Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 16 feb 2009 22:15

Hej
Jag funderar på hur jag ska göra i min stuga, liggandes superfint vid ljusnan i Ljusdal, som idag inte har någon el. Kommer inte att koppla på mig på något elnät den närmsta tiden heller...

Jag vill ha allt, eller det mesta, körandes på 220 volt (för att slippa leta 12-volts produkter osv.)
Vill kunna kolla på tv, ladda datorn, köra Mikro, Läslampor, utebelysning, pelletskamin mm.
Här gäller så klart att vara energismart och välja belysning mm som är energisnålt samt sparsam användning, men jag vill ändå kunna köra på som hemma (ungefär).
Vill heller inte lägga ut en förmögenhet på en gång utan bygga en lösning som förhoppningsvis duger ett tag framöver. Snåla in där det går och köpa dyrt där det behövs (här hoppas jag på tips från er)

Stugan kommer att nyttjas några veckor på sommaren, några helger under höst, vår och vinter.

Tänkte att jag kanske kan använda mig av detta forum för att bolla lite idéer.


Utrustning som känns relevant, kommentera gärna.
*Ett vindkraftverk, Black 300 ser trevlig ut.
*Solceller typ 80-150 watt.
*Regulator
*Batteripark, ca 400 Ah
*Elverk på 2500 Watt.
*Batteriladdare?
*1 eller flera inverters.

Det blir en del frågor så jag försöker spalta upp dem nedan.

1)
Vad tror ni om vindkraftverket Black 300?
Hur monterar man det, på stolpe eller på hus/tak?

2)
Regulator, ska man använda den som finns med i t.ex. black 300 eller finns det bättre man bör ha? (Ska klara både vindkraftverk och solcell)

3)
Batteripark på ca 400 Ah borde räcka eller?
Har läst att det är viktigt att batterierna är av samma kvalitet och att fylla på med nya batterier om behovet är större än det dimensionerade inte rekommenderas, stämmer det?
Kan man börja med att skaffa en billig park i början bättre begangande eller liknande?

4)
Behövs batteriladdare, dvs. om jag har för lite kräm kvar och det varken blåser eller är soligt så kan jag köra elverket. Och elverket bör då vara kopplat till en laddare? (eller kan den kopplas till regulatorn)

5)
Jag vill ha flera inverters, fungerar det?
Vill ha 1 sinus till känslig el, sen kanske 2 till som jag kopplar till olika ändamål, 1 till kök och en till resten av bohaget. Är det möjligt? För resp. nackdelar med detta?



Det blev en del funderingar, hoppas ni här på forumet kan hjälpa mig med dessa :)

Mvh
Magnus som förhoppningsvis snart kan montera lite paneler och annat skoj.
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav KennethE 16 feb 2009 23:41

Ett tips ifall läget tillåter det är att driva kylskåp med "jordkyla". Alltså ett mindre ventilationsrör nedgrävt en bit i marken och en fläkt som drar in luften genom det röret i kylskåpet som kan vara ett väl isolerat skafferi . Jag tror att man skall köra fläkten på relativt låg hastighet för att det skall vara optimalt. Alternativt styra fläkten med termostat, men kan man köra fläkten relativt långsamt får man ju samtidigt ner ljudnivån vilket ju oftast är en fördel.

Har ingen länk till beskrivning men är du intresserad kan jag säkert leta reda på något.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 16 feb 2009 23:57

Nu blir jag orolig. :P
Du vill ha allt och du vill köra TV, mikro och annat och allt med 230 volt.
"Allt" kräver betydligt större grejor än en en Black 300 och en solpanel på 80-100 watt. Utan att veta hur mycket ström du kommer att förbruka så låter det som om du behöver ett vindkraftverk på 20 kW, massor av solpaneler och snarare 4000 Ah batterier.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 17 feb 2009 12:08

Inte ska du bli orolig. Du får bara sälja mig mer prylar :).
Det jag menar med allt är egentligen att kunna titta på TV nån timme per dag, ha lampor på när det blir mörkt. Kunna köra micro nån gång osv.

Gjorde en beräkning nu för att få lite förståelse för hur mycket jag förbrukar och fick detta.
Dagsförbrukning (D) Wh 674,5
Antal Dagars Batterikapacitet (AD) 5
Batterikapacitet Ah (D*AD*1,4/12) 393
Bilagor
förbrukning.jpg
En liten bild på min kalkylering
förbrukning.jpg (31.35 KB) Visad 18717 gånger
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 17 feb 2009 12:10

Just det, omformare och sånt drar väl också en del ström, det har jag inte räknat in + att jag kanske skulle behöva ta en större övrigtpost?

Om detta nu blir min förbrukning, vad tror ni om mina ideer ovan?
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav mastermute 17 feb 2009 13:42

Manke skrev:Gjorde en beräkning nu för att få lite förståelse för hur mycket jag förbrukar och fick detta.


Ett kylskåp på 20W låter i underkant, men jag är ju ingen expert på kylskåp iofs...
- Johan
mastermute
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 21 jan 2009 03:16
Ort: Jönköping

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Martin 17 feb 2009 13:52

Ett litet 12 volts kylskåp med kompressor drar ungefär 20 W i genomsnitt. Den totala förbrukningen blir då 24h * 20W = 480 Wh/dygn.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 17 feb 2009 13:56

Ajfan, jag såg någonstans en beräkning där de hade tagit just 20 watt 4 timmar per dygn.
Då antog jag att det var att den drog 20 watt när typ kompressorn behövde köras och att den var igång ca 4 timmar på ett dygn.
Men 20 watt är alltså vad den drar i snitt? (då drar det alltså betydligt mer när kompressorn körs?)
//Magnus
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Karro 17 feb 2009 15:22

Det enkla och ideala, om man bara kommer över veckohelger är solpaneler. Då laddas batterierna under veckan och man använder dem under helgen. Man får beräkna sin helgförbrukning i kWh och dimensionera batterierna där efter. Sedan får man skaffa tillräckligt många solpaneler för att kunna ladda tillbaka den energimängden med råge.

Ett litet kompressorkylskåp, som t.ex. det jag har, drar 10-15W i genomsnitt, beroende på hur varmt det är i köket. Kanske lite mer i sommarhettan, men då lyser också solen för fullt, så det gör ingenting.

En vindturbin fungerar endast om det blåser ofta och mycket på platsen. Annars kan det ju vara vindstilla just de veckor man är där. Men är det vindstilla, så lyser nog solen.

Sedan har man ett litet elverk, som man laddar upp batterierna med, om solen inte skulle lysa och det är konstant vindstilla, när man är där.

Jag själv har 300W solpaneler och det räcker i princip till att driva mitt kylskåp, genom sommaren och inte till mycket mer. Då och då lite annat, som kanske en timma TV/DVD, dator, eller något. Så körde jag i ett år. Dina önskemål verkar mer än så. 600W solpaneler kanske?
Batterier måste du ha en hel del Ah. Mellan tummen och pekfingret, 600 där också, kanske?

Jag tycker en Black 300 verkar vettigt, för att toppa upp batterierna, när det väl blåser och solen inte skiner.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 17 feb 2009 17:29

Tackar för inputs.
Ja behovet kanska jag har, frågan är om pengarna räcker :)
Till och börja med kan jag om det kniper köra kylsåpet på gasol, så då kan jag bortse från den förbrukningen ett tag...

Känns som en stor kostnad kommer att bli batterierna, hur ska man komma undan som bra men ändå så billigt som möjligt här?

Just nu finns ju ett billigt Black 300 här på shoppen med en regulator med. Men den kan man "bara" koppla en 100 watts panel till. Måste den panelen vara på 12 volt, eller funkar det med 24 volt också?
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav HJFF1969 17 feb 2009 17:48

Välj en bra växelriktare med ren sinusvåg som klarar all sorts last, en bra sådan har stanbyfunktion och hög verkningsgrad, den klarar även hög startström från ex kylskåp och micron, räknar du lite på det så sparar du ganska snart in på en solpanel.
Med 230V så kan du även använda dig av standardgrejer, tex belysning och kyl/frys och du kan enkelt haka på elverket de dagar du har för lite sol-el, samtidigt som du änvänder det till förbrukare så laddar du batterierna.


Tycker som Karro att du bör ha ordentligt med solceller 400-600w, har du hög medelvind och ofta kan du även lägga pengarna på ett vindkraftverk.

Med en solpanel på 180w och solföljare och homemade vindsnurra så räknar jag med att köra en standard kyl med ett litet frysfack kontinuerligt över sommarmånaderna, viss LED bel och laddning av div apparater kommer också att ske.
Kommer i dagarna att testa en 600w sinusväxelriktare mot min kyl/frys här hemma.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Martin 17 feb 2009 18:27

Om du bara ska vara i stugan några veckor om året så kan det billigaste alternativet vara att bara ladda med elverk. Då klara du dig med ett litet batteri också.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Sverre V 17 feb 2009 18:53

Clayton inverterene har virkningsgrad, bedre enn 93 %
1200 Watteren 12/24 V har en standbyeffekt på 3 Watt
2000 Watteren 12/24 V har en standbyeffekt på 5 Watt
1200 Watteren tåler en starteffekt på 3600 Watt
2000 Watteren tåler en starteffekt på 6000 Watt :shock:

ProSine 1000i har virkningsgrad på 90 %
1000i og 1800i har en standbyeffekt på 1,5 Watt

Dette er av de beste og kanskje dyreste Sinus-invertere på markedet i dag.
Jeg har fler av disse med småfeil,typ DC - DC shutdown osv. Men mangler batterier Hjemme for å teste disse.

Mvh
Sverre V
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 17 feb 2009 19:59

En Black 300 kommer du aldrig över så billigt som nu. :wink:
Jag rekommenderar ändå separat regulator till solpanelerna eftersom man annars inte har något skydd mot djupurladdning. Jag har i och för sig en regulator med display som jag kan släppa för 1500, eller en 5-hundring extra om man köper vindkrfaftverket. Till just den regulatorn kan man även ansluta förbrukare och justera in olika spänningsnivåer.
Exakt hur stor panel man kan koppla till dessa regulatorer är svårt att säga, eftersom siffrorna varierar, men den totala strömmen från Black 300 och solpanel får inte överstiga 40 ampere. Under storm kan vindkraftverket ge mer än 35 ampere, men normalt räknar man inte med att strömmen från Black 300 ska överstiga 30 ampere.

Jag har precis blivit återförsäljare för batteriexpressens batterier ( http://batteriexpressen.se ) och de mest gångbara modellerna ska jag lägga in i butiken så fort jag hinner, annars kommer jag att sälja precis allt ur deras gigantiska sortiment :P . Priserna är desamma som i deras webshop, men man kan nog tänka sig en liten rabatt till trogna kunder. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav HJFF1969 17 feb 2009 20:49

Känns som en stor kostnad kommer att bli batterierna, hur ska man komma undan som bra men ändå så billigt som möjligt här?


Lägg pengarna på mer solceller, men till slut kommer du till en kritisk gräns när du inte kommer undan med mindre batterikapacitet.
Har du tur kommer du över bra begagnade batterier från nåt ställverk eller dyl.


Jeg har fler av disse med småfeil,typ DC - DC shutdown osv. Men mangler batterier Hjemme for å teste disse.


Vad menar du med DC-DC shutdown, kommer du att reparera dessa och ha till försäljning?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Nästa

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster