Likrikta och spänningsreglera 1~ 2kw snurra

Likrikta och spänningsreglera 1~ 2kw snurra

Inläggav raze73 02 feb 2012 19:53

Jag har en 2kw vindsnurra av märket hummer som jag använder för att värma vatten, jag köpte den utan kontrollenheten med likriktare, spänningsregulator, och dumplast då jag styrt den med egen programerad PLC.

Den ger mellan 0 -160v 1~AC, som jag har tänkt likrikta med en köpt likriktarbrygga på typ 1600V och 100A och lägga en kondensator mellan för att utjämna spänningen. Vet bara inte hur man räknar ut hur stor den ska vara, och om något kan skadas om den är för liten /stor.

Fixar man det så har man ju likström i alla fall att ladda batteri banken med, men då kommer följande problem.

Har tänkt ha 1kw solpanelerpaneler, Tristar MPPT 60A och 12x120Ah AMG batteri banktill fritidshuset i serie och parallellkopplade i 3x48v för utgång till invertern (48v). Så jag skulle vilja koppla snurran parallellt med batterierna och ladda 48V till alla 3 grupperingar, vill ha 48v laddning för att snurran ska börja ladda så tidigt som möjligt, ladd spänning vid lägre vind och varv.

Hur ska man då reglera spänningen till batterierna, för man kan väl inte bara ansluta direkt till dom och låta dessa fungera som spänningsregulatorer, speciellt inte vid högre vind hastigheter då snurran sku mata ut typ 90-160v, det kan ju inte vara bra för batterierna.

Kanske jag kan använda PLC:n och mina solid state relän som jag har till elpatronerna nu för att koppla om laddningen vid olika vindstyrkor. Typ 0-5 ms -> parallellt 3x48V laddning, 5-9ms ->parallellt 2x72v, och över 9ms hela banken i serie 144V och fjärde utgången på PLC:n till Dump när batterierna har uppnått full spänning eller om PLC:n blir strömmlös (slutande relä strömlöst). Blir ganska mycket kabeldragning vid batteribanken dock.

Mina frågor då! 1. Hur stor ska kondensatorn vara?
2. Behövs det spänningsreglering eller sköter batteribanken det, utan att skadas?
3. Om det behövs, är det vettigt att reglera enligt min teori med PLC och relän?

Tar jag gärna emot ider på lösningar och tips även på vind kontroller (48V) som kan sköta likriktning, spännings reglering, och dump.
raze73
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 24 feb 2010 21:14

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster