Driva datorer med solceller

Driva datorer med solceller

Inläggav dp1981 16 mar 2018 10:49

Jag har datorer som konstant förbrukar 4,5kW och är anslutna till nätström.
I garaget har jag solcellspaneler som inte används.

Finns det något sätt att använda solcellerna när solen tittar fram och falla tillbaks på nätström när solcellerna inte kan leverera tillräckligt utan att behöva köpa en växelriktare, byta elmätare och bli elproducent?
dp1981
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 mar 2018 10:18

Re: Driva datorer med solceller

Inläggav Göran 17 mar 2018 21:19

En växelriktare måste du ha, men inte en sådan som gör dig till elproducent. Victron MultipPlus är en sådan, men det blir en stor och dyr pjäs.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina

Re: Driva datorer med solceller

Inläggav dp1981 19 mar 2018 09:27

Hur kommer det sig att jag måste ha en växelriktare när datorn går på likström och solcellerna producerar likström?
dp1981
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 mar 2018 10:18

Re: Driva datorer med solceller

Inläggav Bittämjaren 29 mar 2018 16:40

Normalt förutsätter man att datorerna matas med 230 V växelspänning, vilket inte verkar vara fallet hos dig !

Är det DC matade bladservrar du har riggat upp eller vadå ?!?
Vad är det för drivspänning på dem ?

Batterier är alltid bra att ha för att jämna ut alla konstigheter som kan inträffa i belastningen och på solsidan.
Men vet man att solpanelerna aldrig kommer att ge mer än vad förbrukningen är, kan det gå att göra en enkel lösning annars behöver man en regulator.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Driva datorer med solceller

Inläggav dp1981 03 apr 2018 16:57

Jo, de matas med växelspänning. Jag använder idag tre nätaggregat på 1600W.
Det är nio datorer som går på 12V och förbrukar 500W konstant.
dp1981
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 mar 2018 10:18

Re: Driva datorer med solceller

Inläggav Bittämjaren 05 apr 2018 21:12

Det blir över 40 A till varje dator,... oj oj oj :shock:

Solpanelerna går att koppla direkt till 12V punkten mellan nätaggregaten och datorerna med en diod mellan solpanel och "12 V punkten".
Den ström som solpanelerna levererar in i "punkten" kommer att minska strömmen från nätaggregaten med lika många A.

Så långt allt väl...

Men skulle datorerna någon gång förbruka mindre ström än vad solpanelerna ger kommer spänningen att stiga och något kommer att gå sönder (= rök).
Någon form av reglering behövs om denna situation ska förhindras.

PS. jag tillämpar denna typ av lösning hemma hos mig med solpanelerna direktkopplade batterierna via diod och så har jag shuntregulatorer för att hålla kontroll på spänningen.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Driva datorer med solceller

Inläggav dp1981 06 apr 2018 11:38

Jag slipper skotta snö i närheten av huset :D

Får jag avbrott i min internetförbindelse så går belastningen ner efter ett tag så det är nog bäst att koppla in någon form av skydd.

Ni får ha tålamod med mig för jag har inga större kunskaper inom ellära men jag försöker lära mig... :roll:
Hur kommer det sig att datorerna förbrukar strömmen från solpanelerna istället för nätaggregatet?
Är det för att spänningen från solcellerna har en spänning som är över nätaggregatets 12V?
Kan man isåfall använda ansluta solcellerna via min MPPT laddningsregulator och låta den mata "12V punkten" med en något högre spänning?
dp1981
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 mar 2018 10:18

Re: Driva datorer med solceller

Inläggav Bittämjaren 06 apr 2018 20:00

Helt rätt :!:
När det kommer in mer ström till "12V punkten" vill ju spänningen stiga och då kommer nätaggregaten att minska med samma mängd ström för att spänningen ska stanna kvar på 12 V.
Jaha du har en MPPT regulator, då kan du använda den, och den ställs in på några tiondels volt högre än vad som är inställt på nätaggregaten, kolla att driftläget är rätt i MPPT'n när det inte finns några batterier i anläggningen.

Nu när du har flera nätaggregat, har du inte problem med att strömmen inte fördelar sig lika mellan aggregaten :?:
Börja med en solpanel och se hur prylarna uppträder mot varandra

12V punkten är lika med batteriets plats om det hade funnits i anläggningen.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Driva datorer med solceller

Inläggav dp1981 09 apr 2018 13:11

Kan nätaggregatet ta skada av att jag tillför 12,1V om lasten skulle försvinna?
(Datorn stängs av när det är sol)
dp1981
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 mar 2018 10:18

Re: Driva datorer med solceller

Inläggav Bittämjaren 09 apr 2018 21:12

Av vad det jag vet ska switchade nätaggregat inte ta någon skada av inkommande spänning på utgången jag gissar upp till 13 - 14 V. Men jag vet inget om vad det är för typ av spänningsaggregat du använder.
Det enda som händer i vanliga switchade spänningaggregat är att den egna strömomvandlingen minskar för att hålla kvar spänningen på inställd nivå, men det är klart om den yttre strömkällan kan leverera mer än 1600 W d.v.s. 133 A då finns det ingenting kvar att reglera ned för nätaggregatet och då stiger spänningen på utgången. Då är det nödvändigt att den yttre strömkällan har någon reglering för att spänningen inte ska dra iväg okontrollerat högt och göra sönder dina prylar.

Nu har du 3st parallellkopplade nätaggregat (antar jag) på vardera 1600W vilket tillsammans ger 400A maximal ström (3x 133A) och OM dina förbrukare belastar med t.ex. 200A, så kommer strömfördelningen mellan nätaggregaten inte bli 67A vardera (d.v.s. lika) utan i verkligheten bli något liknande det här: 146A på det ena, 54A på det andra och 0A på det tredje p.g.a. spänningsinställningen skiljer sig lite grann på de olika aggregaten, det blir aldrig perfekt, och då kommer det tredje aggregatet reglera ned till 0 A p.g.a.att spänningen är lite för hög för dess inställda värde.

Nu är också frågan hur mycket du vill experimentera i det här projektet eller ska man säga, hur mycket du vill chansa :?
Nu är din frågor ganska allmänt hållna så det är svårt att ge detaljerade svar och förslag.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD

Re: Driva datorer med solceller

Inläggav dp1981 24 apr 2018 12:54

Tack för riktigt bra svar!

Jag har ännu inte vågat brygga/parallellkoppla mina nätaggregat men det borde väl inte vara någon fara.
Frågan är vad som händer om ett nätaggregat skulle gå sönder?

Anslutningarna på nätaggregatet sitter lättåtkomliga (se bild).
natagg.jpg
natagg.jpg (90.2 KB) Visad 7204 gånger
dp1981
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 mar 2018 10:18

Re: Driva datorer med solceller

Inläggav Bittämjaren 24 apr 2018 21:50

Jaså nätaggregatena är INTE parallellkopplade just nu ! Kolla att de går att parallellkoppla enligt tillverkaren först
Just nu driver varje nätaggregat var sin grupp av databurkar, är det rätt uppfattat av mig ? Ja låt det vara så.
Har du t.ex. tre solpaneler kan du koppla en panel till varje nätaggregat, då behöver du inte parallellkoppla nätaggregaten.
Är det inte elektriskt !?!... Då är inte jag inblandad
Användarvisningsbild
Bittämjaren
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 23 maj 2013 19:15
Ort: FRISTAD


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron