Elpriset sjunker tack vare vindkraften

Elpriset sjunker tack vare vindkraften

Inläggav deepforest 14 jan 2012 22:46

Vindkraftens produktion har fått elpriset att sjunka.


Relaterat

Vindkraftverken har under två veckor under december producerat ungefär lika mycket el som två–tre kärnkraftsreaktorer.

De senaste 30 dagarna har vindkraften i Sverige producerat drygt 50 procent av sin installerade effekt. Vindkraften producerar nu drygt 4 000 000 kWh varje timme vilket innebär att vi sparar vattenkraft i Norge, Finland och Sverige för att producera senare vid tillfälle då det blåser mindre. Elpriset på morgonen 26 december sjönk till 3,6 öre/kWh.
"Jag har aldrig haft så mycket besvär med någon annan människa som jag haft med mig själv"
Användarvisningsbild
deepforest
 
Inlägg: 1223
Blev medlem: 19 mar 2008 13:13
Ort: Ösa, Ås, Jämtland

Re: Elpriset sjunker tack vare vindkraften

Inläggav McB 15 jan 2012 12:09

Gött värre!
Och nu när det blåser som fan och elen blir billig då ska elnätsavgifterna höjas som satan för att "stormsäkra" ledningarna (vilket redan skulle gjorts).

När vi inte kan sälja elen dyrt så höjer vi avgifterna för att leverera den, så vi kan tjäna mer, dela ut mer och få mer i bonus på lönekontot i något skatteparadis.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Elpriset sjunker tack vare vindkraften

Inläggav OlleP 16 jan 2012 19:50

Och jag betalade drygt 30 öre från mitt eget kollektivverk plus straffskatten, känns skönt att ha bidragit till låga elpriser. :twisted:
OlleP
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 27 sep 2010 13:55


Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster