Funderar på gårdskraftverk

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav Sven-Åke 25 mar 2011 22:04

Vi har nu i veckan installerat vårt 15kW verk i Scotland för en oberoende EN-61400-2 certifiering, nu får man snart svart på vitt om man är på rätt spår, om en till två veckor installeras 30kW verket på samma ställe, Mylarshill har en års medelvind på 7,8 m/s denna test pågår minst sex månader och vi får inte göra några ändringar under tiden testen pågår utan att verifiera allt med Tyska TUV först...
Sven-Åke
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 apr 2009 17:14
Ort: Kristianstad

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav Sven-Åke 17 maj 2011 08:23

Nu har det varit väldigt tyst här på forumet för länge...

Därför kommer jag med lite uppdateringar från Scotland:

Verket har nu stått på Mylarshill sedan den 4/4 och producerar ca: 100kWh/dygn i medel viket är väldigt bra, lite småjusteringar kommer att göras för att få upp produktionen lite till ( jag vågade inte ge fullt eftersom jag inte vet något om vindförhållanden mm ) verket som är ett 15kW verk producerar 15-17kW vid 9-10m/s för att sedan tappa till 9-12kW när begränsningen går in, det är bla detta som ska finjusteras lite, vinden är väldig jämn utan turbolens så det blir fina effekt kurvor.

30kW verket är inte på plats ännu men beräknas vara på plats om två veckor

frågor ? skicka ett epost så svarar jag på allt
Sven-Åke
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 apr 2009 17:14
Ort: Kristianstad

Re: Funderar på gårdskraftverk

Inläggav raze73 14 aug 2011 09:58

Hallå!

Här är ett verk som jag kollat runt på och jag hittar faktiskt bara possitiv kritik om det. Det är konstant varvtal (56 rpm), lågt bakgrunds ljud, och det ger bra vid låga vindar, vilket är possitivt, särskilt vid nätinkoppling. Överskottet kan köras till acktank eller ut på nätet osv.
Skulle vara perfekt då jag tänkt minska elkostnaderna och ved eldningen.
Någon som har några erfarenheter av detta verk?
Bara det vanliga kruxet som alltid finns!! Priset + 50.000 Eur

http://www.gaia-wind.com/dk/forside

Här kan man kolla realtime produktion från ett verk.

http://www.caroe.net/home

H. Robert
raze73
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 feb 2010 21:14

Föregående

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster