Växthus?!

Växthus?!

Inläggav PowerMizer 17 jul 2008 22:28

Får man skriva en "HowTo" om växthus som budgetbyggs, eller blir man "vräkt" då? :oops:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav Theladon 07 aug 2008 20:53

Inte för jag bestämmer om eventuell "vräkning", men jag är helt klart intresserad.. :)
Användarvisningsbild
Theladon
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 feb 2008 20:56
Ort: Vårgårda, västergötland, sweden, jorden, universum

Re: Växthus?!

Inläggav HJFF1969 07 aug 2008 21:12

Kör hårt, också intresserad...
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 07 aug 2008 23:43

Ja, okej...

Det började för ett par år sedan när frun ville ha ett växthus. Jag skissade på en "sportstuga" som grundplan, men halva med glas:växthuset och halva med bakvägg och halv gavelvägg: uteplats. Jag sågade ner 15 stora granar som jag sågade upp till 140x19(panel), 45x19(ribb), 45x45, 45x70, 45x95 och lite 3"8 och 2"6...

När allt var klart så behövdes ett pumphus över brunnen, så det blev till att bygga ett sådant. Resten av virket räckte inte till bygget så det stannade.

Förra sommaren köpte vi 3 pallkragar på Lantmanna och byggde en 50-60 cm hög bänk där vi ställde tre pallar på längden. Bra arbetshöjd och så...

I vår köpte vi 3 till och byggde ännu en bänk. Helt plötsligt hade vi två bänkar med gång emellan. När vi stod där och planterade mejram och grönkål så insåg vi att 4 stolpar och ett tak gör ett växthus! :idea:
v-hus_bankar.JPG
v-hus_bankar.JPG (51.39 KB) Visad 15422 gånger


Jag inventerade brädhögen: det skulle med nöd räcka! Eftersom jag kapat bitarna (stockarna) 4,90-5,10 så räckte det med en hel 2"4 (45x95) som nedre väggband/syll.
v-hus_syll-knut.JPG
v-hus_syll-knut.JPG (38.46 KB) Visad 15381 gånger


Efter att ha räknat och mätat fönstren så byggde vi med stående stolpar med 700 C/C. Fönstren passar in där emellan ganska bra. Underkanten på fönstren ligger på ca 550 från syllen.
v-hus_fonster.JPG
v-hus_fonster.JPG (40.44 KB) Visad 15364 gånger


Yttermåtten på byggnaden är 4,90x2,60, alltså 11,3 kvm invändigt.

Takstolarna byggdes av gammalt golvvirke som legat på bagarstugevindan sen vi renoverade huset. Vi har en del takplåt, så norra sidan av taket fick plåt. Södra sidan blev plasttak.... Dyrt!! 1150:- inkl. speciell skruv! :(

Nu är alla fönster på söderväggen på plats och taket lagt. Gavelväggarna är kvar, jag satt några stolpar där dörren ska sitta idag.



Göran: Snälla, kan du fixa detta?
Kan inte lägga till en till bilaga, 3 är det maximala antalet bilagor per meddelande.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav Göran 08 aug 2008 00:58

Fixat! Jag försökte även göra bildhöjden större, men det ville sig inte.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 08 aug 2008 06:49

Tack, tack, myrstack! Bild

Ska på jobbet nu, men återkommer senare...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav HJFF1969 21 sep 2008 17:34

PowerMizer skrev:Tack, tack, myrstack! Bild

Ska på jobbet nu, men återkommer senare...


Nu har du varit på jobbet i 1,5 månad snart, hur går det med växthuset?

Vi pratade trädgård idag då jag sa att jag sett någon på internet som byggt med SJ-pallar och pallkragar....

Vad har du i botten på pallarna och upplever du att det torkar ut fortare än ett "jordanslutet" trädgårdsland?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 21 sep 2008 18:36

He, he... :oops:

Jo, här jobbas det febrilt! :roll: Växthuset har inga gavelväggar eller igenspikade långväggar (under fönstren) för virket tog slut... På norrsidan ligger alu-plåt på taket och på södersidan ligger ett *nytt* plasttak. Fönstren sitter i långväggarna, och 3~kabeln :!: är indragen.

I botten på pallarna har vi lagt en armerad plastmatta. Den täcker ungefär halva pallen, så det är två bitar omlott. Den är fastskjuten med stiftpistol. Jorden är vanlig naturjord med lite torv och sand, blandning efter vad vi odlar (eller rena gissningar, kanske).

Utan tak så behövdes inte så mycket vatten, men nu får vi vattna. Helst dagligen. Jag ska slänga in en timer och droppslang nästa sommar så slipper man bry sej...

Sen har jag klurat lite på att fylla bänkarna med sten och spika igen som en låda. Dagtid blir det ju varmt där inne och då tänkte jag att jag skulle fläkta in värmen i stenlagret, och att samma fläkt fläktar ut värmen på natten! Idén kommer från familjen Strawbridge i Cornwall, UK (It's not easy being green) och dom fick en mycket jämnare dygnstemperatur i växthuset.

Ett fel vi gjort är att sätta morötter där inne. Djupet är ju på tok för litet, så det experimentet gick "fet-bort". Friliggande land är nog melodin för sånt.

Jag sitter och läser lite skumma böcker nu som handlar om trädgårdar och jordbruk under 1800-talet och hur man klarar av att leva oberoende av el och traktorer och sånt... Det är som sagt inte för att jag är någon utpräglad domedags-predikant, utan mera för att vara förberedd om det blir nått trassel som drabbar även oss. En av alla böcker är denna: "Emery, Carla - The Encyclopedia of Country Living, Updated 9th Ed (2003)" (ISBN 1-57061-377-X)

Med lite tur kanske man t.o.m. får morötter att växa efter all "internutbildning". :lol:

Jaha...
Bilden måste vara minst 0 pixlar bred, 0 pixlar hög och får inte vara större än 640 pixlar bred och 640 pixlar hög. Den valda bilden är 800 pixlar bred och 498 pixlar hög.
Det är ju helt hopplöst att enkelt få upp bilder, så jag struntar i detta!! :x
Senast redigerad av PowerMizer 21 sep 2008 18:43, redigerad totalt 1 gång.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 21 sep 2008 18:41

PowerMizer skrev:Växthuset har inga gavelväggar eller igenspikade långväggar (under fönstren) för virket tog slut...

UPPDATERING: Det ligger ett traktorlass gran färdigt att rullas på stocklyften. Diesel till sågverket har jag, sågbladen är nyslipade och jag har planerat att såga denna vecka, så till våren när virket torkat återupptar jag växthusprojektet igen. :wink:

Okej, en sista bild som genomgått Gimp's storleks/upplösnings/namnbytes-hysteri:
resa_Kolo-Vilhelmina.jpg
En bild på vår resa från Polen till Lappland. Någostans under resan blev vi sååå pissnödiga! Sågverket tar 6,3 meter, men förlängningsbädden (som åkte lastbil) gör att 13 meter går bra. Eftersom jag var med på utbildningen nere på fabriken har jag lyckan att få använda sågen till självkostnadspris. Kolla reggplåten på sågverket: Polskreggad!
resa_Kolo-Vilhelmina.jpg (69.02 KB) Visad 15364 gånger
Senast redigerad av PowerMizer 21 sep 2008 19:19, redigerad totalt 1 gång.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav HJFF1969 21 sep 2008 19:13

Det borde ju vara skitlätt att ladda upp en bild där villkoret är att den är större än ingenting, men kanske Göran har en formel som beräknar storleken*ingenting, svaret borde bli ÄNNU mindre :shock:

Synd att morötterna inte fick plats, men med 2st pallkragar borde det väl räcka, för 40+ morötter har jag aldrig sett :)

Smart ide med stenmagasinet, det borde ju gå att lösa med självdrag också.

I dom böckerna du plöjer genom står det något där om förvaring, jordkällare och dyl?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 21 sep 2008 19:22

HJFF1969 skrev:I dom böckerna du plöjer genom står det något där om förvaring, jordkällare och dyl?

Ehhh... Jag tror det! Jag ska kolla, för det är lite olika ämnen i böckerna och vissa förutsätter att man bor i varmare länder och så...

Nått speciellt du tänker på?

EDIT: Hittade en länk: http://www.earth-house.com/Disaster_Rea ... llars.html
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav HJFF1969 21 sep 2008 19:38

Häftigt!, är det en bandsågsåg?

Åker imorn till huvudstaden och hämtar en minigrävare (repobjekt i vinter) :)
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 21 sep 2008 20:56

Japp, med en 3-cyl kubota och 12 V elmotorer för upp/ner och fram/back. Hydralisk stocklyft och stockroterare m.h.a. en wirevinch.
http://www.wood-mizer.eu/main/products. ... D=2&lc=ENU

HJFF1969 skrev:. . . hämtar en minigrävare . . .
Kul!! Dom är sååå roliga! :mrgreen: Jag måste ta mej en tur till dej när man ändå far åt det hållet nästa gång! :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Växthus?!

Inläggav HJFF1969 21 sep 2008 22:01

Kollade in länken och det ser väldigt rejält ut, funkar det bra med banden?

Är det en bya förening som gått ihop om den, eller?

Du är välkommen, säg bara till så står kaffet klart när du kommer :)
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Växthus?!

Inläggav PowerMizer 21 sep 2008 22:53

HJFF1969 skrev:Kollade in länken och det ser väldigt rejält ut, funkar det bra med banden?

Sågdelen sitter ju bara i tornet på ena sidan (monorail), och matar man som en dåre så börjar motorvarvet att svaja, och tyvärr även hela motor/såg-paketet. Man lär sej snabbt att dra ner matningen om det är någon stor kvist eller nått som går tungt (eller att man är för stressad).
Banden är helt otroliga! Tål nästan vad som helst, och går att slipa på en grisblink. Det följer med en automatisk, oljekyld bandslip med diamantklinga som stannar efter ett varvs slipning, så det är gjort medan man tar en snabb-fika. Skränkmaskinen har vi inte ens tvingats skruva ihop! Tror bladen kostar ~130:- i svenska pengar.
Det jag _verkligen_ saknar är en laser som lägger ett gulligt, rött streck efter stocken! :wink:

HJFF1969 skrev:Är det en bya förening som gått ihop om den, eller?

Näe, jag vet inte hur jag ska säga... Visst nämnde jag nått om Chile i ett PM? :roll:

HJFF1969 skrev:Du är välkommen, säg bara till så står kaffet klart när du kommer :)

:mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Nästa

Återgå till Övrigt om villa, fritidshus, båt, husvagn, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster