Projektarbete - Litet vindkraftverk

Re: Projektarbete - Litet vindkraftverk

Inläggav McB 14 jan 2012 12:18

Visst att det är ett projekt och man ska bygga så mycket man kan.
Men jag hade siktat på att plocka ur (likriktad) laddspänning för ett 12V batteri (om det går).
Sen blev det en ombyggd usbladdare som klarar en in spänning på 12-24V och ger 5V 1000mA ut.
Om det inte funkar att få laddspänning så gjorde jag nog ändå ett test med usbladdaren för att se om den kan leverera det som behövs med en lägre spänning.
Det kan funka.
Om Jesus Kristus skulle återuppstå och se allt som görs i hans namn, så skulle han aldrig sluta spy.

- Woody Allen
Användarvisningsbild
McB
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 19 jun 2009 11:48
Ort: Några mil väster om Vättern.

Re: Projektarbete - Litet vindkraftverk

Inläggav speedilifen 25 jan 2012 15:31

Om man vet varvtalet som då man får ut "tillräckligt" med spänning o.s.v, finns det då en formel för att räkna ut radien på fläktbladen (om man antar vissa saker som t.ex. löptal etc.)? Hittade nämligen den här sidan: http://home.swipnet.se/~w-138770/turbin.html#Kapitel 20
Går man till sidan 8.1 så hittar man en formel men frågan är om den går att använda på ett så här småskaligt vindkraftverk? Någon som vet? Man tar 30 och delar det med pi men varför just 30 (det blir nämligen ~10 och ggr man det med radien så blir det ju skitstort)?
speedilifen
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 okt 2011 14:32

Re: Projektarbete - Litet vindkraftverk

Inläggav Göran 26 jan 2012 01:38

Den där formeln orkar jag inte sätta mig in i, så du kan räkna så här istället:

D = (löptalet x 1,25 x Vcut-in x 60 ) / (rpm x pi)

Vcut-in (min egen beteckning på det hela) = 3 m/s, alltså vid den vindhastighet då generatorn uppnår tillräcklig spänning för att börja ladda batteriet.

När bladen snurrar fritt, innan generatorn börjar ladda, finns ingen belastning och därför är löptalet ca: 25% högre fram till dess att generatorn går in och därför har jag multiplicerat löptalet med 1,25.

60 har att göra med varvtalet, rpm, som mäts i varv per minut, medan vindhastigheten v mäts i m/s. Man måste få samma enhet. Det går inte att räkna i minut på ena sidan strecket och sekunder på den andra sidan, då blir svaret fel.


Vill man att vindkraftverket ska börja ladda vid 3 m/s (vilket man oftast vill), kan man förenkla det hela ytterligare till:

D = (löptalet x 225) / (rpm x pi)

Och kör man med löptal 7 går det att förenkla ytterligare till:

Diametern = 500 / rpm

Är löptalet 6 blir det istället:

D = 430 / rpm


Har man istället blad och vill veta varvtalet för dessa, blir det istället:

rpm = 500 / Diametern

eller för löptal 6
rpm = 430 / Diametern
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Projektarbete - Litet vindkraftverk

Inläggav speedilifen 26 jan 2012 18:51

Vi har mätt varvtalet till ungefär 80rpm, då får vi ut runt 5V (dippar lite men det fixar vi senare). Om jag sätter in det i din formel så får jag diametern till över 5(m?), låter inte helt bra(?)
speedilifen
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 okt 2011 14:32

Re: Projektarbete - Litet vindkraftverk

Inläggav Göran 27 jan 2012 03:15

Ska generatorn börja ladda vid 80 rpm, då är en turbin med en diameter runt 5 meter lagom. Ni kanske skulle ha haft en generator som ger 5 volt vid 800 rpm istället?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Projektarbete - Litet vindkraftverk

Inläggav speedilifen 29 jan 2012 21:31

Göran skrev:Ska generatorn börja ladda vid 80 rpm, då är en turbin med en diameter runt 5 meter lagom. Ni kanske skulle ha haft en generator som ger 5 volt vid 800 rpm istället?


Då var det värre. Men det finns fler ledare som ger högre varvtal så ska testa lite till.
speedilifen
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 okt 2011 14:32

Re: Projektarbete - Litet vindkraftverk

Inläggav subframe 15 jul 2012 10:28

Hejsan!

Hur har det gått med projektet?
Hur man bygger ett vindkraftverk av avloppsrör och en datorstol.
http://www.minelenergi.se/
subframe
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 01 sep 2011 10:25

Föregående

Återgå till Vindkraft

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron