Egen el i fasta elsystemet

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Karro 31 mar 2009 17:04

Jag brukar ha en hammarlängd mellan clipsen. Vet inte om det är lagom.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav PowerMizer 31 mar 2009 18:57

Michael skrev:Jag förstår att det kan vara en gråzon även för en elektriker men den andra frågan med flytande 220v eller en nolla och en ledare vet du PM hur man kan/får göra där, önskvärt är ju att efterlikna vanliga elutag pga att elektronisk utrustning ofta kan fungera sämre eller inte alls om den har en helt flytande strömkälla.
Jag undvek medvetet den frågan... :P
Som jag ser det så beror det nog mest på hur invertern är konstruerad. Om det är elektriskt möjligt så är det nog bäst att "göra" en nolla genom att koppla ena 230V-kabeln till jord. Jag må säga att detta kan jag inte, men jag tycker att det låter bra. :roll: Alternativet är om det sitter något "mitt-uttag" i invertern så kan man ansluta detta till jord, och får då en maximal spänning på 115 V till jord. Vissa små elverk har ett mittuttag i generatorn som är förbundet med jord.

Med reservation för min okunnighet på området. :wink:
Karro skrev:Jag brukar ha en hammarlängd mellan clipsen. Vet inte om det är lagom.
Jag har gjort en ring med kniven runt trähandtaget på kulhammaren, men vilken klammerlängd??? Kanske kring 20-22 cm?! Det beror ju på kabeln också: En sladdrig EKK i ett badrum får man vara mera noga med än en EKLK i ett garage. 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Michael 01 apr 2009 10:04

Tack PM jag förstår som du beskrev tidigare att man ska göra som det känns säkrast och det är inte alltid vad man får göra :? :? :?

Varför jag undrar är pg av mina många och kraftiga förstärkarbyggen i bil och hem (innan dom 4 små människorna) Så lärde jag mig att dom flesta spänningsomvandlarna ger störningar i form av kraftigt brus och generatortjut om dom inte kopplas ner någonstans på sekundärsidan.
Jag har inte kopplat nåt fast hemma än men det som jag kopplat i bil till audioförstärkare som var 24 volt till +90+80-0-80-90 så hade jag nollan kopplat till jord i bilen, när jag byggde 220volt till lödpenna i bil så kopplade jag ner en sida av 220 till jord men den var hembyggd så jag visste att 220v inte var pwm kopplad eller hade någon annan styrning.
Hm jag hoppas att JohanMossfeldt inte har fått bekymmer pg av mitt skrivande men jag tror att några växelriktarbekymmer som jag läst om på forumet kan bero på flytande utgång på sekundärsidan.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Michael 01 apr 2009 10:12

:mrgreen: Grattis Göran :mrgreen:
:D Så du har fått utvecklingspengarna du önskade :D
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Michael 01 apr 2009 10:23

hm ny månad jag tror att jag blev lurad.
Användarvisningsbild
Michael
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 11 feb 2009 00:18
Ort: Rånäs

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Karro 01 apr 2009 11:03

Det där att spänningsomvandlare och växelriktare skapar brus och störningar har jag också märkt. Något som jag börjar tänka på mer och mer. Billiga omvandlare har ofta inte filter på in- och utsidan. Jag hittade någon EU-norm, eller något, att även lågspänningsomvandlare ska ha filter på ingången, precis som näspänningsinkopplade enheter har. Det är just sådana här detaljer som gör "hembyggen" svårare. Att dessutom inköpa saker ofta inte har filter, gör inte saken enklare.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav HJFF1969 01 apr 2009 17:51

Karro skrev:Det där att spänningsomvandlare och växelriktare skapar brus och störningar har jag också märkt. Något som jag börjar tänka på mer och mer. Billiga omvandlare har ofta inte filter på in- och utsidan. Jag hittade någon EU-norm, eller något, att även lågspänningsomvandlare ska ha filter på ingången, precis som näspänningsinkopplade enheter har. Det är just sådana här detaljer som gör "hembyggen" svårare. Att dessutom inköpa saker ofta inte har filter, gör inte saken enklare.



En vis man sa "ju tyngre desto bättre"
Det ligger nåt i det faktiskt, dyra invertrar väger nästan dubbelt mer än dom billigaste, antar att det är drosslar som väger.
Han påstod även att en dyr modifierad sinusomformare kan vara bättre än en billig sinusvariant, just pga samma anledning, mycket koppar jämnar ut dom värsta spikarna och deformationer av vilken vågform det nu handlar om.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav KennethE 01 apr 2009 18:39

Samtidigt blir invertern lättare ju högre frekvens den använder eftersom drosslar och transformatorer då blir mindre. Men samtidigt innebär högre frekvens krav på större noggrannhet av konstruktionen, även den mekaniska.

Det hade varit intressant att bygga en som arbetar med runt 100kHz och skapar sinus 50Hz genom att pulsbreddmodulera huvudfrevkvensen, då är den lägsta frekvensen som skall filtreras bort 100kHz, vilket skiljer sig radikalt från 50Hz vilket innebär att man inte behöver så branta filter för att effektivt eliminera alla störningar, och ut får man då en absolut ren sinus med en inverter med låg vikt och mycket hög verkningsgrad ifall man får till konstruktionen verkligt optimalt. Man behöver dock då ganska dyra MOSFETar för att de skall kunna switcha tillräckligt snabbt.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav HJFF1969 01 apr 2009 21:35

Som jag ser det så beror det nog mest på hur invertern är konstruerad. Om det är elektriskt möjligt så är det nog bäst att "göra" en nolla genom att koppla ena 230V-kabeln till jord. Jag må säga att detta kan jag inte, men jag tycker att det låter bra. Alternativet är om det sitter något "mitt-uttag" i invertern så kan man ansluta detta till jord, och får då en maximal spänning på 115 V till jord. Vissa små elverk har ett mittuttag i generatorn som är förbundet med jord.


Instämmer med PM.
Teoretiskt kan du väl ha ett flytande system men det är nog ingen hit när du beblandar dig med kraftbolagets nät.
Har du planer att gå helt "off grid" bör du väl skaffa ett eget jordtag.

Jag har gjort en ring med kniven runt trähandtaget på kulhammaren, men vilken klammerlängd??? Kanske kring 20-22 cm?! Det beror ju på kabeln också: En sladdrig EKK i ett badrum får man vara mera noga med än en EKLK i ett garage.


Från vilket håll mäter du mot strecket?
Du kanske skulle använda det kortare avståndet för EKK och det längre för EKLK :D
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Karro 02 apr 2009 06:32

Här är kanske något intressant för de som ska installera solelanläggningar: Solel Projekteringsverkyg Elektrisk design
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav PowerMizer 02 apr 2009 10:32

HJFF1969 skrev:Från vilket håll mäter du mot strecket?
Från hammarens huvud och ner "under handen". Snabbt sätt att få en referens när man klammrar långt. Sätter hammarens huvud mot föregående klammer och får måttet för det nya. Vid hörn och mot uttag etc måste man ju ändå avpassa ett par tre klammer, men det är alltid bra med en referens. :D

När jag spikar EKK så sätter jag klammret lite "före" sträcket, bara.
EKLK i ett garage så kan man ju sätta lite efter sträcket. :D

Snabbt och enkelt! Sånt gillar jag. 8)
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Egen el i fasta elsystemet

Inläggav Göran 02 apr 2009 13:08

Tack, Karro! Det där kommer att bli aktuellt mycket snart.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Föregående

Återgå till Hus med el (on grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron