Man riskerar fängelse för installation av vindkraftverk på e

Man riskerar fängelse för installation av vindkraftverk på e

Inläggav snurrevindan 09 nov 2014 11:03

Turbinen av turbulens (foto av Bruce Bisping) Star Tribune
 
En Minnesota mannen riskerar fängelse genom att vägra att ta bort ett vindkraftverk från sin egendom. Den lokala regeringen och några nyfikna grannar har bestrida byggandet av denna turbin i över 4 år, sedan det byggdes 2010.

Jay Nygard äger faktiskt ett företag som heter Go Green Energy, som säljer vindkraftverk i andra delar av Minnesota, men han kan inte göra det i Orono där han bor på grund av tillstånds- och licenslagarlaws. Det är samma lagar som hindrar Nygard från att bygga på sin egen egendom.

Under de senaste åren har det funnits minst 8 stämningar fram och tillbaka mellan Nygard, den lokala regeringen och hans grannar. Grannarna hävdar att hans väderkvarnar är en nagel i ögat och en olägenhet, men i verkligheten är det faktiskt inte någon av deras verksamhet.

Nygard har rätt att göra vad han vill med sin egen egendom, men tyvärr i en demokrati som Förenta staterna, kan äganderätt en individ styras enligt nycker politiker och kraven från oengagerade tredje part.

   

Tidigare förra månaden, en distriktsdomare som representerar den lokala regeringen krävde att Nygard och hans fru bort turbinen. Domaren hotade att kasta mannen i fängelse om han lämnade turbinen på hans egendom, men Nygard står sin mark och vägrar att ge upp.

"De verkar tro att de kan kontrollera vår egendom, och vad vi gör på vår egendom är deras verksamhet" Nygard berättade Star Tribune. "Det är min rätt att ha det."

  "Jag är redo att gå i fängelse för allas rätt", sade han. "Om det är vad som krävs, det är vad jag ska göra."
Användarvisningsbild
snurrevindan
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 feb 2009 13:51
Ort: ulricehamn

Re: Man riskerar fängelse för installation av vindkraftverk på e

Inläggav McB 09 nov 2014 12:05

Var finns orginalartikeln?
Google translate i all ära men för mig blir den lättare att läsa på engelska, blev nästan så man satt och översatte tillbaka till engelska för att fatta.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.


Re: Man riskerar fängelse för installation av vindkraftverk på e

Inläggav OlleP 10 nov 2014 12:34

Den verkar ju inte vara så hög heller.
Den borde gå utan bygglov i Sverige.
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55

Re: Man riskerar fängelse för installation av vindkraftverk på e

Inläggav PowerMizer 08 jan 2015 11:10

Haha!!! Jag läste kommentarerna till originalartikeln! :lol:
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster