Nytt i butiken och ny webbutik framöver

Allt som rör webbutiken och dess produkter

Nytt i butiken och ny webbutik framöver

Inläggav Göran 02 aug 2013 02:37

Det har kommit in en del nya produkter och det börjar bli trångt i butiken, så något måste göras under vintern för att ge plats åt det som nu finns och senare även åt lite mer.

butik0.jpg
butik0.jpg (55.83 KB) Visad 2735 gånger



Kylskåp är inget vi kommer att ha på lager, det finns för många modeller, men de vi tar hem mot beställning (än så länge) är Isotherm, Waeco och även Steca. Spisar, mikro, kaffebryggare (kommer att ha någon modell hemma), dammsugare, toalettstolar, diskhoar och allt annat tänkbart från Isotherm, Waeco, Dometic, går naturligtvis också bra att beställa.

butik1.jpg
butik1.jpg (58.68 KB) Visad 2615 gånger



Vi har även några specialmodeller av solpaneler hemma, som den som skymtar längst till höger på bilden nedan. Det är en monokristallin panel på 100 watt, 12 volt, och med en verkningsgrad på uppemot 20% är den förmodligen marknadens minsta 100-wattare.

butik3.jpg
butik3.jpg (48 KB) Visad 2618 gånger



Panelen till höger på den här bilden är en 24-voltspanel på 80 watt och till vänster om den, också en 24-voltare, men på 130 watt med 144 celler. Den här panelen har jag även i 12-voltsutförande och det stora antalet celler i kombination med den höga verkningsgraden (uppemot 20% även för dessa paneler), torde den kanske vara marknadens mest effektiva solpanel, men den kostar lite mer än vanliga standardpaneler, +4000 kronor.

butik2.jpg
butik2.jpg (60.24 KB) Visad 2624 gånger



Annat som vi nu också har på lager är takfläktar för 12, och 24 volt, samt regulatorer Outback FLEXmax 60, FLEXmax80, Tracer MPPT 10A och 20A, Victron Blue Solar MPPT 40A, Votronic (alla modeller, Duo och MPPT, med display samt EBL-kabel, kommer att finnas hemma från senare delen av augusti), Steca MPPT 2010, Morningstar Tristar TS-45, TS-60 med display, även fjärrmodellen, samt relädrivare. Även Western MPPT marinmodell som kan ladda 24 volt batteribank från en 12-voltspanel, samt "vanlig" 15A MPPT med inbyggd display och 30A PWM, också med inbyggd display. 10A och 20A-modellerna av dessa beräknas dyka upp mot slutet av augusti. Jag har även en IP68-klassad 20A PWM från Phocos och en billig 15A, 12V, kinaregulator. MPPT-regulator för vindkraftverk finns också.

Väggutag, utanpåliggande och infällda, samt stickproppar finns också, liksom grenkontakter för dubbla LED-lampor. Jag har även fått hem en LED-lampa på 5,2 watt, 12 volt, klotmodell. MC 4-kontakter som skruvas ihop, utan att de behöver lödas, eller pressas, har jag också, liksom marinkabel förtennad 2x4 mm2 och 2x6 mm2, med en röd och en svart ledare. Den har mindre ytterdiameter än motsvarande gummikabel och är mycket mjuk och flexibel.

Lite nytt från Kemo Electronic har jag också fått hem, som reläkort för USB-anslutning, ytterligare en modell av skymningsrelä och där man kan koppla lampor direkt på "reläet".

Ytterligare en typ av takgenomföring för husbilar har jag tagit hem, den fyrkantiga dosan från Solara, samt en variant av hörnprofiler (liknar Solara, men billigare).

AGM-batterier, 12V 100Ah, 150Ah och 230Ah finns också på lager och cirkulationspumpar, EL-Sid, samt Shurflo och på väg in är pump med tank, 12V och 24V.

Underkonstruktion för takmontage av fabrikatet Renusol har jag också hemma, men inte i några stora mängder. Det är profiler i svart och aluminium, mitt- och ändklämmor (svart och aluminium), takkrokar för tegel och stockskruv för allt övrigt. Nu finns även väggfästen för de allra största solpanelerna, men jag fick fel skruvar och klämmor till dessa, så de tar bara paneler med en tjocklek på 35 mm och därför får de vänta någon vecka till.

Solfångare är också på gång igen och det kommer även en del annat nytt och allt kommer ni att hitta i den nya webbutiken, där ni också kan betala med kort, mot faktura, eller delbetala. I butiken här i Tollarp kan ni betala med kort, men webbutiken kräver en nyare version för att den biten ska fungera.


butik5.jpg
butik5.jpg (38.79 KB) Visad 2617 gånger


Information kring installation och felsökning kommer att finnas framöver när det blir tid över för det (under vintern). Idag har jag i alla fall köpt väggkonsoler för demo- och testanläggningen och två solpaneler har jag monterat upp sedan tidigare, men längre än så har jag inte kommit. Jag får ofta frågor om vad som är rimligt att solpaneler ger under olika förhållanden och det är svårt att ge exakta svar på det, så jag ska testa och visa hur det hela fungerar under olika förutsättningar.
Bilagor
butik4.jpg
butik4.jpg (37.33 KB) Visad 2596 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Återgå till 24-voltsbutiken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster