Lågenergilampor 24V och annat

Allt som rör webbutiken och dess produkter

Lågenergilampor 24V och annat

Inläggav Göran 07 maj 2010 15:26

Hej å hö!

Först och främst vill jag påpeka att fraktpriserna kommer att ändras, men det gäller framförallt vissa mindre och lättare leveranser där fraktkostnaden idag blir orimligt hög.

Vissa varor kommer också att lagerhållas för snabbare leveranser, exempelvis lampor, vissa typer av solcellsregulatorer och elpatroner.

Många modeller av solpaneler har varit slutsålda en längre tid, men fr.o.m. måndag 10/5 ska de åter kunna levereras.

När det gäller elpatroner tittar jag just nu på ytterligare en typ utan skruvgänga. Den blir ju därför något av ett halvfabrikat, men jag ska se vad det går att göra av den och jag återkommer med en detaljerad bild under kvällen. Det fina med den är att effekten ligger på 1kW, mot 600 watt för den gamla modellen som även den kommer tillbaka inom en vecka.

Efterfrågan på lågenergilampor för 24 volt DC har varit gigantisk (betyder att minst två stycken har efterfrågat dem), så nu är de tillbaka i 7- och 15-wattsutförande (varmvita 2700K). Även 12-voltslampor kommer att fyllas på, likaså LED-lampor.

Svensktillverkade turbinblad till vindkraftverk (snabblöpare) med diameter 3,0 meter är också på gång. Pluggen är fräst så det är bara att gjuta, men innan jag säljer dem vill jag först se hur de fungerar och om de låter. Jag vill inte sälja något jag själv inte är nöjd med, men nu har det i alla fall börjat hända något på det området.
Samtidigt har jag börjat planera för att kunna tillhandahålla allt som krävs för egna byggen av vindkraftverk, i lösa delar, eller mer eller mindre färdigt.

Växelriktare (ren sinus) av fabrikaten Cotek, Studer och ytterligare ett fabrikat finns nu också och de dyker upp i webbutiken allt eftersom tiden tillåter, men vid önskemål kan de köpas redan nu, liksom DC/DC-omvandlare och en del annat.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Lågenergilampor 24V och annat

Inläggav Göran 07 maj 2010 15:44

Jag vill påpeka att jag själv inte gjuter bladen för vindkraftverken, det är det proffs som gör, så de blir fina och pluggen är fräst med CNC-maskin så koordinaterna är exakta, torderingen den rätta och ytan perfekt.
Vingprofilen är NACA 4412 och när det gäller profilen kommer nog deepforest att ha synpunkter, men låt mig testa först. Ge mig annars en annan profil så tillverkar jag en sådan, om ni tror att det blir så mycket bättre. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Lågenergilampor 24V och annat

Inläggav RÖD@nörd 07 maj 2010 16:21

+ för bra butiksinfo. :)

Har själv undrat om 24 volt lågenergi lampor.

Varför inte samla ihop nyheter och återkomma någon gång då och då?
Användarvisningsbild
RÖD@nörd
 
Inlägg: 1707
Blev medlem: 06 mar 2009 19:37

Re: Lågenergilampor 24V och annat

Inläggav deepforest 07 maj 2010 16:26

när det gäller profilen kommer nog deepforest att ha synpunkter


Skulle jag :shock:

Ja, kanske lite... Vore kul att testa två olika profiler på likadana generatorer bredvid varandra så får vi se....
Har du 4412 på hela bladet?!!!
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Lågenergilampor 24V och annat

Inläggav Göran 07 maj 2010 20:06

Tack, nörden! Ja, det är mycket som ska förnyas, göras annorlunda och bättre, men jag får ta en sak i taget.

Ja deepforest, det är 4412 hela vägen och så här ser bladet ut framifrån. Har du någon bättre idé? 63xx-profil?
Jag har ritat trubbig spets på bladen, men kommer nog att slipa ned den till knivspetsform om vingspetsarna låter. Det kändes lättare att slipa ned än bygga på, därför börjar jag i den ändan. Frrrr-ljudet när vinden hastigt avtar är jag inte så säker på att det kommer att uppstå i någon högre grad. Vingarna är skal som limmas ihop så de blir väldigt lätta och jag tror därför att de hänger med vindvariationerna bra. I generatorn kör jag med mönsterkort och styrelektronik i en eller annan form, så jag räknar med att kunna klämma ut 1 kW användbar effekt till batterierna vid 10 m/s.
Om mina vingar har en verkningsgrad på låt säga 40% och en annan typ av vinge kanske ger 42% så handlar det ju ändå bara om 50 watt i skillnad vid 1 kW, men självklart är jag intresserad av synpunkter för att kunna göra bästa möjliga av det hela och innan det är för sent.
Bilagor
blad3m1a.jpg
blad3m1a.jpg (7.11 KB) Visad 7842 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Lågenergilampor 24V och annat

Inläggav deepforest 07 maj 2010 21:54

Hm, nu blev jag lite brydd. De sista två siffrorna i profilnamnet är ju tjockleken och man brukar ha tex. 4423 inne vid roten 4420 lite längre ut sen mindre och mindre så man får 4412 längst ut. Fungerar mycket bättre och blir starkare. Man får utökad lyftkraft längre in på bladet vid låga hastigheter i och med att luften får längre väg att gå med tjockare profil. Varför inte prova med Wortmann 63-137 http://hpag-cd.propdesigner.co.uk/html/fx_63-137.html
Läs gärna igenom tråden Bladdesign en gång till.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Lågenergilampor 24V och annat

Inläggav Göran 07 maj 2010 22:35

Tjockleken ökar ju ändå eftersom bredden ökar, men tjockleken ökar inte procentuellt. Vad skulle bli bättre med en procentuellt större tjocklek in mot navet, förutom hållfastheten?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Lågenergilampor 24V och annat

Inläggav deepforest 08 maj 2010 00:44

Eftersom lufthastigheten över bladet blir mindre ju närmare navet man kommer så ökar man ju bredden och därmed tjockleken för att kompensera, men bredden inne mot navet borde ju egentligen vara mycket bredare än så. Den ökar egentligen exponentiellt med avtagande hastighet men av praktiska/konstruktionsmässiga skäl begränsar man bredden. Se exempelbilden: Svart= idealbladet, Rött= bladet man tillverkar. OBS! bara en snabb skiss!!! Man får dock ännu bättre värden (högre reynolds) om man även ökar tjockleken. Normalt ökar ju drag/motstånd med ökad tjocklek men eftersom luftens hastighet närmare navet minskar kan man öka tjockleken utan problem. Man får alltså knappt någon ökad drag/motstånd där inne men ökad lyft eftersom luften får en längre väg att gå. Sen ökar styrkan som bonus!
Bilagor
Ideal.png
Ideal.png (6.56 KB) Visad 7818 gånger
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Lågenergilampor 24V och annat

Inläggav Göran 08 maj 2010 09:13

Ja, så där har jag gjort, kapat bort den extrema breden in mot navet och därmed har den procentuella tjockleken blivit större där, kanske NACA 442x någonting. Vad jag inte gjort är att böja ut bladet framåt, så bladets tjockaste ställe följer inte en rak linje rakt in mot bladet? Jag har gjort det här efter Hugh Piggotts beskrivning och koordinaterna har jag plockat fram med en kalkylator som jag hittat på nätet.
Oj, oj, oj... Det blir dyrt med ytterligare en plugg.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Lågenergilampor 24V och annat

Inläggav deepforest 08 maj 2010 12:25

Vem gör pluggar och vad kostar det? Kan de gör stora pluggar? (4 m)
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Lågenergilampor 24V och annat

Inläggav Göran 08 maj 2010 19:59

Vilken firma som fräst pluggen vet jag inte, men fyra meter torde inte vara något problem. Priset vet jag inte, men det var ett femsiffrigt belopp.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till 24-voltsbutiken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst