Löpande info om den nya H-rotorn

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 02 nov 2008 21:20

Precis, med mindre luftgap får man ett högre värde på B (i Tesla) och då kan man linda med färre varv och färre varv gör att man kan linda med tunnare tråd.

Om du höjer Tesla-värdet i kalkylatorn ger den färre lindningsvarv och klenare kabel.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 05 nov 2008 01:14

Mina damer och herrar!
Det är dags att presentera världens minsta stator, endast 780 um tjock. Här är ett fragment av den ingjuten i en 8 mm tjock skiva av epoxy. Mer om denna världsnyhet kommer att finnas att läsa på startsidan för detta är förstasidesstoff. :P

Spolarna i statorn till prototypen av H-rotorn kommer dock att se ut som på bilden under.

a5.jpg
a5.jpg (33.57 KB) Visad 5101 gånger


spole.jpg
spole.jpg (48.44 KB) Visad 5098 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav richard 05 nov 2008 08:29

Nu pratar vi genialitet.
Bara en fråga vad ska det kosta? :)
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 05 nov 2008 12:16

Trots att vi tillverkat de första exemplaren i Kina är de dyra p.g.a. att korten är så stora, men vi ser över vilka möjligheter som finns att få ned kostnaden.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav richard 05 nov 2008 19:53

Massproduktion,det är just nu den enda jag kan tänka mig,men .......
javisst där finns en men.
Arbetskraft i Kina är billigare men maskiner(som oftast tillverkat i EU eller USA är inte billigare ,pga handelsbalans).
Jag har jobbat för Billiton som leverar specialbyggda vacuumugn för tilverking av guld.
Det var en ugn som smältade guld utan förlust genom oxidering.
Försäljning pris i kina var högre än i EU.
Och nu med dem höga energipriser kan det vara interessant att tita vad det skulle kosta att tilverka dem i Sverige.
Framförallt nu där är en kris på gång.
richard
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 18 feb 2008 00:03

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav deepforest 05 nov 2008 20:42

Mycket snyggt och proffsigt, en fråga bara: Blir de inte "fladdriga"? Jag menar, är de inte mjuka så att de viker sig och tar i magneterna?
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Martin 05 nov 2008 21:18

Verkligen imponerande, Göran. Hur mycket ström tror du den klarar? 780um låter så tunt.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 05 nov 2008 22:26

Det krävs flera skivor, men enligt mina beräkningar ska det räcka med 4 stycken som får gjutas i en skiva av epoxy (för att bli stabilt). 4 stycken gäller för 2-metersturbiner för 12 volt . Jag hade hoppats priset för en sådan här stator inte nämnvärt skulle överstiga kostnaden för materialet, men det är en bra bit dit.

Den lilla epoxyskivan på bilden som jag tidigare bifogade kommer från tillverkaren som vill visa kvaliteten på den färdiga produkten, laminerad och klar.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 06 nov 2008 00:02

Enligt deepforest här på forumet så kommer nya regler för bygglovsfria vindkraftverk efter nyår (max turbintiameter 3 meter) och om detta verkligen stämmer måste vi ta ställning till konstruktionen.

Vi fick profilen för bladen idag, med alla data för varvtal, effekt o.s.v. De nya reglerna gör dock att vi måste diskutera detta och min personliga åsikt är att vi börjar om från start imorgon, med inriktning på en större turbin och en fetare generator.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav deepforest 06 nov 2008 01:03

Diameter 3 m tror jag gäller vanliga horisontella turbiner, jag vet faktiskt inte vad som gäller vertikala, jag tänkte inte på att fråga :oops:
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 06 nov 2008 01:29

Det lär gälla samma för dem. Allt annat skulle vara lika osannolikt som att man överhuvudtaget godkänner 3 meter som maxgräns. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav TimPellet 06 nov 2008 10:10

Göran skrev: min personliga åsikt är att vi börjar om från start imorgon, med inriktning på en större turbin och en fetare generator.


Kan det måne vara så att kapten Göran tycker mer om att utveckla saker än att producera... :roll:
TimPellet
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 21 apr 2008 15:28

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Teknikern 06 nov 2008 14:03

Vill man ha det bästa (och det vill man ju) så får man vara beredd på att revidera sina projekt när omständigheterna ändras.

Jag håller helt med dig Göran, klart du ska fläska på med en 3-meters för vi lär ju inte skaffa färre eldrivna "leksaker" i framtiden så summan av vårat energisparande och vår prylgalenhet blir i slutänden status quo. *Vet* :lol:
Kan själv,,,,,,,,,,,,, KRASCH!
Användarvisningsbild
Teknikern
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 20 okt 2008 15:23
Ort: Katrineholm

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 06 nov 2008 17:14

TimPellet, visst tycker jag om att utveckla och det gäller att vara snabb och fexibel när förändringens vindar blåser. :wink:
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Löpande info om den nya H-rotorn

Inläggav Göran 08 nov 2008 01:58

Självaste Doktor Bolumlid har varit inne och kikat här i eftermiddag och efteråt kom vi att prata om Övermaskinist Jernet och när jag berättade att övermaskinisten inte bor långt från doktorn lät doktorn hälsa att Jernet var välkommen in för en titt på maskinen, om Jernet har vägarna förbi.

Igår kväll språkades jag och professorn vid och han förkunnade att vi kommer att sprattla på kanten av vad som är möjligt, vilket betyder TSR 5 för bladen. Vidare sa professorn att centrifugalkrafterna kommer att bli mycket stora med den profil vi använder, men att även blad av strängsprutad aluminium kommer att klara mer än 1000 rpm. Eftersom varvtalet vid 10 m/s kommer att vara 477,7 rpm under belastning är inte detta något problem oavsett val av material.

Doktor Bolumlid har för övrigt gjort ett "raket-test" någon av de senaste dagarna och låtit rotorn snurra obelastad vid vindstyrkor över 25 m/s, vilket torde ha motsvarat ca: 1400 rpm och bladen satt kvar. Någon tendens till vibrationer finns inte, vilket tyder på ett mycket välbalanserat kilowattmonster. Det går heller inte att uppfatta något ljud från bladen, inte ens på en halvmeters avstånd.

Sedan mitt nationella genombrott i söndags (artikeln i Sydsvenskan) har telefonen gått så varm att jag först trodde att sladden brunnit av. Det visade sig senare att så inte var fallet, det var Fredriksson som bitit av den, kanske för att hans middag bestod av Sheba, inte lövbiff som han helst föredrar.

Den enkla generatorverksta´n
verkstad.jpg
verkstad.jpg (70.74 KB) Visad 4659 gånger


Fredriksson tar ett samtal
fredriksson.jpg
fredriksson.jpg (54.63 KB) Visad 4664 gånger
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

FöregåendeNästa

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron