Köpt stuga utan el

Köpt stuga utan el

Inläggav LMM 28 maj 2008 15:52

Hejsan
Jag har nyligen köpt ett gammalt timrat torp med vita knutar och 4200 m2 tomt. Det är precis perfekt med det finns ett probem: det finns ingen el och det skulle kosta ca 250 000 kr att installera el. Jag har en ide om hur jag ska lösa elbehovet i sommar men jag skulle vilja ha lite feedback på den.

Plan:
330 Ah fritidsbatteri SMF från biltema.
Batteriladdare 30 amp
Diod/lågenergi-lampor 12V från 24 volt
Växelriktare 150w till laptop och tv
Tanken är att ladda batterierna ca en timma per dag med bensinelverk (30 Ah)

Bensinverket har jag redan men det blir dyrt att driva det i längden. Solceller blir dyrt men driften är gratis. Vad skulle ni ha gjort?
Bilagor
torpet.jpg
torpet.jpg (79.4 KB) Visad 24148 gånger
LMM
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2008 17:56

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav Göran 28 maj 2008 16:41

Kul! Grattis!

Fördelen med ett elvärk är ju att du alltid har ström oavsett om solen skiner, eller inte.
Själv har jag en solpanel på 100 watt och så länge solen skiner kan jag titta på TV hela dagarna (det händer när det är OS, Fotbolls-VM/EM och liknande), men vid mulet väder har jag bara ström till TV: någon timme (har 150 Ah batteri som inte hinner laddas upp).

Oavsett om man använder solpanel, eller inte så är det bra att ha ett elverk, så länge bensinpriset inte skenar iväg. I det långa loppet blir det billigare med solpanel. I och för sig är det svårt att veta hur många år det tar innan solpanelen betalat sig. Det beror på elverkets inköpspris och bensinprisets utveckling, men min gissning är ca: 5-7 år.

Själv skulle jag köpa en solpanel + ett litet billigt elverk som jag använde som reservkraft vid dåligt väder.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav LMM 28 maj 2008 17:49

Skönt att höra att det inte anses vara "förbjudet" att använda elverk. När jag tittar på din modell ser jag att en 100wattare skulle ge 33Ah i snitt och det är ju ungefär vad jag behöver. Det blir nog kanske nått sånt i längre fram...... Blir åxå sugen på att bygga en snurra med pannkaka men jag är inte säker på att tummen sitter på exakt rätt ställe :)
LMM
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2008 17:56

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav Martin 28 maj 2008 21:18

Jag har använt enbart elverk i flera år. Det fungerar bra. Det drar inte så mycket bensin som man kan tro. Strömmen kostar mig cirka en tusenlapp i månaden. Den största nackdelen som jag ser det är oljudet.

Vad för typ av laddare hade du tänkt dig?
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav LMM 28 maj 2008 22:26

Det låter överkomligt med en tuselapp i månaden. Semestern är ju ändå en ganska liten del av året. Laddaren jag tänkte mig är en Back & Decker som säljs på Jula för 1200 kr och kallas "Batteriladdare BDV1085". En batteribank på 330 Ah borde tåla en laddström på 30A. Vad har du för laddare? Hur mycket förbrukar du per dag?
LMM
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2008 17:56

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav Martin 28 maj 2008 23:08

Det verkar vara en mycket bra laddare och billig också. 30 A till ett 330Ah batteri ska inte vara några problem. Det är under 10% av C.

Själv använder jag ingen trestegsladdare utan en biltemas starthjälpsladdare. Den ger 220A i starthjälpsläge. Det är på tok för myket men skruvar man ner varvtalet på elverket så att spänningen ut ligger runt 170 Volt ger laddaren 40 A till batteriet. Då går elverket också mycket tystare och det drar mindre soppa.

Nackdelen är att man själv får agera trestegsladdare och justera ned spänningen efter hand.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav PowerMizer 28 maj 2008 23:34

Tror du blir gråhårig med en sån laddare.... Köp en riktig laddare direkt! Det finns många bra märken, och Tystor är ett av dom.

B&D har ju knappt bra cirkelsågar, juh.... :roll:


För att vara allvarlig: Laddar du med elverk så är det viktigt att man laddar snabbt (spar bensin och oljud), och då bör man ha en proffsladdare som kör IUU- / IUIU-laddning eller nått annat mikroprocessorstyrt laddprogram. En vanlig "skräp-laddare" har en strömkurva som sjunker med ökad spänning, och då tar det en evighet (om än en kort sådan) att ladda batteriet till 100%. Laddar du batteriet bara halvfullt så kommer det med tiden att tappa lagringskapacitet p.g.a. att en glasartad beläggning bildas på blyplattorna. Vissa kallar det för sulfatering, men det är bara nästan rätt. Kommer inte ihåg rätta benämningen.

EXIDE menar:
Varför sulfaterar ett batteri?
Om batteriet står avställt utan att vara uppladdat
Om batteriet inte urladdas till 80 % då och då blir det "slött"
Om batteriet inte blir fullt uppladdat
Om batteriet arbetar vid hög temperatur
Om batteriet efterfylls med syra

Punkterna ovan är huvudorsakerna till att ett batteri inte uppnår sin förväntade livslängd.
Vissa av faktorerna förstör batteriet mycket fort, andra sliter ner det över lite längre tid.
Gemensamt för samtliga faktorer är dock, att man med lite eget engagemang i batteriets
livslängd kan undvika allihop.



EDIT: Har läst om laddaren, och ändrar mej lite: Den kan vara bra, men skeptisk är jag fortfarande! Dyra batterier ska man vara rädd om!!!
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav LMM 30 maj 2008 00:43

Martin: Kul att du tror på laddaren. Den är ju ändå elektronisk.. Den kan vara värd en chansning. Udda metod det där med att skruva på varvtalet, men det verkar ju ge dig kontroll över laddströmmen.

PowerMizer: Du har visst odlat ett rejält förakt mot B&D :) . Jag förstår vad du menar. Batteribanken är den dyraste delen och den är värd ett långt liv. Ska ta en titt på tystor och vad de kostar.
LMM
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2008 17:56

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav PowerMizer 30 maj 2008 09:09

LMM skrev: PowerMizer: Du har visst odlat ett rejält förakt mot B&D :) . Jag förstår vad du menar. Batteribanken är den dyraste delen och den är värd ett långt liv. Ska ta en titt på tystor och vad de kostar.


Näe, inte så farligt med B&D-förakt (har flera B&D-verktyg), men att köpa proffessionella batteriladdare från en tillverkare av medelmåttiga handverktyg luktar unket... :wink:

Såg att du tänkt köpa batterierna från "BilButterix"... Kolla hur stor prisskillnaden är mellan dessa bilbatterier och riktiga stationärbatterier! Tror det skiljer mindre än man kan tro!
Bilbatterier har så kort beräknad livslängd att du nästan kan räkna TRE omgångar bilbatterier på en omgång stationära batterier.
Om du sedan köper snäppet större batteripack så minskar risken att du kör dom tomma (20% kapacitet kvar). Varje djupurladdning äter livslängd.

Tips på bra batterier:
http://www.industrialenergy.exide.com/p ... cl=np_apps
http://www.industrialenergy.exide.com/p ... cl=np_apps

EXIDE har både kompetenta och trevliga säljare! Om du vet vilka belastningar och sånt så hjälper dom dej rätt, kanske t.o.m. med laddaren!


Slutligen:
LMM skrev:Jag har en ide om hur jag ska lösa elbehovet i sommar men jag skulle vilja ha lite feedback på den.
Om det bara gäller för sommaren så kanske det räcker med ett knippe halvkassa traktorbatterier från återvinningsstationen och att du laddar med bilen och startkablar?
Mina förslag enligt ovan är ju långsiktiga...
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav LMM 02 jun 2008 12:04

Nu blev jag fundersam. Egentligen har jag inte tänkt på hur långsiktig lösning jag vill ha. Efter ett snack med frugan kom vi fram till att vi vill ha en lösning som håller i 3-4 år till så lågt pris som möjligt. Därefter borde det kunna bli mer seriöst med 200-300W solpanel, proffsbatterier/laddare a la powermizer och en vanlig 220-volts installation (off grid) med bra inverter.
LMM
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2008 17:56

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav PowerMizer 02 jun 2008 14:16

LMM skrev:Efter ett snack med frugan kom vi fram till att vi vill ha en lösning som håller i 3-4 år till så lågt pris som möjligt.

Kör med begagnade batterier, antingen från någon golfbil, telestation, eltruck eller liknande eller också från återvinningsstationen. Ta med syramätare och en 12V-glödlampa, typ H3, 55W och leta reda på "bra" batterier. När du är hemma och laddar dom så är det ju viktigt att dom tar emot laddning (att A-metern gör normalt utslag). Får du tag på riktigt dåliga traktorbatterier så är det ju bara att utföra ett "garantibyte" på återvinningsstationen! :mrgreen:

Sen ska du få höra nått märkligt:
Köp en B&D-laddare! :shock:
Ganska billig och har förmodligen bättre kvalité än dina batterier, om du nu bara hämtat gratisbatterier enligt ovan! Sen är den förmodligen jättebra till bilen/traktorn också.
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav PowerMizer 02 jun 2008 14:28

Kollade in stugan lite...

Det ser ut som att det har varit gräs / buskar/ något som växt nära väggen så att den har varit fuktig. Grönsaker ska inte växa för nära husväggen, dom bara behåller väggen fuktig.

Stugan ser lagom stor ut, och det verkar vara ett mysigt ställe! :D Där får du säkert många trevliga timmar med både renovering och avkoppling! Hoppas ni kan njuta av alla småjobb som väntar och inte känner en massa tvång.. En bra regel är kanske 2h effektivt jobb/dag i snitt?! Så känner jag när det gäller fritidsprojekt, kanske för att jag gärna prioriterar kaffekoppen, familjen och vännerna före svettpärlorna! :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav LMM 03 jun 2008 00:18

Bra, då ska jag börja leta beg. batterier. Skönt att jag har bestämt mig. Tack för hjälpen!

Visst har det vuxit en hel del spenat nära väggen. Torpet har varit obebott i ca 10 år och mycket av vegetationen sågades ner strax innan visningen. Det finns en hel del att göra på stugan men just nu känns allt kul (peppar peppar ta i trä). Rabatten är numera bortgrävd.
LMM
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2008 17:56

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav PowerMizer 03 jun 2008 16:35

:D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Köpt stuga utan el

Inläggav LMM 03 jun 2008 22:06

Jag tror att jag har varit ute å fynadat idag. Det blev 8 st batterier a 100Ah för 1200kr. Batterierna är fem år gamla och har enligt säljaren aldrig använts, bara underhållsladdats. Alla håller ca 12.9 volt. Vad tror ni?
batterier.JPG
batterier.JPG (86.96 KB) Visad 23807 gånger
Senast redigerad av LMM 03 jun 2008 22:27, redigerad totalt 2 gånger.
LMM
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 feb 2008 17:56

Nästa

Återgå till Hus utan el (off grid)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron