva på med sina namn och som sedan vidarebefordras till regeringen.

Du vill, jag vill, andra här vill --> ALLA vill ha nettomätning på elen! :mrgreen:
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timvis avläsning

Inläggav Göran 01 mar 2010 02:45

Tony, jag är orolig när det handlar om kärnkraft och konsekvenserna av en härdsmälta vill jag inte ens tänka på och att en sådan händer kan inte uteslutas.

Nörden, nu tror jag att du är lite ironisk. Nettomätning av el är nog inte det viktigaste för människor här i livet, men det är en bra sak. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Timvis avläsning

Inläggav RÖD@nörd 01 mar 2010 03:38

Vet inte riktigt vad som flög i mig :roll: men jag är övertygad om att nettomätning uppmuntrar människor till att skapa egen el med solcellspaneler, vindsnurror och dylikt samtidigt som det i sig skapar nya arbetstillfällen i utveckling, produktion, försäljning, installation och service.

Det var väl så du tänkte tror jag. :P

Riktigt alla är väl kanske inte intresserade men säkert är det många och en hobby som ger något tillbaka och inte bara kostar tror jag många söker.

Alla vill ju inte odla grönsaker även att det är gott och nyttigt och att man tjänar på det.
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Timvis avläsning

Inläggav Karro 01 mar 2010 06:04

Jag menade inte att det var kommunistiska systemet som sådant som orsakade problem, utan människans egenhet att skrämma underlydande till lydnad. I Chernobylfallet hade de ingen kärnfysiker på verket, så ingen hade överblick över vad som skulle kunna hända, om något går lite fel. Så först när något går mycket fel, blir en kärnfysiker kontaktad och då kan det vara för sent.

Jag hoppas innerligt att varje Svenskt verk har permanent närvarande kärnfysiker som är insatt i reaktorn. Har de inte det, blir jag rädd. Kanske jag borde vara rädd?

I Sverige verkar den nya regeringen ha samma metod att skrämma människor till lydnad, men nu istället - om du inte gör som du blir tillsagd så kan du bli arbetslös (eller sjuk). Och det har de sett till att det är något som man ska vara rädd för.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Timvis avläsning

Inläggav deepforest 01 mar 2010 10:59

Nettomätning av el är nog inte det viktigaste för människor här i livet
Fred på jorden är väl viktigast, eller? http://www.youtube.com/watch?v=-OxHImUjB2U

Kärnkraft är inget att leka med. Det är också väldigt naivt att tro att vi skulle vara bättre än någon annan. Det skälls mycket på kärnkraften i Öststaterna med Chernobyl som skräckexempel. Men, det har varit fler olyckor i väst! i förhållande till antal kärnkraftverk. Sämst är det i England. Detta beror inte på att de tystats ner i öst utan det är sanning. Det är många olyckor vi aldrig hört talas om som är minst lika allvarliga som Chernobyl. Dessa är främst hemliga militära sådana, och främst i USA.

Jag hoppas innerligt att varje Svenskt verk har permanent närvarande kärnfysiker som är insatt i reaktorn.


Tyvärr så finns det inga kärnfysiker på kärnkraftverken, utan de som styr där följer regelboken som alla andra. Regelboken kan ju tyvärr inte ge tips om hur man gör i oförutsedda situationer.... läs tillbud!

Jag är mycket tacksam att jag har Jämtkraft som elbolag. Jag betalar fast pris 42 öre/kWh totalt med allt 81 öre/kWh. Jämtkraft äger vi själva i kommunen och vi producerar vår egen el. Tyvärr börjar en del lokal politiker snegla på vinstintressen framför lokal service så det kanske blir som i övriga Sverige/Europa :evil: Dessutom är det stora påtryckningar från de "stora" att det är olagligt att gynna lokala marknaden.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Timvis avläsning

Inläggav PowerMizer 01 mar 2010 11:19

RÖD@nörd skrev:Karro,

Det var en intressant liten berättelse du skrivit ihop ovan. Du får en guldstjärna av mig. :D

Slutet skämmer tyvärr för det innehåller spekulationer och fördomar.

Lite spekulationer är det nog, men inte 17 har Karro fel i sak! Det VAR tvångskommendering när man insett att provkörningen gått helt åt skogen. Man UNDANHÖLL även information om hur enormt farligt det var att jobba där, och LJÖG om hur bra "skyddsutrustningen" som dom tog på sej var. Man OFFRADE människor för att rädda andra. Rätt eller fel? Jag avstår att svara. Fråga överlevande...

Faran är inte över där än, reaktorn (smältan som är kvar av den) har inte kallnat än, för några år sedan smälte den fortfarande neråt i jorden. Hur det är nu vet jag inte, men jag tror inte dom hunnit fixat överbyggnaden än. Den har ju varit i uselt skick sen den byggdes.

Sen är historiebeskrivningen av händelseförloppet som Karro ger korrekt. Det var EN man (en mycket påstridig chef som TRODDE att han visste vad reaktorn klarade) som tvingade operatörerna att mot sin vilja bryta mot skrivna regler.

Oavsett om det är en Rysk stenåldersreaktor eller en Svensk medeltidsreaktor så tycker jag att sån skit ska stängas och förbjudas! Vid ett besök på Forsmarksverket frågade jag hur farlig strålningen egentligen är. Vi stod i reaktorhallen och tittade ner i vattenbassängen (15-20 meter bort) på reaktorn och han som visade runt berättade att om man tog EN bränslekuts (en liten uranbit som 1-2 cm av ett lillfinger) och hissade upp den ur vattnet så skulle man inte hinna se att den kommit upp ur vattnet innan man dött av strålningsskadorna.

deepforest skrev:Kärnkraft är inget att leka med. Det är också väldigt naivt att tro att vi skulle vara bättre än någon annan. Det skälls mycket på kärnkraften i Öststaterna med Chernobyl som skräckexempel. Men, det har varit fler olyckor i väst! i förhållande till antal kärnkraftverk. Sämst är det i England. Detta beror inte på att de tystats ner i öst utan det är sanning. Det är många olyckor vi aldrig hört talas om som är minst lika allvarliga som Chernobyl. Dessa är främst hemliga militära sådana, och främst i USA.
Jag håller med dej i sak, men tvivlar lite på att minst lika allvarliga olyckor skett i USA. Det borde man väl ha hört?! Nån pratsam jänkare med dosimeter borde ha upptäckt nått, tänker jag... :?

Skrämmande att man tillåter detta gift att vara energiförsörjning. Antalet döda och skadade av kärnkraftsindustrin är nog en ansenlig summa! Hur många dör årligen bara av uranbrytningen? Nån som vet?
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Timvis avläsning

Inläggav Karro 01 mar 2010 11:52

deepforest skrev:Tyvärr så finns det inga kärnfysiker på kärnkraftverken, utan de som styr där följer regelboken som alla andra. Regelboken kan ju tyvärr inte ge tips om hur man gör i oförutsedda situationer.... läs tillbud!
H-vete, varför kan de inte anställa en duktig civilingenjör med kärnfysikpåbyggnad, när det råder arbetslöshet? Klarar man inte av att anställa kunnig personal, medans elbolagen skär guld med täljkniv, då borde allt bara stängas. Det har ju visat sig vid nästan varje olycka att den hade kunnat förhindrats om en kärnfysiker hade varit närvarande.

Three-mile-island fick härdsmälta för att man följde regelboken, men det visade sig att göra just det i det tillfället var ett fatalt misstag. Regelboken räcker inte.
I Chernobylfallet gick man emot regelboken i ett försök att följa order.

Jag tror inte riktigt på att man dör knall och fall av en urankuts. Man kan hantera anrikad plutonium med händerna, men man får fruktansvärda brännskador och dör några dagar eller veckor senare. Man kan läsa om ett par sådana fall i Demon Core.

Något skrämmande är att 6,2kg plutonium, eller lite mer uran, räcker för en atombomb, men i Chernobyl hade de tonvis av uran. Eller snarare har, för allt finns ju kvar. Att det inte kan explodera är inte någon tröst, då Chernobylkatastrofen spred ut många gånger mer radioaktivt avfall än Hiroshimabomben.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Timvis avläsning

Inläggav Göran 01 mar 2010 13:38

Nörden, jag trodde du skojade lite och det får man göra. :wink:

Incidenten i Forsmark 2006 var nog inte att leka med och hur nära en härdsmälta det var den gången får vi nog aldrig veta. Det råder ju delade meningar om den saken.
Kärnfysiker på kärnkraftverken vet jag inte om man behöver. Vad ska en sådan kunna göra när säkerhetssystemen faller ur och reaktorn inte längre får kylning. Det låter snarare som ett fall för rörmokaren i så fall. :P
Man kan heller aldrig utesluta den mänskliga faktorn och man vet inte förväg hur olika individer reagerar i en katastrofsituation.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

FöregåendeNästa

Återgå till Energinyheter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster