dumpload solpanel

dumpload solpanel

Inläggav seglarn 22 feb 2018 20:51

provar i denna tråd

Bygger nytt i båten. vill att när batterierna är fullt laddade skall överskotts strömmen gå till en dc elpatron. hur göra
mmpt regulator och en pvm med dumploadkrets mellan denna och batteribanken eller vad.

samt en till fråga . mmpt regulatorerna har en utgång för förbrukare vad vinner jag på att koppla förbrukare på denna ,förutom att jag får low volt protection./kan jag koppla "elcentralen"på denna krets innhandlat en 40amp mmpt.

finns det färdigalösningar.
seglarn
seglarn
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 feb 2018 19:40

Re: dumpload solpanel

Inläggav Göran 23 feb 2018 12:44

Förutom djupurladdningsskyddet vinner du ingenting på att koppla förbrukare på regulatorns utgång, men mindre viktiga förbrukare skulle kunna kollas där så att dessa stängs av när det börjar bli ont om ström i batteriet.

När man dumpar överskott brukar man använda andra typer av regulatorer, som Morningstar Tristar TS-45, eller TS-60, som enbart kopplas till batteriet och dumplasten och balanserar spänningen på det genom att dumpa överskottet.
http://scoraigwind.co.uk/installing-and-configuring-a-tristar-controller-for-a-wind-system/

Alternativet är att mäta spänning på inkommande kablar från solpaneler och låta en omkoppling ske när spänningen stiger till öppen spänning, men eftersom spänningen varierar så mycket hela tiden, är jag skeptisk till att den lösningen fungerar tillfredsställande.

Sista möjligheten är att använda både en TS-45 och MPPT-regulatorn du köpt, men då gäller det att MPPT-regulatorn kan ställas för så hög laddspänning att den inte slutar ladda före TS-45:an (eller annan liknande regulator) börjar dumpa.
Användarvisningsbild
Göran
 
Inlägg: 4427
Blev medlem: 24 mar 2007 16:45
Ort: Vilhelmina


Återgå till El, elektronik, generatorer/motorer, regulatorer, vattenvärmning, m.m.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron