Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Sverre V 17 feb 2009 22:26

Dette er invertere som har kommet i retur av forskjellige årsaker.
DC - DC shutdown kan, uten at jeg er sikker være for tynne kabler mellom batteri og inverter. (En vanlig feil)
Da stopper den etter en liten stund. En annen feil jeg var ute for var en kaldlodding på en kobberspole. Etter hvert kommer jeg nok til å sjekke og eventuelt reparere de det er noe å gjøre med. Men det var nå det med batteriene jeg ikke har noen av hjemme da. Det er et problem, så lite kommer vel til å skje før på sommeren en gang. Da kommer jeg til å ta med noen opp på hytta.
Ikke glem at man må ha en ganske stor batteribank til disse invertere. Jeg skal ha nye batterier på hytta og da blir det i alle fall 6 stk 120 A batterier.
Men vær sikker. Hvis jeg får reparert noen, vil 24 Volt.eu sine medlemmer ha 1ste prioritet.

Mvh
Sverre V
Användarvisningsbild
Sverre V
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 11 apr 2008 22:29

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 18 feb 2009 00:31

Jag rekommenderar ändå separat regulator till solpanelerna eftersom man annars inte har något skydd mot djupurladdning. Jag har i och för sig en regulator med display som jag kan släppa för 1500, eller en 5-hundring extra om man köper vindkrfaftverket. Till just den regulatorn kan man även ansluta förbrukare och justera in olika spänningsnivåer.
Exakt hur stor panel man kan koppla till dessa regulatorer är svårt att säga, eftersom siffrorna varierar, men den totala strömmen från Black 300 och solpanel får inte överstiga 40 ampere. Under storm kan vindkraftverket ge mer än 35 ampere, men normalt räknar man inte med att strömmen från Black 300 ska överstiga 30 ampere.


@Göran
Det låter ju riktigt trevligt. Då får jag nog slå till på blacken och den regulatorn med display.
Om jag nu köper detta, tolkar jag det korrekt om jag då kan koppla in en panel som ger 5-10 ampere?
Skulle en 160 watts 24 volts panel kunna fungera till denna regulator? (den ger ju om jag minns elläran rätt 160/24=6,67 Ampere)

I sådana fall vill jag slå till, hur gör jag då Göran? Kan jag lägga in handpenning och fundera på resten som behövs så allt skickas samtidigt, eller köper jag denna nu och köper resten sen när jag velat färdigt?
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 18 feb 2009 00:35

@Sverre V
Deesa inverters verkar ju trevliga, men de kostar en hel del, eller hur.

Jag har en tanke där jag har en mindre sinus-inverter som jag kan ha till TV och annan elektronik. Sen har jag en större men med modifierad sinusvåg till resten.
Skulle det fungera att koppla så eller blir det tok?

Mvh
Magnus
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 18 feb 2009 01:17

Manke, just det här vindkraftverket är på 12 volt, så att ansluta en 24V-panel kommer inte att funka så bra.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 18 feb 2009 01:23

ok, har inte riktigt greppat alla termer tror jag.
Men visst finns det regulatorer som kan användas av paneler på 24 volt, men ladda 12volts-batterier? Eller har jag tolkat det helt fel?
typ som den här http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=39&products_id=156
I så fall kanske det är bäst att ha den regulator som föjer med Blacken och sen ha en annan för panelen (får tag på en sån 24 volts riktigt billigt)

eller är det 24 volt in 24 volt ut?

Mvh
Magnus
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 18 feb 2009 01:46

Ja, kör i så fall med den regulatorn som följer med Blacken och satsa på en MPPT-regulator för solpanelen på 24 volt för då kan du koppla den till ett 12 voltsbatteri utan stora förluster. Conrad säljer en MPPT-regulator av fabrikat IVT som jag tror kostar runt 1500 kronor.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 18 feb 2009 14:40

tack för upplysningen.
Då ska jag satsa på en sån då. (Den jag länkade till hos dig då, skulle den funka bara det att den är dyrare?)

En fråga, ingen av dessa mppt regulatorer jag kollat på verkar ha någon display. Ni som har regulatorer, vill man ha en med display så man ser lite info om läget eller är det bara lite lulllull.

@Göran, jag vill fortfarande köpa Blacken, men har inte bestämt mig om resten än, gällande batterier, omformare mm.
Är det någon vinning i att köpa allt detta på en gång (frakt t.ex.), eller spelar det ingen roll.

Mvh
Magnus
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 18 feb 2009 17:40

Både Phocos och IVT är tyska företag och vilken av dem som tillverkar de bästa grejorna törs jag inte svara på.
En fördel med Phocos är att den tar något högre inspänning, 95 volt istället för 60 volt. Det betyder att två stycken 24V-paneler kan seriekopplas till Phocos vid långa kabeldragningar för mindre förluster (eller att klanare kabel kan användas), medan endast en 24V-panel kan anslutar till IVT. Det är "öppen spänning" som avses och den ligger normalt över 40 volt för 24-voltspaneler.

Verkningsgraden hos Phocos ligger på "upp till 97%", verkningsgraden för IVT har jag inte hittat några uppgifter om.

Egenförbrukningen i standbye-läge är lägre för IVT än Phocos, 1 mA, mot <2 mA i 12-voltssystem för Phocos beroende på batterispänning.
Förbrukning under belastning framgår inte hos Phocos och hos IVT ligger den på 15mA.

Grabbarna här på forumet brukar bedöma kvalitet på sinusväxelriktare efter dess vikt och gäller det även regulatorer väger Phocos tyngre med 1,6 kg, mot 0,87 kg för IVT.

Både IVT och Phocos finns även i 30 ampere-utförande.

Till IVT kan man köpa till en extra display för ca: 550 kronor
Här finns mer information om IVT med display
viewtopic.php?f=1&t=517&p=8276&hilit=ivt#p8276

Tar du Blacken nu (5.500 med frakt så bjuder jag på frakten på Phocos:nen om du skulle vilja ha en sådan senare).
Blacken finns bara en av till det här priset och den kan gå vilken minut som helst om du inte slår till snabbt. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 18 feb 2009 20:58

Jag köper det! Problemet just nu är att jag sitter på tåget & mobilsurfar så jag kommer inte åt att göra beställning förrns i morgon...
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 18 feb 2009 22:29

Ok, då låser jag den till imorgon.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav JasonCW 22 feb 2009 01:42

Manke skrev:Ajfan, jag såg någonstans en beräkning där de hade tagit just 20 watt 4 timmar per dygn.
Då antog jag att det var att den drog 20 watt när typ kompressorn behövde köras och att den var igång ca 4 timmar på ett dygn.
Men 20 watt är alltså vad den drar i snitt? (då drar det alltså betydligt mer när kompressorn körs?)
//Magnus


Jag skaffade nyligen en energimätare på Clas Ohlson och har nu ganska bra koll på vad saker i mitt hushåll förbrukar.
Min långt ifrån nya kombinerade kyl (+5 grader) och frys (-22 grader) drar tillsammans ganska precis 1 kWh/dygn eller 42W effekt i snitt.
Nu har jag varken världens mest fyllda kyl eller frys, vilket sänker energiförbrukningen något men baserat på denna information drar jag ändå slutsatsen att en bra kyl utan frys med marginal bör klara sig på en snitteffekt under 20W i ett normalt hushåll.
Belastningen när kompressorn är igång om cirka 80W styck är dock av intresse när det gäller krav på inverterns kapacitet tillsammans med övrig last som förväntas vara igång samtidigt. Max belastning när kompressorn går igång tycks också kunna spika rättså rejält, upp till 1200W har jag sett och det ställer ju krav på invertern det också.
JasonCW
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 09 jan 2009 00:00
Ort: Göteborg

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav KennethE 22 feb 2009 11:32

En gasoldriven kyl/frys hade varit intressant att experimentera med, gärna bygga om den så att man driver den med pellets eller liknande.

Annars drar visserligen en kyl med peltierelement mer ström totalt, men borde vara en betydligt enklare och mindre komplex last att driva.
Lättjan är uppfinningarnas moder.
KennethE
 
Inlägg: 1361
Blev medlem: 15 dec 2008 16:15
Ort: Lindome

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 23 feb 2009 22:15

Så, då var i alla fall ett vindkraftverk beställt, hurra :) då är det bara resten kvar...

Hittils har jag nog bestämt för en "billig" 24-voltspanel som det länkas till här på forumet samt en IVT mppt-regulator som Göran hänvisade mig till.

Då kommer jag med andra ord ha ett vindkraftverk på 12 volt med en regulator, en 24-volts panel med mppt-regulator. Tänkte koppla dessa regulatorer till samma 12 volts batteripark, funkar det?


Tack förresten med inputs om t.ex. kyl och dess förbeukning. Den kyl jag har nu går att köra både på Gasol och el, så jag får se vilken som passar mig bäst.

//Magnus
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Göran 23 feb 2009 23:25

Ja, det går att koppla in till samma batterier, det är inga problem.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Stuga utan el, råd och tips mottages gärna :)

Inläggav Manke 24 feb 2009 00:27

Tackar.
Har nu suttit i flera timmar och försökt förstå mig på det här med batterier utan att lyckats :)
Verkar dock vara så att man ska satsa på typ AGM eller Gel-batterier om jag tolkat det rätt.

Insåg snabbt att en batteripark blir mkt dyrare än vad jag trodde från början :?
Satt och kollade på batteriexpressens priser (de man kan köpa av via 24volt.eu)
och hittar att man för att landa runt 600 Ah AGM måsta hosta upp drygt 15000 :-

Hur illa är det att köpa billigare, men nya från Biltema? (ja säkert många som spyr nu)
De har ju några batterier som kallas SMF Fritid och som blir betydligt billigare i inköp.

Jag förstår, tror jag, att dessa batterier är sämre, men hur mycket och på vilket vis blir det en dålig affär att köpa dessa :?:
600 Ah Biltema skulle kosta ca 6500
Manke
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 06 jan 2009 21:01

FöregåendeNästa

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron