Fasta elnätsavgifter

Fasta elnätsavgifter

Inläggav JohanMossfeldt 14 maj 2009 09:01

Sitter här hemma och retar upp mig själv efter att jag har tittat genom våra elräkningar.
Vi förbrukar inte några mängder el i dagsläget, senaste året hamnar på under 11000kWh. Vi har planer på både solvärme och solel, kraftigare värmepump, kanske en mysig pelletskamin för att kapa toppen på förbrukningen.
Vi tittar efter snålare vitvaror nu när vi ska byta. Vi är dagligt aktiva i vår förbrukning och har senaste året kapat några tusen kWh bara genom ändrat leverne. Vi anser att man inte ska slösa helt enkelt.

Varför postar jag då denna tråd? Jo jag retar mig något enormt på Fortums fasta avgifter för abonnemanget. För en enkeltariff, 16A så betalar vi årligen 4255kr. Själva elen får vi från Skellefteå kraft och där ligger allt inbakat i kWh-priset. Fortum lägger på 19.90 öre/kWh men det kan jag ta, det kan jag påverka.

Som jag skrev ovan så skulle vi vilja investera i en nätansluten anläggning, gärna såpass stor att den kan ge några tusen kWh / år. Jag tror att dessa anläggningar kommer att bli stora framöver men jag tror även att dom kommer att hämmas pga att man inte kan koma undan den fasta abonnemangsavgiften.

Hur resonerar ni? Någon som kanske har väldigt mycket lägre förbrukning än vi har? Vore möjligt att baka in denna avgift i kWh-priset? Jag kan tänka mig en abonnemangsform med högre pris / kWh jag plockar ut ur elnätet bara jag har en chans att påverka min totala kostnad.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav Karro 14 maj 2009 11:57

E-on har något de kallar "småbrukartariff", med mycket lägre fast nätavgift om man kommer under 8000kWh/år och har 3x16A huvudsäkring. Man kan alltid kolla med sitt elbolag om de har något liknande, om man kan lista ut det från deras snåriga hemsidor. Att komma ner till 8000kWh/år ska vara möjligt utan att byta livsstil, tycker jag, genom att använda energisnåla produkter, släcka lampor etc.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav JohanMossfeldt 14 maj 2009 12:26

Efter en längre pratstund med min bror så konstaterade vi att det finns en lågförbrukartariff hos Fortum.
Denna tariff ger en årskostnad på 2615kr och överföringsavgift på 36.3 öre. Notera den markant högre överförningsavgiften, från 19.9 öre till 36.3 öre. Man måste förbruka under 10 000kWh / år för att få dessa priser.

I år var vi väldigt nära gränsen på 10 000kWh och om vi träffat den hade det inte gjort någon större skillnad. Vid en förbrukning på exakt 10 000kWh så blir priserna precis lika oavsett normal enkeltariff eller lågförbrukare. Varför kan inte lågförbrukartariffen vara avgiftsfri?

Om vi installerar en luft/vatten-pump, solpaneler (el eller vatten) eller en pelletskamin så kommer vi under den gränsen.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav JohanMossfeldt 18 maj 2009 09:46

Av en ren slump så läste jag lokaltidningen hos svärföräldrarna under helgen och fick se denna insändare.
Det skulle kunna va jag som skrivit den men det är det inte.
(direktlänk http://www.vf.se/Asikter/Varmland/Fortu ... 90515.aspx)

Trodde faktiskt att det skulle bli livligare diskussioner här på forumet.
Senaste månaden betalade vi 500kr till Fortum och 650kr till Skellefteå kraft. :evil:
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav Göran 18 maj 2009 13:29

Alla vet ju om att elbolagen ägnar sig åt ocker, så ingen blir förvånad.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav carl.c 18 maj 2009 22:50

Jo jag har irriterat mig som fan åt att nätbolagen inte är konkurrensutsatta alls..man är tvingad att använda den som äger nätet : ( säkert är det våra egna jävla skattepengar som byggt hela jävla nätet...samma som telenätet...sen ska vi betala i evigheters evigheter för det...ok om man betalar för underhåll mm....men de summorna som hela sverige betalar i nät och överföringsavgifter måste vara enorma. Bättre i så fall att staten äger hela infrastrukturen så får vi iallafall igen stålarna till statskassan. Jag bor mittemellan 2 vattenkraftverk typ 10 min bilfärd till varje...hur kan min överföring kosta like mycke som nån som bor långt ut i skogen? Och varför ens ha en överföringsavgift?? om jag vill köpa 1 kilowatt så är det väl inte mitt problem att visst mycke försvinner i överföringen..utan dom får väl prisätta elen utefter sina omkostnader och vinstmål, jag menar det måste väl vara den som säljer elen som har en kostnad för överföring?

Tänk om detta system fanns överallt helt uppdelat och inte inbakat...du köper 3 liter mjölk, också får du betala 5% extra i spillavgift för alla slattar som blivit kvar i kärl samt avdunstning under processens gång och sedan en summa till han som körde mjölken till butiken samt europols spotpris på själva mjölken plus 10% sedan 2-3 olika skatter och ett abbonemang så du har rättighet att införskaffa mjölk, glöm inte och ett par olika utsläppsrätter samt en miljöavgift. Och handlaren ska givetvis ha sin del av kakan som kan delas upp i säkert en 10-20 delar.

Vad tror ni man skulle kunna klämma upp en liter mjölk i? Glöm inte att bonden behöver göra en vinst på cirka 20 miljarder för att det ska vara lönsamt att ens hålla på. Fast man får betala 142 kronor litern så är själva mjölkpriset bara 3 kronor på sommaren kanske: )
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav PowerMizer 18 maj 2009 23:02

Bild Lätt irriterad ikväll? :D

Jag håller med dej fullständigt. Jag är inte vänsterpartist, men vissa saker i landet borde aldrig sålts ut. El, järnväg, tele, post och sånt tillhör saker som borde fått vara statliga (ägda av oss själva). Nu ska dessa verksamheter även generera en avkastning på minst 13% som vi aldrig ser röken av. Jo, kanske röken ur nån orimligt dyr bil i Fjållträsk eller i Tyskland...

Som bakåtsträvare säger jag: Det var bättre förr! :mrgreen:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav carl.c 19 maj 2009 00:22

Nja..säkert vattenskadan i köket som skapar min grund irritation. Appropå ingenting så åkte jag igenom vilhelmina ett par ggr när jag var i storuman och jobbade på pelletsfabriken när denbyggdes..om den nu blev klar nångång. Ser riktigt trevligt i vilhelmina tyckte jag, ska nog åka dit eller igenom åtminstone på kortsemester nångång.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav JohanMossfeldt 19 maj 2009 00:40

Mjölken var ju en lite konstig jämförelse. Den är enligt mig på tok för billig och som det ser ut i dag så får den ena bonden efter den andra slå igen. Jag lever ute i "skogen" bland bönderna och ser hur det ser ut. Det är bara dom största robotiserade som överlever. Det småskaliga och nära försvinner.

Men, tillbaka till rubriken.
Vad kan vara en bättre lösning än idag? Hur ska det höga priset lösas? Är det ens en möjlighet att vi en dag får se en Svensk elförsörjning utan fasta avgifter?
För det snackas om nolltoleranser hit och dit, förenkling för privatpersoner, bättre möjligheter till egen el osv. men det spelar ingen roll hur mycket el jag tillverkar själv om en tredjedel är en fast avgift.
Jag vet inte vad jag kan göra eller om jag ens kan göra något men jag skulle vilja ta ett allvarligt snack med varenda person i detta land som har ett elabonnemang så jag får veta vad folk egentligen tycker. Många knyter förmodligen näven i fickan, svär lite grann och betalar.

Jag skulle vilja se att åtminstonde den fast årsavgiften slopades och om dom nu måste suga ut pengarna ur oss kanske istället höjde överföringsavgiften. Det skulle för min del ge en kraftigare motivation till att bli energieffektivare, att investera i egenproducerad el eller kanske köpa andelar i vindkraftverk.
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav carl.c 19 maj 2009 08:50

Mjölken var ingen seriös jämnförelse..bara för att påpeka att man kan synliggöra hur många avgifter som helst om man vill motivera ett orimligt högt pris.

Kanske staten borde stimulera mindre energi producenter, varför inte på samma villkor som mjölk bönder häromkring 50% investerings bidrag utan tak. Det skulle göra energitillgången rejält konkurrans utsatt och samtidigt göra samhället mindre sårbart. Sen måste nätet göras om så det funkar som telenätet..man ska åtminstone kunne välja och påverka kostnaden...som det är idag kan elen sjunka men överföringen kostar det samma....kan betyda att din el kostar runt 30 öre som idag per kilowatt..men den el som överföringen slukar kostar 35 öre kilowatt.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav PowerMizer 19 maj 2009 09:05

JohanMossfeldt skrev:Mjölken var ju en lite konstig jämförelse. Den är enligt mig på tok för billig . . .
Håller med!
JohanMossfeldt skrev:. . . det spelar ingen roll hur mycket el jag tillverkar själv om en tredjedel är en fast avgift.
Håller med där också.

Undrar om man kan bilda en el-förening i en by, där man har ett elabbonemang och sen ett eget 400 V-nät? En fast avgift och fritt för laborationer med RE-lösningar.
carl.c skrev:Kanske staten borde stimulera mindre energi producenter . . . och samtidigt göra samhället mindre sårbart.
Klok tanke! Man håller på att bygga bort de största problemen, men jag och en kompis räknade (i början på 1990-talet) med att detta behövdes för att göra landet kolsvart i flera dagar, kanske veckor:
* Diesel
* Konstgödsel
* Ett antal personsökare
* Lite batterier och eltändare
* En telefonkiosk
* 2 dagars förberedelse och prov
* 1 natts jobb för 2 pers.

Med många små producenter som även klarar Ö-drift skulle landet vara väldigt mycket energisäkrare! Nu har jag sån tur att Ö-drift funkar här i Vilhelmina, men allt hänger numera på stationsdatorer som styr vattenturbinerna. Förut var det mesta hydrauliskt och elen byggd av elektromekanik, men nu stannar rubbet om datorn "tar semester"...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav KennethE 19 maj 2009 09:28

Det mesta i matväg är faktiskt för billigt. Det finns ingen möjlighet att producera bra mat till de priser vi betalar i dag, allt är fusk!

Ett bra exempel är parmaskinka som många anser vara så dyr, mäter man torrvikt är den dock billigare än den billigaste Svenska skinkan!

Jag skulle vilja se en lagändring så att bönder får lov att sälja opastöriserad mjölk direkt från gården och gårdsslaktat kött ochså direkt från gården, på den lokala marknaden eller till en lokal butik. Så länge jag själv har möjlighet att besöka gården och se hur det ser ut behöver jag inga myndigheter som granskar det åt mig.

Slopar man mellanledet (parasitledet) så att jag vet att pengarna går till bonden är jag beredd att betala mer för bra mat, och då är jag sjukpensionär och lever på lite över 8000:-/månad.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav Karro 19 maj 2009 10:57

Grönsaker går. Det finns några ekologiska odlare, här i trakten och det verkar funka för dem.
Fast då är det inte frågan om några grossistled som ska ta alla pengar.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav Karro 19 maj 2009 11:07

PowerMizer skrev:Undrar om man kan bilda en el-förening i en by, där man har ett elabbonemang och sen ett eget 400 V-nät? En fast avgift och fritt för laborationer med RE-lösningar.

Det är antagligen förbjudet, men det finns.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Fasta elnätsavgifter

Inläggav carl.c 19 maj 2009 11:46

Det finns redan i bostadsrättsföreningar, och dom sparar rätt bra på det...föreningen har ett elabbonemang och förbrukarna betaolar sin del av elen+omkostnader. Borde kunna funka likadant i bostadsområden och byar kanske.
Användarvisningsbild
carl.c
 
Inlägg: 136
Blev medlem: 01 apr 2009 14:00

Nästa

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster