tristar

Allt som rör webbutiken och dess produkter

tristar

Inläggav smidy 29 dec 2010 20:45

hej Göran har en fråga om tristaren du säljer, på pdf så står att läsa att det finns datorutag för "custom settings" vad är det man kan ändra där? blir det en tristar för mig så kommer den att gå som dumpkontroll mot Ni-Fe batterier i "48 volt", så det jag undrar är hur mycket "custom" kan man göra med den förinställda 48 volts dumpinställningen? går det t.ex att flytta dumpvoltalet flera volt upp och ner? och när jag ändå svammlar så kan jag fråga om du levererar till Åland?
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: tristar

Inläggav Göran 30 dec 2010 02:01

Manualen är på 64 sidor finns här:
http://www.morningstarcorp.com/en/support/library/TS.IOM.Operators_Manual.04.EN.pdf

Nästan allt går att ställa in med DIP-switchar, men vad som blir möjligt med hjälp av "Custom settings" via dator är just det du efterfrågar, laddalgoritm för Ni-Fe-batterier. Det står inte uttryckligen att det går att ställa in för Ni-Fe, med det står att andra batterityper som NiCad kan ställas in med Custom settings och jag tolkar det som att önskad algoritm kan ställas i 3, eller fyra laddsteg. Den här finessen bör dock gälla när regulatorn används som solcellsregulator (överladdningsskydd).
Här finns mjukvaran att ladda ned:
http://www.morningstarcorp.com/en/support/results.cfm?LibraryId=3

Används regulatorn för att styra en dumplast, vilket det låter som att du ska göra kan spänningen ställas in i steg om 0,2 volt upp till 60 volt i 48-voltsläget (15, respektive 30 volt vid 12 och 24 volt). Med datorn kanske det går att ställa in tiondelar, men det vet jag inte. Vill man använda equalize-steget i laddningen (beroende på batterityp) går det att göra upp till 61,2 volt. Detta gäller vid 25°C, men är temperaturvariationen större än 5°C under året rekommenderas teperaturgivare och då blir det ytterligare någon volt till.

Jag kan inte garantera med 100% att allt jag skrivit stämmer. Jag är lite ringrostig på den här manualen, men jag kommer själv att köra med den här regulatorn och det är väl först då man blir proffs på den.

Att leverera till Åland är inga problem.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: tristar

Inläggav smidy 30 dec 2010 21:50

Tack för svaret Göran!
Är knappast aktuellt med någon laddregulator på flera månader, men tristaren verkar bra också finns den ju att köpa på ett språk man förstår så det lär nog bli en sådan sedan och en 48v inverter. Så du är alltså införstådd i Ålands skattegräns? är väl inget jättekrångel med den bara man vet hur man skall göra för att exportera hit, med moms och tull :evil: är ju inte lika enkelt som fasta Finland där vanliga EU regler gäller. som exempel brukar det skita sig när man beställer nåt på postorder och säger att man vill ha det momsfritt, för att momsen skall betalas här samtidigt som tullen, "momsfritt......till en privatperson......näääee.....det är bara företag som får handla momsfritt" "jamen det ska över en skattegräns och tullas och momsas i tullen, tar du moms av mig, så hamnar jag på dubbelmoms" "jamen då kan vi nog inte leverera till Åland då". Ungefär sådär brukar det kunna låta :( Har du inte koll så fixar jag länkar till hur det ska gå till, för jag kan ju inte vara ensam re nörd av nästan 30k människor, och handla re saker på svenska hör inte till vanligheten.
Gott nytt år!
smidy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 19 nov 2010 10:08

Re: tristar

Inläggav Göran 04 jan 2011 14:01

Ja, det löser sig. Inga problem!
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till 24-voltsbutiken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron