Koppla in sig på husets befintliga nät

Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Jernet 03 dec 2008 16:44

Jaja, jag vet jag tjatar om ditten å datten, men detta jäkla forum sätter ju griller i huvudet på mig :evil: :wink:

Jag ämnar montera en st vindsnurra a 5-600w samt solceller 5-600w.
Jag vill (utan batteribank) att dessa ger sin effekt ut på husets HELA nät, dvs alla laster som huset har, är detta genomförbart?
Jag inbillar mig att jag måste gå in på 380v sidan för att alla tre faser ska vara med i huset, eller tänker jag fel nu.
Vidare så skall switchningen mellan köpt å egenström gå automagiskt när sol å vind inte ger något.
Hoppas någon fattar vad jag menar :oops:
Jernet
 

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav pellesnurr 03 dec 2008 20:12

Ja, det vill ju jag egentligen också, Per-Åke, men en 3-fas-inverter (som man mycket väl kan köpa) är dels dyr, och dels känns det overkill med tanke på att de är byggda för typ 3KW och uppåt. Man kan också (vad jag hört) parallellkoppla tre 1-fas-invertrar (typ Windmaster/Windy Boy), alltså en till varje fas.

//Per
pellesnurr
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 14 aug 2008 08:02
Ort: Onsala

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Jernet 03 dec 2008 20:22

Man måste alltså ha en speciell inverter för att koppla in sig på befintligt nät?
Det duger inte med en "vanlig" alltså?
Då stuper detta säkert på att dom speciella invertrarna är svinadyra va?
Jernet
 

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Martin 03 dec 2008 20:27

Det beror på om du ska mata tillbaka till nätet.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Jernet 03 dec 2008 20:35

Martin skrev:Det beror på om du ska mata tillbaka till nätet.


Det är det jag inte vet, så därför frågar jag :mrgreen: :wink:
Man kan alltså inte använda en sådan här (eller tre, en för varje fas) då http://24volt.eu/osc2/catalog/product_i ... ucts_id=70
Många matar ju efter elmätaren å på så vis "saktar ner" elmätaren, har även hört att "skitig" ström(läs mod,sinus) blir automatiskt "ren" när man kopplar in den på befintligt nät.
Jag vill alltså med "min" el kompletera så gott det räcker till och på så vis dra ner på elräkningen.
Jernet
 

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav daniel.h 03 dec 2008 20:36

Eller sätt en kontaktor som bryter nätströmmen och kortsluter alla faserna och kopplar
in en vanlig billig inverter, men då kan du bara köra enfasgrejor.
Lite riskfyllt att trycka in strömmen på nätet, skulle du tillverka mer ström
än du gör av med så får du betala för den :shock:
daniel.h
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 10 sep 2008 20:53

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Jernet 03 dec 2008 20:37

Martin skrev:Det beror på om du ska mata tillbaka till nätet.


Eller du kanske menade om jag ska mata ut det i elleverantörens nät?
Isf är svaret nej.
Jernet
 

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Jernet 03 dec 2008 20:41

skulle du tillverka mer ström
än du gör av med så får du betala för den


Med en vindsnurra på 5-600w samt en solpanel med samma effekt lär jag nog aldrig kunna producera 11000Kw/h / år.

Föresten hur skulle elverket kunna se det om jag matar efter elmätaren?
Verkar konstigt.
Jernet
 

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Martin 03 dec 2008 20:46

Ja det var det jag menade men det är i stort sett samma sak som du menar för man kopplar in sig på elbolagets nät och det går inte med den billiga växelriktaren som du visade. Den kommer vara helt ur fas.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav M8e 03 dec 2008 20:47

Det man brukar göra är att mata ut all ström på en fas och om man inte använder strömmen där så går det ut på nätet och mätaren tickar baklänges (eller bara långsammare). Alltså om man skickar ut x watt på en fas och bara använder x watt på en annan fas så står mätaren stilla. Fast detta var på de gamla mätarna.

De nya mätarna som fjärravläses går nog bara åt ett håll. :?:

och ja man behöver speciella invertrar om man ska koppla till till nätet, de måste synka sig till nätet och "trycka på"/ligga aningen före nätets sinus.
Användarvisningsbild
M8e
 
Inlägg: 346
Blev medlem: 27 mar 2008 20:07
Ort: Ume

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Martin 03 dec 2008 20:58

Det finns exempel på folk som har installerat nettomätare. En del säger att det inte är tillåtet i Sverige. Andra säger att det upp till elbolaget att godkänna.

Jag tror att det kommer att komma starkt framöver för det är vanligt nere i Europa. Det här är något som Göran borde titta närmare på för det finns nog en marknad för det. En mycket större marknad än för off-grid system med batterier, skulle jag tro.
Senast redigerad av Martin 03 dec 2008 23:55, redigerad totalt 1 gång.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Jernet 03 dec 2008 21:18

Det finns exempel på folk som har installerat nettomätare.


Hur funkar dom då?
Rent praktiskt alltså.

Suck! Att allt ska va så himmla invecklat så fort man får en idè som man vill genomföra.
Jernet
 

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav daniel.h 03 dec 2008 21:27

Jernet skrev:Med en vindsnurra på 5-600w samt en solpanel med samma effekt lär jag nog aldrig kunna producera 11000Kw/h / år.

Föresten hur skulle elverket kunna se det om jag matar efter elmätaren?
Verkar konstigt.

Med dom gamla mätarna skulle det fungera med avstämmning en gång om året.
Men dom nya mätarna kan bara räkna framåt, och räknar upp fasten strömmen går baklänges.
Troligen räknar dom var fas för sig så minsta lilla ström man matar in så finns det risk för att man får betala för det.
daniel.h
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 10 sep 2008 20:53

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav daniel.h 03 dec 2008 21:33

Jernet skrev:
Det finns exempel på folk som har installerat nettomätare.


Hur funkar dom då?
Rent praktiskt alltså.

Suck! Att allt ska va så himmla invecklat så fort man får en idè som man vill genomföra.

Som jag förstått det så är nettomätaren helt enkelt en mätare till, jag försökte att få en sådan.
Det var väll mer eller mindre omöjligt att koppla in något eget, men man kan köpa en godkänd 3fas inverter.
Kommer inte ihåg hur många tusen det kostar extra om året att ha en nettomätare.
daniel.h
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 10 sep 2008 20:53

Re: Koppla in sig på husets befintliga nät

Inläggav Martin 03 dec 2008 21:56

Dom visade på SVT om en som hade en nettomätare och den visade exakt på displayen hur mycket han hade förbrukat. Var det ett minus framkör kWh betydde det att han hade producerat mer än han hade förbrukat. Verkade väldigt smidigt.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Nästa

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron