Hur ser er sopsituation ut?

Miljöfrågor, global uppvärmning, lagar och regler kring vind- och vattenkraft, m.m.

Hur ser er sopsituation ut?

Inläggav JohanMossfeldt 04 nov 2008 10:53

Hur det ser ut hemma hos er när det kommer till sopor, sortering och återvinning?
Själv är jag intresserad av att tillverka egen el och värme mest ur miljösynpunkt. "För att det känns så gott i hjärtat" som en tekniker på Nibe sa till mig när vi diskuterade solvärme. Så därför är jag även väldigt petig med att köpa ekologisk mat, gärna närproducerat, jag cyklar till jobbet osv. osv.
Jag sorterar till och med mina sopor med kärlek! :lol:

Vi är två i min famil, min sambo och jag. Vi sorterar papper, förpackningar, mjuk- och hårdplast, glas, metall, batterier, lampor och kompost. Allt som inte kan sorteras in i dessa kategorier samlas till lagom hög och körs till återvinningsstationen i ett lass. Sorteras självklart då på plats.
Komposten är den stora räddaren och tack vare att vi automatiskt har börjat handla och äta mer komposterbart så används den också mer. Det blir mycket rotfrukter, frukter och sådant som hör säsongen till. Efter en tid börjar man fundera mer och undviker även alla dumma förpackningar som bara bidrar med massa plast, påsar, lock eller annat som egentligen inte behövs.
Efter lite trilskande med kommunen (en annan väldigt lång historia) så fick vi månadshämtning på våra sopor och idag så slänger vi två på en månad en enda påse hushållssopor.

Ibland ser jag hur sopbilen åker förbi vår tunna och hämtar grannens. Locket står rakt upp, någon påse ramlar ur, han sliter och drar i tunnan. Då är vår tunna tom och det är fortfarande två veckor kvar tills sopbilen kommer igen.

Så upp till bevis! Jag tänker inte starta någon tråd där det ska klankas på folk för att dom inte sorterar hemma men kanske jag kan väcka lite tanke hos någon. Det är ju ändå dom som idag inte gör något, som kan göra mest för oss alla andra imorgon. :wink:
JohanMossfeldt
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 14 aug 2008 13:04
Ort: Hagfors, Värmland

Re: Hur ser er sopsituation ut?

Inläggav deepforest 04 nov 2008 13:11

En bra sak med krokoms kommun är att jag bara ställer ut min tunna när jag känner för det (tex. när den är full :D )
Jag betalar bara för tömningarna. Och det blir inte ofta :roll:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Hur ser er sopsituation ut?

Inläggav Karro 04 nov 2008 13:31

Här tar de betalt per vikt.
Men jag har inte ställt ut soptunnan på 3 år eller något, för jag får aldrig några sopor.
Jag har haft roliga diskussioner med kommunen, för de har krav på någon sorts typgodkänd kompost, eller liknande. Min kompost är en hög. Kommunen säger att råttor och fåglar går i komposten och jag kontrar och säger att råttor och fåglar inte äter potatisskal, ruttna rotfrukter osv. De letar efter mer smarriga saker, som köttbitar, men sådant finns inte i min kompost, då jag är vegetarian. Kommunen fattar noll, som vanligt. För den delen, om någon råtta skulle komma, skulle katten snart fånga den, så även om råttor äter potatisskal, så finns det inga här. Jag har en katt som är expertjägare och jagar allt smått fyrfota. Möss och råttor har inte en chans.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Hur ser er sopsituation ut?

Inläggav deepforest 04 nov 2008 14:03

Jag har mina råttor inne :mrgreen:
I en bur alltså. De är ruskigt kräsna kan jag säga, de äter inte COOPs falukorv tex.
Jag har katter också och de är kompisar med råttorna.
Och FÖ. så är råttor en del av naturen, så jag förstår inte problemet
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Hur ser er sopsituation ut?

Inläggav mixter 04 nov 2008 22:06

hi samma här ingen tunna blev bort glömd i 4 år innan jag ringde o kollade slamtömmning gissa om dom blev fundersamma vem jag var :D som inte hade tunna. här kör dom på vikt med men nu har jag det ihop med grannen halva fasta avgiften o ingen vikt för jag har avfalskvarn o det hamnar i trekammar brunnen :D
mixter
Användarvisningsbild
mixter
 
Inlägg: 372
Blev medlem: 25 mar 2007 19:56
Ort: Småland

Re: Hur ser er sopsituation ut?

Inläggav HJFF1969 04 nov 2008 23:59

Har dispens så att slamtömning sker vart tredje år, vi har mulltoa och på grund av den kräver komunen en dubbelkompost om 2*750L där vi även komposterar allt från skit till äggskal och trädgårdsavfall.
Sorterar allt övrigt hushållsavfal så när sopbilen kommer har vi en el två påsar max.

Kan man ha ett slutet avlopp och återvinna alla sopor så att man inte behöver anlita komunen, är det tvång på sophämtning?
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Hur ser er sopsituation ut?

Inläggav PowerMizer 05 nov 2008 01:10

Du HJFF1969, jag måste ta mej upp till dej och hälsa på! :mrgreen: Det låter som ni har det bra å mysigt på alla vis!

Jag ångrar så in i vassen att vi inte satte in mulltoa när vi renoverade kåken.... Det är därför vi spånar på ett bra utedass istället. Kompost har vi talat om i flera år, men vi har inte kunnat bestämma oss för hur den ska byggas. :oops: Är det nått som hindrar att man gör ett dass med "kompostinkast"??
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Hur ser er sopsituation ut?

Inläggav Theladon 06 nov 2008 11:56

PowerMizer skrev:Du HJFF1969, jag måste ta mej upp till dej och hälsa på! :mrgreen: Det låter som ni har det bra å mysigt på alla vis!

Jag ångrar så in i vassen att vi inte satte in mulltoa när vi renoverade kåken.... Det är därför vi spånar på ett bra utedass istället. Kompost har vi talat om i flera år, men vi har inte kunnat bestämma oss för hur den ska byggas. :oops: Är det nått som hindrar att man gör ett dass med "kompostinkast"??


Borde väl inte va nåt problem.

Det viktigaste är väl att separera "nummer ett" och "nummer två"
Kan du göra det så har du vinnit mycket, både i hanterbarhet och mindre lukt.
Gör en fantastisk skillnad.
Sen borde det väl inte vara nåt problem att blanda hushållskomposten med "nummer två"
Användarvisningsbild
Theladon
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 22 feb 2008 20:56
Ort: Vårgårda, västergötland, sweden, jorden, universum

Re: Hur ser er sopsituation ut?

Inläggav HJFF1969 09 nov 2008 21:41

PowerMizer skrev:Du HJFF1969, jag måste ta mej upp till dej och hälsa på! :mrgreen: Det låter som ni har det bra å mysigt på alla vis!

Jag ångrar så in i vassen att vi inte satte in mulltoa när vi renoverade kåken.... Det är därför vi spånar på ett bra utedass istället. Kompost har vi talat om i flera år, men vi har inte kunnat bestämma oss för hur den ska byggas. :oops: Är det nått som hindrar att man gör ett dass med "kompostinkast"??


Ja du måste komma förbi någon gång :D

Är i ärlighetens namn lite kluven gällande mulltoan för så vidare mysigt är det inte, speciellt när slangen kalkat igen och man måste hacka sig genom ett permafrostliknande takras i 35 graders kyla, tömningen av det "fasta" funkar bra i komposten, vi är inne på andra året nu i första kammaren.

Tror på ett vis att du gör klokt i att satsa på ett riktigt utedass, har tusen dråpliga historier om mulltoan.

Vi kommer nog att gräva en ny avloppsstam (SG10-an 8) ) och sätta in en vattentoa mest för gästerna även om det känns som att gå ett steg tillbaks, vi har även pratat om att bygga ett riktigt utedass till oss själva :)

Fick en ide idag.....ett väl tilltaget utedass med rejäl höjd så att en 1000L plastank går in under, i tanken görs sedan behoven och när den är full ställs den undan i minst 6 månader (enl gällande kompostkrav) och en ny sätts in, innehållet i den första sprids sedan ut på lägdan eller i skogen, det borde inte vara några bekymmer att tappa ur plasttunnan efter att innehållet frusit en vinter, konsistensen bör ju vara mer än rinnande :)
Självklart ska dasset ha hela sidan mot söder gjord som en luftsolfångare där en fläkt ständigt ser till att ett övertryck skapas och håller bort dålig luft.
Lösningen kräver en traktor men går ju även att göra så att tömning sker från en öppningsbar behållare också, vill man kan man ju avleda/separera urinen och bara samla in den i tanken precis som vi gör idag, perfekt gödning för gräsmattan!

Ett dass med kompostinkast funkar ju lika bra som en kompost med skitinkast.

Enkel konstruktion, tät botten och möjlighet att ställa undan eller göra olika kammare så att när en är full flyttar man till nästa tror jag är det viktigaste när man bygger ett modernt utedass och när kommunen säkert lägger sig i.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43


Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster