Växelriktare

Tips om bra och dåliga produkter och egna erfarenheter av dessa.

Växelriktare

Inläggav Göran 15 feb 2010 15:23

Växelriktare är inte min starka sida och för alla dem som läser här och har frågor vore det bra med omdömen om olika fabrikat. Fördelar och nackdelar. Vad man bör tänka på? Vad som funkar tillsamman med kyl och frys o.s.v.

Ta ingen hänsyn till vad jag säljer och det gäller allt jag säljer. Ärlighet går före allt annat. Det viktiga är att folk får bra grejor och inte blir lurade att köpa skräp. Själv vill jag heller inte sälja skräp, så kritik tar jag bara som positivt så att jag kan rensa bort eventuell skit från hyllorna.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Växelriktare

Inläggav HJFF1969 15 feb 2010 17:04

Ok, då upprepar jag mig lite:)

Själv har jag en Studer AJ600 24V, ren sinusvåg (om jag minns rätt kostade den 5800:- ), har bara testat den mot en kyl/frys med dubbla kompressorer på vardera ca 70w, AJ600-an med en max effekt på 1200VA (5 sek) så klarar den att starta den andra kompressorn medans den första går, däremot inte bägge samtidigt, tex vid uppstart, tanken var att klara en någorlunda modernt kylskåp med frysfack och det är nog inga problem.

Som jag ser det stämplas dom lite olika, ett fabrikat kan ha en 1000 wattare som bara klarar 1200-1500w i startström medans en annan kan kallas vara på 600w men klara lika mycket, ofta följer startkapaciteten med vikten på omformaren och jag tror det beror på hur stora drosslar mm som finns under skalet, priset följer också vikten tyvärr.

Börjar man räkna på solceller, vindkraftverk och batterikapacitet ser man att en växelriktare av bra kvalitet med hög verkningsgrad fort betalar sig, i extremfallet behövs en liten solpanel endast för att försörja växelriktaren med tomgångsström, en bra växelriktare har standby-funktion och tar då endast uppemot 1w till skillnad mot kanske 7-15w

10w under 24h blir ju ändå 240wh och kanske kräver en solcell på 40-50w, med Görans priser kanske det inte spelar så stor roll, men men.... :D

Köper man en "bra" sinusvågare så kan man ju köra alla förbrukare inom effektspannet och slippa tjollra med 12/24v grejer plus att man slipper extrema kabelareor i installationen, överföringar kan ske nästan hur långt som helst.
Att armaturer, installationsmaterial, uttag, maskiner, glödlampor, elvispar mm finns begagnat i överflöd är ju ingen nackdel.

Så att spara pengar på en riktigt bra växelriktare kostar i slutändan.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Växelriktare

Inläggav Martin 15 feb 2010 18:23

Billiga växelriktare med modifierad sinusvåg som man kan köpa hos tex Jula, Clas Ohlson, Elfa osv ser jag som ren förbrukningsvara. De håller helt enkelt inte måttet. Just nu är jag är inne på min femte.

Den bästa växelriktare jag har haft är Nordic Power från Clas Ohlson. Den höll över ett år och den har också automatiskt tillslag efter överbelastning, vilket är mycket bekvämt.

Den absolut sämsta växelriktare jag har haft är 4USE från Swedol. Köp aldrig den skiten.
Martin
 
Inlägg: 831
Blev medlem: 30 mar 2008 21:50
Ort: Rimforsa

Re: Växelriktare

Inläggav Gunnar lindgren 15 feb 2010 19:05

En fråga till er som begriper har en liten frysbox vid sommarstället om jag vill köra den med en inverter vad skall jag då köpa för att inte göra bort mig Batteribanken består av ett stort lasbilsbatteri på 12 volt minns inte amp timmar alla gånger över 300 amp timmar Invertern drar den lika mycket ström oberoende om man tar ut 300 eller 600 Watt? Tomgångs
förbrukning står ju nästan alldrig Kan någon hjälpa mig?????

Själv har jag en Studer AJ600 24V, ren sinusvåg (om jag minns rätt kostade den 5800:- ), har bara testat den mot en kyl/frys med dubbla kompressorer på vardera ca 70w, AJ600-an med en max effekt på 1200VA (5 sek) så klarar den att starta den andra kompressorn medans den första går, däremot inte bägge samtidigt, tex vid uppstart, tanken var att klara en någorlunda modernt kylskåp med frysfack och det är nog inga problem.

Som jag ser det stämplas dom lite olika, ett fabrikat kan ha en 1000 wattare som bara klarar 1200-1500w i startström medans en annan kan kallas vara på 600w men klara lika mycket, ofta följer startkapaciteten med vikten på omformaren och jag tror det beror på hur stora drosslar mm som finns under skalet, priset följer också vikten tyvärr.

Börjar man räkna på solceller, vindkraftverk och batterikapacitet ser man att en växelriktare av bra kvalitet med hög verkningsgrad fort betalar sig, i extremfallet behövs en liten solpanel endast för att försörja växelriktaren med tomgångsström, en bra växelriktare har standby-funktion och tar då endast uppemot 1w till skillnad mot kanske 7-15w

10w under 24h blir ju ändå 240wh och kanske kräver en solcell på 40-50w, med Görans priser kanske det inte spelar så stor roll, men men.... :D

Köper man en "bra" sinusvågare så kan man ju köra alla förbrukare inom effektspannet och slippa tjollra med 12/24v grejer plus att man slipper extrema kabelareor i installationen, överföringar kan ske nästan hur långt som helst.
Att armaturer, installationsmaterial, uttag, maskiner, glödlampor, elvispar mm finns begagnat i överflöd är ju ingen nackdel.

Så att spara pengar på en riktigt bra växelriktare kostar i slutändan.[/quote]
Gunnar lindgren
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 16 apr 2009 11:37

Re: Växelriktare

Inläggav Karro 16 feb 2010 05:44

Gunnar lindgren skrev:10w under 24h blir ju ändå 240wh och kanske kräver en solcell på 40-50w, med Görans priser kanske det inte spelar så stor roll, men men.... :D

Min erfarenhet är nog att mina 300W solpaneler krävs för att driva mitt kylskåp som drar i dygnsgenomsnitt 12W. Annat använder man då solen har lyst. Under mörka vinterdagar räcker inte ens de solpanelerna till kylskåpet, men då är det kallt ute och man kan använda skafferiet istället. Man får tänka på att under vår och höstdagar är det inte många timmar sol.

Med ditt exempel, en 50W solpanel med en timma sol ger 50Wh, vilket inte räcker alls till 10W-kylskåpet. Man behöver 5 timmar full sol, och det har man endast på sommaren och inte ens då varje dag. För att räkna med att man har 5 timmar full sol endast varannan dag, så behöver man även under högsommaren 100W solpanel.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växelriktare

Inläggav larsb 18 feb 2010 21:32

Har drivit mitt stall sedan september med en 4use från swedol , 600w max1200w 900:- och det har funkat felfritt.
larsb
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 19 dec 2008 16:26
Ort: skjutsbol värmland

Re: Växelriktare

Inläggav Göran.W 27 feb 2010 11:23

Den bästa växelriktaren jag haft får nog bli Wellerman 300watt.
Den rackaren klarade utan protester starta en 250watts dränkbar pump.
Tror man ska undvika dom riktigt billiga oavsätt vad man ska ha dom till.
Hade en billig växelriktare på 1000watt som kostade 699kr som inte var avsäkrad överhuvudtaget internt eller med externa säkringar.
Vill minas det var en Branford.
Gjorde mig av med den direkt för är inte 12volt matningen avsäkrad känns allt säkerhets tänk bortblåst hos tillverkaren.

Lite OT en varning för dessa elverk http://www.rusta.se/elverk_650w__bensin ... %20(Bensin)&kategori=vrigt%20elverktyg och varianter av dom som det finns massor av.
Dom saknar AVR och lämnar mycket ostabil spänning.
Går inte sällan ner under 200volt när man kopplar på belastning och kan sticker till över 250volt vid bort koppling av last.
Billigt och väldigt tyst men inget som ska kopplas till elektronik i någon form.
Jag misstänker att det som borde vara en fin sinusvåg antagligen liknar en rulle taggtråd på det elverket.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar
Användarvisningsbild
Göran.W
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 30 aug 2008 16:04
Ort: Tomelilla

Re: Växelriktare

Inläggav Göran 27 feb 2010 13:43

Jag samlar på mig av er information, men hur funkar egentligen det här med
"Consumption in « Stand-by » mode" och "Consumption « ON » @ no load"
Var ligger skillnaden mellan växelriktarens egen förbrukning vid Stand-bye och no load? För mig låter båda dessa lägen som vilolägen. Kan någon phörklara?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Växelriktare

Inläggav Karro 27 feb 2010 16:13

Jag undrar också, när du tog upp frågan. Efter lite googlande hittade jag manual för Xandrtrex växelriktare. När förbrukningen på den går under till ställbara 10/25/50W så går den in i standby-mode. Annars får man räkna no-load-förbrukningen + vad saken drar gånger verkningsgraden, antar jag.

Som ett exempel då, enligt som jag förstår det:
En Xantrex 3000W har 60W idle power, 3W standby power och uppges ha ca 80% verkningsgrad vid låga effektuttag. Sätter man då standby-inställningen till 50W så antar jag det blir så här:
En sak på 40W drar 40W/0,8+3W=53W
en sak på 50W drar 50W/0,8+60W=62,5W+60W=122,5W
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växelriktare

Inläggav HJFF1969 27 feb 2010 20:16

Karro, om du sätter stanbyinställningen på 50w och har en förbrukare på 40w kommer aldrig växelriktaren att starta, den startar när lasten överskrider inställt värde på stand-byen.
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Växelriktare

Inläggav Karro 28 feb 2010 05:24

HJFF1969 skrev:Karro, om du sätter stanbyinställningen på 50w och har en förbrukare på 40w kommer aldrig växelriktaren att starta, den startar när lasten överskrider inställt värde på stand-byen.

Efter att ha besökt manualen en gång till finner jag att du verkar ha helt rätt HJFF1969. Det gör att standby-funktionen är smått värdelös i ett hus. Växelriktaren kommer alltid att dra sin 60W-tomgångseffekt. Kanske andra fabrikat är bättre?

Denna typ av stand-by-krets kommer att göra de som kör TV-mottagare o.dyl. kanske finner att växelriktaren inte slår på när man slår på TV-n. Än värre blir det när det nya EU-direktivet om maximal stand-by-effekt på 0,3W slår igenom.
Diodlampor och andra lågförbrukare slår kanske heller inte på växelriktaren.

Ett rejält aber mot att köra växelriktare istället för 24V i vägguttaget.
Användarvisningsbild
Karro
 
Inlägg: 2210
Blev medlem: 13 maj 2007 08:13
Ort: Västernorrland

Re: Växelriktare

Inläggav Göran 28 feb 2010 15:13

Jag förstår fortfarande inte. "No load" låter i mina öron som obelastad och obelastad ska den väl gå in i standbye-läge?
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Växelriktare

Inläggav HJFF1969 01 mar 2010 16:13

Stand-by funktionen är i dom flesta fall värdefull, den är justerbar för att man ska kunna ställa in den effekt när man vill den ska slå av, vissa apparater har ju ochså en standbyfunktion och kommer att låta växelriktaren stå i läge ON utan någon som helst nytta, ställer man då ner känsligheten kommer den att gå i standby och då dra minimalt med ström.

I ett fritidshus som stora delar av dygnet bara har en kyl gåendes kommer växelriktaren bara att förbruka ström när förbrukaren gör det, det är väl onödigt att ha en solpanel extra bara för att hålla den alert och på dygnet runt.

60w som tomgångseffekt låter otroligt mycket, har för mig att det brukar ligga på 12-15w

Jag förstår fortfarande inte. "No load" låter i mina öron som obelastad och obelastad ska den väl gå in i standbye-läge?


Ja det kommer den förutsatt att du har ställt in den så att inte läckströmmar mm överskrider inställd gräns för stanbyen
Användarvisningsbild
HJFF1969
 
Inlägg: 767
Blev medlem: 04 jan 2008 16:43

Re: Växelriktare

Inläggav Robban 01 mar 2010 16:55

Är det inte så att de 60W "no load" gäller bara under den tid växelriktaren väntar på att gå ner till stand-by? Till exempel under en minut eller fem minuter från senaste belastning.
Robban
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 apr 2009 12:32

Re: Växelriktare

Inläggav Jonas L 01 mar 2010 19:54

Det är alltid en dålig affär att köra en växelriktare obelastad. Verkningsgraden blir per definition noll och beroende på konstruktionen kommer det alltid att finnas förbrukning i botten. Det kan till och med vara så att förbrukningen håller sig på samma nivå tills lasten har ökat en del (så att det blir "gratis" med den första lampan du tänder).

En intressant tanke vore om man kunde få tag på två växelriktare som gick att köra parallellt (finns antagligen på dyrare proffsgrejer, men inte på de "billiga"). Då skulle man kunna köra på en liten dygnet runt och ha en stor som kopplade in vid behov. Det borde dra ner förbrukningen under större delen av dygnet.
Jonas L
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 16 okt 2009 18:10

Nästa

Återgå till Produkter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster