Torka ved med solen

Ved, pellets, gengas, m.m.

Torka ved med solen

Inläggav PowerMizer 17 apr 2007 10:16

Hej!

Jag har av olika anledningar haft lite problem att få hem björk för att göra ved. Nu först hugger jag det jag borde få elda redan till hösten! Normalt sett borde den kluvits förra året...

Pratade med energirådgivaren som sa att efter ett år i en ventilerad vedbod håller veden en fukthalt under 20 %.

Nu till det intressanta:
Med en luftsolfångare som värmer luft som man blåser in under veden kan man ta sej under 20 % på TRE veckor!

Den som provat hade lagt SJ-pallar som golv och tätat i kanterna och en bit in från kanten. Luften leds in mitt under vedhögen.

Jag ska se om jag hittar en länk....

Nu startar en studiecirkel för att bygga luftsolfångare, och min ska nog få ventilera vedhögen i sommar!!

Ha D!
/P
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04

Re: Torka ved med solen

Inläggav JanneB 11 feb 2008 19:23

Fuktigheten beror på när trädet fälls. Ska du ha torr ved är det bäst att fälla trädet i slutet av vintern eller tidigt på våren, innan trädet börjat fälla ut sina blad.
Har det "kommit igång" så innehåller veden mer vatten.
JanneB
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 feb 2008 19:18

Re: Torka ved med solen

Inläggav PowerMizer 11 feb 2008 20:19

Jajjemän, helt rätt. Har läst om hur rötterna skapar ett övertryck i stammen upp till lövknopparna, och att det sedan vänder till ett undertryck när löven börjar växa och avdunsta vätska. Ganska häftigt att rötterna pumpar så bra! 10 meter hög björk så är det ju 1 kilos tryck! Det är under den "rotpumpningen" man kan ta sav från träden.. Det är säkert nånting med backventiler i stammen också, men det gissar jag bara. Kanske lite som venpumpen i benen på oss människor!?

Morfar (och min morbror) brukade syrfälla björken så att lövverket sög saven ur träden. Sen kvistade han och skotade hem det. Om det är smart eller inte vet jag inte men det funkade ju..

Solpanelen hamnade inte på vedboden, utan på verkstaden. Sen var jag slö på att kapa och klyva så nu är det sur ved i vedspisen. :cry: Men jag var inte så sen med fällningen, det var fullt (snö)skoterföre ute. :D
/PowerMizer
P!
Användarvisningsbild
PowerMizer
 
Inlägg: 3801
Blev medlem: 28 mar 2007 15:04


Återgå till Biobränslen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster